Saturday 24 July 2010

A134514 Joy Liew Wei Yi LJ01

Pengurusan emosi  merupakan kursus yang menarik minat saya untuk mendalaminya. Saya berharap dapat mempelajari cara untuk mengurus emosi sendiri ketika  menghadapi pelbagai jenis cabaran.

 

Menurut Kleiginna & Kleiginna (1981), emosi adalah sesuatu entiti yang kompleks dan merupakan interaksi antara faktor-faktor subjektif dan objektif. Faktor subjektif bergantung  kepada kepercayaan seseorang berdasarkan fakta sebenar manakala objektif pula adalah keadaan yang mempengaruhi keputusan seseorang. Kedua-dua faktor ini berhubung kait.

 

Komponen-komponen yang terdapat dalam emosi adalah perasaan,proses kognitif,perubahan fisiologi serta tingkah laku yang berkaitan.

 

Saya ingin berkongsi pengalaman kawan saya  untuk menjelaskan kompenan emosi di atas.

 

Kawan saya mempunyai adik yang berumur 2 tahun. Ketika kami berada di dalam kelas, dia memberitahu saya bahawa dia tertinggal gunting di atas lantai pagi tadi dan takut akan adik kecilnya akan mengambilnya. Dia bimbang akan adiknya yang mungkin mencederakan diri ketika bermain dengan gunting itu. Dia dipengaruhi oleh emosi nya dan tidak dapat menumpukan perhatiaan dalam kelas. Saya dapat melihat dari mimik mukanya yang menonjolkan perasaan bimbang. Mukanya menjadi pucat. Saya berasa ketika itu jantungnya mesti berdegup dengan pantas. Dia segera memberitahu guru dalam kelas bahawa dia ingin keluar dari kelas sebentar. Dia berlari dengan pantas ke pejabat membuat panggilan telefon untuk memberitahu emaknya untuk menyimpan gunting yang tertinggal itu. Dia berasa lega selepas memastikan ibunya telah simpan gunting itu.

 

Dalam pengalaman kawan saya terdapat keempat-empat komponen emosi. Perasaan takut dan bimbang terhadap adiknya adalah komponen pertama iaitu perasaan. Proses kognitif yang merupakan komponen kedua adalah ketika dia terfikir-fikir adiknya mungkin akan mencederakan diri sendiri. Seterusnya, mukanya menjadi pucat adalah komponen perubahan fisiologi. Komponen yang terakhir iaitu tingkah lakunya iaitu segera membuat panggilan telefon.

 

Komponen emosi di atas juga boleh ditonjolkan dari pengalaman adik saya.

 

Pada suatu petang, adik saya balik ke rumah selepas bermain bola tampar di sekolah. Dalam perjalanan pulang, dari jauh dia ternampak gumpalan asap yang tebal di udara. Pada ketika itu dia mengesyaki kebakaran berlaku di tempat itu. Apabila semakin menghampiri rumah, gumpalan asap juga kelihatan semakin hampir. Pada ketika itu, dia berasa amat cemas(perasaan) dan menganggap rumah kami berlaku kebakaran(proses kognitif). Jantungnya berdegup dengan pantas sekali(perubahan fisiologi).  Dia bergegas balik ke rumah dan segera menelefon bapa yang sedang bekerja(tingkah laku yang berkaitan). Apabila sampai di rumah, dia bersyukur kerana rumah kami terselamat. Kebakaran itu berlaku di baris hadapan rumah kami.

 

Selain empat komponen emosi, saya juga mempelajari bahawa emosi tidak dapat dipisahkan daripada motivasi. Jika kita tidak minat ataupun suka pada mata pelajaran yang kita pilih, kita tidak mungkin akan dapat mencapai keputusan yang cemerlang.

 

Emosi juga merupakan pendorong ataupun motivator untuk melakukan sesuatu perkara. Seseorang yang ingin memikat gadis yang disukainya memerlukan keberanian dan kesabaran. Walaupun gadis  itu telah menolak permintaannya tetapi dia masih rela menunggunya dan berusaha menawan hatinya. Itulah kekuatan emosi.



Hotmail: Trusted email with Microsoft's powerful SPAM protection. Sign up now.

A128223 ROSIDI LJ01

Assalamualaikum,salam sejahtera dan salam 1 Malaysia,Diucapkan kepada kawan-kawan mahasiswa dan mahasisiwi UKM,dan tidak lupa kepada pensyarah saya iaitu,Encik Ahmad Zambri Bin Mansor yang merupakan tenaga pengajar bagi kursus pengurusi emosi,set 3.Kursus pengurusan Emosi amat penting bagi semua pelajar kerana kursus ini dapat menbantu pelajar menguruskan emosi supaya lebih baik dan teratur. Selain itu,Kursus ini juga dapat memberi pemahaman yang luas kepada pelajar tentang emosi.Mula-mulanya saya memilih kursus ini hanya untuk memenuhi syarat U2,namun begitu setelah saya masuk ke kuliah pertama kursus ini,minat saya terhadap kursus ini semakin bertambah kerana saya tertarik dengan kuliah-kuliah yang di sampaikan,ianya amat berguna untuk saya dalam menguruskan emosi saya yang kadang-kadang tidak menentu ini.Di samping itu juga semangat Encik Zambri yang bersungguh-sungguh dalam menyampaikan kuliah merupakan faktor saya memilih kursus ini.

 

Dalam kuliah pertama saya dapat memahami maksud emosi yang sebenarnya. Kadang-kadang kita tertanya-tanya adakah emosi sama dengan perasaaan.Namun setelah mengikuti kuliah,saya dapati bahawa emosi dan perasaan adalah berbeza.Apakah emosi???,Emosi menurut Kleinginna adalah sebagai 1 set yang komplek dimana wujudnya interaksi antara faktor subjektif dan objektif yang di perantarakan oleh sistem saraf.Interaksi tersebutlah yang menyebabkan terciptanya pelbagai jenis Emosi. Emosi lebih luas maknanya berbanding perasaan.Manakala Perasaan pula adalah salah 1 daripada kompenen emosi,selain perasaan terdapat juga kompenen lain iaitu proses kognitif (cara pemikiran,buat tindakan,penilaian,tanggapan),perubahan dalam badan dan tingkah laku.Sebagai contohnya perasaan,setiap manusia ada perasaan,memiliki pelbagai perasaan seperti cinta,takut dan lain-lain lagi.Bagi perasaan cinta seseorang itu akan berdebar-debar,bepeluh ketika berdepan dengan seseorang yang mereka minati dan cintai.Manakala contoh perubahan tingkah laku bagi perasaan cinta pula adalah,orang yang mencintai akan tersenyum,dan sebagainya bila berhadapan dengan kekasihnya.

 

Emosi lebih luas berbanding perasaan,selain itu,menurut Baron dan Logan 1993,emosi tidak boleh di pisahkan dari motivasi.Hal ini kerana emosi adalah merupakan motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional (Lang et al 1992). Sebagai contohnya seseorang melakukan sesuatu jenayah,seperti membunuh,sebalik pembunuhan itu tedapat motif lain selain mendapatkan wang,mungkin juga disebabkan oleh perasaan benci dan dendam.

 

Sebagai kesimpulannya,Kursus pengurusan emosi ini perlu di pelajari oleh semua pelajar kerana ianya memberi banyak faedah kepada kita tentang emosi.Dengan adanya pengurusan emosi yang berkesan dapat menjadikan hidup kita lebih aman,tenang dan sebagainya.Saya amat bertuah kerana di gerakan hati oleh Nya untuk memilih kursus ini.Tindakan yang melulu mengikut emosi yang berkecamuk dapat memberikan pelbagai kesan negatif dalam kehidupan kita,oleh itu,memang wajar untuk kita menpelajari kursus pengurusan emosi ini supaya kita dapat mengurusan emosi kita dengan lebih baik.#


A134606 TingTing LJ01

 Semasa membuat pilihan dalam unit pemilihan university (UPU) untuk memasuki Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), kursus psikologi merupakan pilihan pertama saya manakala kursus pendidikan khas merupakan pilihan seterusnya. Sebenarnya, saya sungguh berminat dalam  psikologi kerana bidang ini mengandungi elemen sains serta berkaitan dengan tingkahlaku, pemikiran, emosi, motivasi, hubungan peribadi, keupayaan dan patologi manusia. Tetapi saya telah ditawarkan dengan pilihan kedua iaitu pendidikan khas. Walaubagaimana pun,saya akan terus belajar apa-apa jua yang berkaitan dengan psikologi. Oleh itu ,saya berasa sangat gembira apabila saya dapat mengikuti kursus pengurusan emosi ini kerana saya dapat mempelajari sesuatu yang berkaitan dengan psikologi manusia. Selain itu, saya percaya bahawa pengurusan emosi merupakan aspek yang penting dalam bidang perguruan yang saya ceburi sekarang terutamanya dari segi kepimpinan, membuat keputusan, menangani masalah pelajar dan pengurusan konflik.

 

Dalam kuliah pertama ini, kami telah didedahkan dengan definisi emosi, komponen emosi, emosi dan motivasi dan juga cara menguji emosi seseorang. Sebelum menghadiri kursus ini, saya berpendapat bahawa emosi mempunyai makna yang sama dengan perasaan tetapi saya telah mendapat kepastian bahawa yang tanggapan saya salah selepas mendapat penerangan daripada Encik Zamri. Makna emosi lebih luas berbanding dengan perasaan. Pada pendapat saya, emosi merupakan sesuatu  reaksi atau tindak balas yang berubah-ubah mengikut keadaan yang berbeza.Walaupun emosi dan perasaan tidak serupa tetapi mereka saling berkait. Komponen emosi merangkumi perasaan seperti gembira, tenang, sedih, takut dan benci. Menurut Kleinginna dan Kleinginna (1981), emosi merupakan taksiran yang kompleks  berkaitan dengan interaksi antara faktor subjektif (mempengaruhi kepercayaan seseorang berdasarkan fakta yang benar) dan objektif (fakta atau situasi yang mempengaruhi hasil dalam sesuatu perkara) yang dipengaruhi oleh sistem neural dan hormon. Emosi dibahagikan kepada empat komponen utama, iaitu perasaan yang dialami (perasaan puas, suka, gembira atau perasaan tidak senang hati) proses kognitif ( proses berfikir serta melabelkan dengan tanggapan yang relevan), perubahan fisiologi (gerak-geri badan dan eskpresi wajah) dan tingkahlaku berkaitan (seperti menjerit, menangis, lari, bergaduh).Komponen- komponen ini mempamerkan perubahan mental dan fizikal manusia mengikuti situasi yang berbeza.Keempat-empat komponen ini saling berkait. Sebagai contoh, kes buli yang kerap berlaku di kalangan pelajar. Faktor utama yang mendorong kepada kejadian ini ialah si buli yang merasa puas apabila dia berjaya menunjukkan kekuatannya dengan menyakiti mangsa secara lisan atau fizikal. Tanpa disedari, rasa keseronokan ini mendorong pembuli untuk terus melakukannya. Ini menunjukkan bahawa para pembuli yang merupakan mangsa yang menghadapi masalah emosi kerana mereka sanggup melihat penderitaan orang lain untuk memperolehi rasa kepuasan.

Di sini, pengalaman berkaitan yang ingin saya kongsikan ialah semasa saya menaiki Keretapi Tanah Melayu KTM dan ini merupakan  kali pertama dalam hidup saya. Perkara ini baru sahaja berlaku pada awal pagi khamis lepas. Saya menaiki  KTM untuk balik ke kampus selepas bermalam di rumah kakak saya yang berada di Bukit Jalil. Setibanya saya di stesen keretapi, saya merasakan suasana di situ sungguh sunyi. Hanya bunyi kenderaan yang lalu lalang yang kenderaan. Kelibat manusia pun tidak kelihatan. Saya mula berasa gelisah dan berfikir benda yang bukan-bukan (perasaan afektif yang menbangkitkan perasaan gelisah disebabkan ketakutan). Jenayah menakutkan seperti rompak dan rogol terus melayang di fikiran. Saya cuba menenangkan diri dengan menggenggam tangan saya dengan kuat (proses kognitif) namun degupan jantung saya semakin kedengaran. Tanpa disedari, genggaman tangan saya berpeluh (perubahan fisiologi).  Saya berdiri dari tempat duduk dan mundar mandir di ruang menunnggu untuk menghilangkan kegelisahan itu (tingkahlaku yang terhasil akibat perasaan takut saya) . Selang beberapa saat, saya akan berpaling ke arah jam tangan. Selepas beberapa minit, keretapi sampai di stesen. Dengan tidak melengahkan masa, saya terus melangkah masuk ke dalam keretapi dan menghembuskan nafas kelegaan.

 

Selain itu, emosi juga tidak boleh dipisahkan dengan motivasi.Kedua-dua ini saling berkaitan. Sebagai contoh, dengan adanya emosi seperti gembira, suka, akan membantu meningkatkan motivasi seseorang. Di sebaliknya, jika seseorang itu berada dalam keadaan emosi yang sedih malah ini akan membantutkan motivasinya. Contohnya, dulu badan saya agak gemuk disebabkan saya sangat suka dengan makanan segera seperti kfc, mcd, sugarbun. Tetapi saya selalu berasa iri hati apabila saya melihat rakan-rakan saya dengan tubuh badan yang langsing. Disebabkan perasaan iri hati dan cemburu ini, saya akan sentiasa bersenaman  seperti joging dan berenang dan juga menjaga diet saya(cthnya merujuk kepada piramid makanan ) dan juga mengurangkan makanan yang tidak sihat . Hal ini menjelaskan bahawa perasaan iri hati saya telah mendorong saya sentiasa mempratikkan amalan pemakanan dan kehidupan yang sihat ini.

 

Walau begitu, bukan dalam semua keadaan  di mana emosi boleh menjadi pendorong ( motivator ) dan bukan semua pendorong ( motivator) berasaskan emosi. Contohnya, saya sangat suka menonton drama Hong Kong .Pada masa cuti, saya sanggup menonton drama tersebut sehingga pukul 3-4 pagi setiap hari. Tetapi,semasa hari persekolahan saya akan menguruskan masa dengan baik(hanya menonton drama dalam masa 1 atau 2 jam)  dan tidur lebih awal. Hal ini jelas menunjukkan bahawa emosi saya tidak mendorong kepada keinginan saya.

 

Sebagai kesimpulannya, manusia akan mengalami pelbagai emosi dan kita tidak mempunyai pilihan lain kecuali mengurus, mengakuinya dan belajar untuk menanganinya. Justeru, saya berasa teruja apabila mengikuti kursus ini kerana saya dapat mempelajari dan mengkaji cara mengurus emosi manusia.

-Tamat-

 


Hotmail: Trusted email with Microsoft's powerful SPAM protection. Sign up now.

A129289 NORAZMAN LJ01

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada pensyarah saya, Encik Ahmad Zamri Mansor yang merupakan tenaga pengajar bagi set 3 kursus Pengurusan Emosi ZZZT2053.Saya begitu berbangga apabila dapat mendaftarkan diri di dalam kursus ini, kerana bagi saya, pengalaman untuk belajar menguruskan emosi adalah sesuatu yang baru dalam hidup saya.Kursus ini dilihat sebagai medium terbaik dalam mematangkan serta meluaskan lagi pemahaman kita tentang emosi, tambahan pula dalam situasi kami sebagi pelajar universiti yang sentiasa berada dalam keadaan tertekan emosinya, justeru kursus ini sangat wajar diajar sebagai program bertaraf wajib universiti.
Hari Rabu tempoh hari, saya memasuki kelas 3A 510 di FSSK dengan perasaan yang bercampur baur, boleh dikatakan antara rela atau tidak.Rakan-rakan sering mengusik saya tentang kursus ini yang dikhabarkan agak sukar berbanding program wajib universiti (U2) yang lain.Namun saya tidak patah semangat.Genggam bara api, biar sampai jadi arang.Saya percaya kepada diri sendiri bahawa semua perkara, jika tidak diusahakan, pasti kita akan merasa susah untuk berjaya.Ternyata telahan saya begitu meleset.En.Zamri begitu bersemangat dan percaya kepada kemampuan kami dalam mendalami kursus ini.Seperti yang dinyatakan oleh Kleinginna & Kleinginna, emosi dapat diklasifikasikan sebagai satu set yang kompleks,dimana wujud sebuah interaksi antara faktor subjektif dan faktor objektif yang diperantarakan oleh sistem saraf hormon.Interaksi inilah yang mencetuskan pelbagai jenis emosi.Untuk memudahkan pemahaman, emosi ini adalah sesuatu yang tidak dapat diramal dan ia dijanakan melalui empat komponen utama iaitu pengalaman (perasaan), proses kognitif, perubahan fisiologi dan tingkahlaku.Mengambil contoh mudah untuk perasaan, ia seperti seseorang yang terserempak atau bersua dengan hantu buat pertama kalinya di suatu tempat.Emosi orang itu akan diterjemahkan dalam bentuk peringatan supaya menjauhi kawasan terbabit. Proses kognitif pula dapat diterangkan sebagai impak disebabkan emosi yang dialami oleh orang tersebut.Manakala perubahan fisiologi dapat dilihat dalam contoh seorang lelaki yang berasa berdebar-debar, berpeluh dan tidak tentu arah untuk bertemu dengan kekasih hatinya untuk kali pertama.Tingkahlaku yang berkaitan dengan emosi adalah seperti menangis, tersenyum dan sebagainya.
Dalam kursus ini juga saya mendapat pengetahuan yang baru iaitu emosi mempunyai makna yang lebih luas daripada perasaan.Hal ini kerana perasaan itu hanya sebahagian kecil sahaja daripada perasaan, dan ternyata kedua-duanya sangat berbeza antara satu sama lain.Semasa mengikuti kursus ini tempoh hari, saya juga bersependapat dengan pandangan yang diutarakan oleh Baron & Logan bahawa emosi itu tidak dapat dipisahkan daripada motivasi.Hal ini kerana kita memerlukan motivasi untuk mengawal atau menguruskan emosi kita yang kadang kala berkecamuk.Motivasi, sekurang-kurangnya dapat menurunkan sedikit tahap emosional seseorang terhadap sesuatu perkara, seperti tertekan dalam pelajaran, percintaan dan sebagainya.Sungguh pun begitu, tidak semua emosi menjadi pendorong ataupun motivator.Sebagai contoh, tidak semua orang dapat menerima kegagalan, walaupun mereka dididik supaya sedar bahawa kegagalan itulah yang mencetuskan kejayaan yang lebih baik.Saya merupakan seorang pengurus atau 'administrator' sebuah halaman di Facebook yang mengumpulkan pelajar-pelajar lepasan STPM di seluruh Malaysia, sangat terkilan dengan perkembangan ini.Saya sudah mencuba untuk menenangkan mereka dengan pelbagai kata2 yang kadang kala hanya terlintas di fikiran saya pada ketika itu (ketika mereka mahu saya untuk membantu mereka), namun pada akhirnya, semuanya terletak di tangan mereka sendiri.Emosi mereka yang menghentikan diri mereka untuk dimotivasikan.
Manfaat yang saya peroleh pada kelas yang lalu ialah kuliah diisi dengan pelbagai fakta-fakta menarik, selain persembahan multimedia oleh Encik yang sangat memberi kesan, di samping kehadiran adik-adik Tahun Satu yang turut sama mengambil kursus ini, dan ini dapat memotivasikan saya untuk melakukan yang terbaik untuk kursus ini, kerana saya merasakan yang jika mereka Tahun Satu sudah cukup berani untuk mengambil kursus ini, mengapa tidak saya? Saya juga yakin saya mampu melakukan yang terbaik, di samping mendalamkan lagi pengetahuan saya tentang cara-cara untuk menguruskan emosi saya, dan juga orang lain di sekeliling saya.
Pada penghujung kuliah, saya berfikir sejenak, tentang keputusan saya untuk mengambil kursus ini.Akhirnya saya mendapat satu kesimpulan yang saya kira sangat mudah untuk dibuat.Saya akan terus mengikuti kursus ini kerana pelbagai perkara baru dapat saya pelajari, dan ternyata pembelajaran tentang emosi adalah sesuatu yang cukup menarik.Emosi, yang digerakkan oleh otak, dapat mengawal manusia untuk bertindak secara wajar ataupun tidak.Terpulang kepada setiap individu itu untuk mengawalnya dengan cara sendiri.Tidak ada gunanya jika kita hanya bertindak mengikut emosi semata-mata tanpa memikirkan rasional perbuatan itu dilakukan.

A129214 AMIR AZHAR LJ01

A129214 AMIR BIN AZHAR

Salam perpaduan, salam sejahtera dan salam pengenalan kepada yang membaca jurnal ini. Syukur kepada Allah kerana masih diberi kesempatan untuk melihat dunia dan meyiapkan jurnal ini dengan petunjuk dan hidayahnya. Juga dengan petunjuk dan keredaannya Nya jugalah saya memperoleh serta mendapat sedikit ilmu pengetahuan yang tidak ternilai. Ilmu mengenai emosi juga penting kerana ia adalah sifat manusia yang perlu difahami dan diterokai agar lebih mantap penguasan ilmunya, teguh rohani dan akhlaknya bahkan berminda terbuka tentang suatu isu.

Di atas kesempatan ini juga, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada mentor saya, En ahmad Zamri Mansur kerana banyak membantu saya. Selain daripada panduan beliau berikan, beliau juga telah membuatkan saya berfikir semula tentang emosi yang sering saya pandang remeh dan beliau telah mengubah perisepsi saya mengenai hal ini dengan hujah dan contoh-contoh membuktikan pengurusan emosi terbukti penting bagi makhluk yang bergelar manusia. Kerana ianya nyata, bukanlah tugas yang mudah untuk memanusiakan manusia.

Secara jujurnya, Kursus Pengurusan Emosi ZT2253 merupakan suatu persoalan, minat dan misteri bagi saya pada awalnya. Minda ini sering tertanya-tanya dan bermain-main dengan pelbagai persoalan. Adakah perlu, pengurusan emosi bukankah emosi cuma perasaan? Perlukah ada kursus sebegini? dan seribu satu persoalan remeh. Namun, ternyata saya silap kerana perasan menguasai diri dan rangka konsep  pemikairan ini. Saya masih mentah dan perlu gigih mendapatkan ilmu. Melalui kuliah pengenalan yang diberikan pada hari rabu 27 julai 2010 di bagunan FSSK bilik 3A501 membuktikan saya ternyata silap. Emosi didefinisikan oleh Kleinginna dan kleinginna 1981 emosi adalah interaksi yang komplex antara pekara subjektif dan faktor objektif disusun dan dipengaruhi oleh hormon dalam badan. Ianya merangkumi 4 komponen utama iaitu perasaan, proses pemikiran atau kognitif, perubahan badan atau fisiologi dan tingkah laku. Melalui beberapa contoh dan pengalaman diri seperti menjawap exam pertama di ukm membuktikan dan memperlihatkan bahawa perasaan sebenarnya adalah satu dari komponen emosi manakala emosi merangkumi sesuatu yang lebih luas pengertiannya.

 

Selain itu, Baron & Logan 1993, menyatakan bahawa emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi serta emosi sebagai motivasi kepada tingkahlaku & motif boleh menjadi emosional (Lang et al, 1992). Contoh mudah adalah cinta. Perasaan cinta iaitu mencintai dan ingin dicintai ada dimana-mana dan tentunya sesuatu yang saya percaya semua orang alami. Percintaan dikaitkan rapat dengan emosi dan emosi mampu mendorong seseorang melakukan pelbagai pekara di luar kebiasaan mereka. Menghabiskan wang untuk membeli hadiah, menelefon, mengirim surat untuk pasangan malah mendirikan rumah tangga menjadi bukti dan contoh  kuasa cinta untuk memotivasikan seseorang. Contoh lain, adalah perasaan marah atau dendam seseorang mampu menjadi motif. Emosi jika tidak dikawal dengan betul akhirnya akan mendorong kepada melakukan pembunuhan. Walaubagaimanapun, tidak semua keadaan emosi menjadi motivator kepada seseorang itu seperti makan dan belajar.  

 

Kesimpulan yang diperolehi adalah emosi merupakan sesuatu yang boleh datang secara tiba-tiba dan tampa kita sendiri menyedarinya. Ianya adalah pekara lumrah bagi  manusia. Penguasaan emosi adalah perlu dan seimbang dengan pengetahuan yang sedia ada. Kerana jika lebih salah satu darinya akan mempengaruhi perbuatan serta tindak tanduk kita. Akhir kata, renung-renungkan dan janganlah diikutkan sangat emosi. Apa-apa pun kita haruslah sedar serta ingat bahawa emosi itu kadangkala perlu diuruskan dengan sewajarnya agar tidak menafikan pemikiran rasional.

 

Sekian.

 

 


A130964 Khaidhir LJ01



    Ada yang berpendapat bahawa emosi adalah suatu perkara yang sama dengan perasaan, ada juga yang yakin bahawa perasaan adalah emosi.  Akan tetapi, kajian menunjukkan yang mana perasaan hanyalah salah satu komponen dalam emosi kerana emosi didefinisikan oleh Kleinginna & Kleinginna sebagai satu set interaksi yang komplex antara perkara-perkara yang subjektif dan objektif yang mana ianya dikawal oleh sistem hormon dan neuro. Kleinginna & Kleinginna juga menyatakan bahawa hasil daripada tindakbalas hormon dan neuro ini, akan lahirlah suatu yang dikenali umum sebagai perasaan  dan perasaan itu bersesuaian dengan suasana yang sedang dilalui manusia, seperti persaan ghairah, senang hati ataupun sebaliknya.

    Setelah seseorang mengalami pengalaman sedemikian, secara tidak langsung pemikiran akan mula melabelkan perasaan tersebut dan akan berlaku penyesuaian dari segi fisiologi terhadap perkara yang telah berlaku.  Akhir sekali, tubuh badan akan melakukan perkara-perkara yang berkaitan dengan perasaan yang dialamai pada awalnya dan mecetuskan emosi-emosi yang berkaitan seperti cemburu, gembira, sedih dan macam-macam lagi.

    Sebagai contoh, sekumpulan remaja sedang bercerita mengenai pengalaman-pengalaman mengerikan  yang pernah dialami oleh mereka. Maka mereka pun mula bercerita sehingga lewat malam.  Pum pam pum pam mereka bercerita.  Tatkala mereka sedang diselubungi misteri, salah seorang daripada mereka memainkan lagu "Ulik Mayang" menggunakan telefon bimbitnya.  Ketika lagu itu sedang berkumandang di udara, tiba-tiba telefon bimbit itu tidak dapat dimatikan dan lagu itu terus berkumandang.  Keadaan menjadi semakin kelam-kabut apabila angin sejuk meniup menerusi jendela tingkap yang tidak ditutup, dan langsir yang bewarna merah pekat melayang-layang seakan-akan ada sesuatu yang terbang melintasinya.

Lantas, Aris bukan nama sebenar menjerit-jerit melolong-lolong apabila dia merasakan sesuatu benda sedang mencakar di sebalik dinding balkoni bilik itu.  Aris menyuruh Ghozali, bukan nama sebenar pergi memeriksa keadaan di belakang balkoni bilik itu. Terperanjat beruk Ghozali apabila melihat lembaga hitam berabut serabai sedang memakan sisa-sisa makanan yang dibuang Jamin, juga bukan nama sebenar di belakang bilik itu.  Ghozali tanpa membuang masa menjerit seperti seorang wanita dan melaungkan azan dengan kuat sekali.  Lembaga hitam tersebut kelihatan meronta-ronta dan menyala lalu hilang sekelip mata dari pandangan Ghozali pada malam keliwon berkabus tebal itu.

Keadaan di atas sedikit sebanyak dapat dikaitkan dengan tafsiran emosi oleh Kleinginna & Kleinginna.  Mereka berasa takut dan merangsang pemikiran mereka untuk pergi memeriksa keadaan yang menyeramkan itu.  Ghozali, yang terserempak dengan lembaga tersebut mengalami emosi yang boleh ditafsirkan sebagai takut dan semua set-set reaksi, seperti perasaan yang afektif, penglabelan perasaan, pemikiran dan tingkah laku dalam sekelip mata.  Dia berasa tidak selesa apabila melihat lembaga itu, pemikiran melabelkan apa yang dilihat itu sebagai suatu yang menakutkan, fisiologinya merangsang dirinya untuk berasa takut lantas menjerit dan melaungkan azan untuk melindungi diri. Semua yang berlaku adalah contoh untuh set-set reaksi bagaimana emosi itu dialamai satu-satu individu.

Kesimpulannya, emosi adalah set pelbagai reaksi yang dipengaruhi sistem neuro dan hormon yang mana akan mempengaruhi tingkahlaku seseorang.



A129088 RAFIUDDIN LJ01

Salam 1 Malaysia dan salam 1 Aspirasi juga diucapkan kepada semua blogger laman sesawang ini. Setulusnya,saya berasa amat berbesar hati kerana saya adalah insan yang terpilih oleh Allah s.w.t kerana telah menggerakkan hati saya untuk memilih kursus Pengurusan Emosi,ZT2253 ini. Tidak kisahlah dengan siapa pun saya berguru dan dengan apa saya teladani,namun apa yang lebih penting bagi saya ialah pengisian dan wadah yang ingin disalurkan. Kursus ini secara ironinya amat bagus bagi golongan pelajar IPTA amnya serta kepada semua remaja khasnya kerana subjek ini bakal membimbing dan membudayakan remaja agar menjadi insan lebih matang serta berminda terbuka dalam isu serta perihal yang melibatkan spiritual mahupun zahiriahnya.

 

Mentor saya yang amat saya hormati, En Ahmad Zamri Mansur merupakan insan yang layak menerajui kelas ini dengan celoteh serta hujahnya yang mampu meyakinkan serta menyangkal hujah-hujah kosong saya yang pada awalnya beranggapan Pengurusan Emosi ini diambil untuk memenuhi tuntutan kurikulum university semata-mata.

 

Pada minggu pengenalan ini,kami telah dikejutkan dengan sebuah kenyataan bahawa selama ini tanggapan kami ternyata salah sama sekali. Perasaan dan emosi ada pengisian nya yang tersendiri, dimana emosi adalah induk kepada perasaan yang lahir dari cetusan emosi. Menurut Kleinginna & Kleinginna, emosi dapat diklasifikasikan sebagai satu set yang kompleks,dimana wujud sebuah  interaksi antara faktor subjektif dan faktor objektif yang diperantaraan oleh sistem saraf hormone. Perihal ini membawa si pelaku menjiwai dan mengalami pelbagai fenomena dan membawa kepada luahan perasaan contoh takut ,proses kognitif, perubahan fisiologikal dan akhirnya perubahan tingkah laku. Keempat-empat komponen emosi ini adalah saling berkaitan. Emosi mempunyai skop yang lebih luas berbanding perasaan, seterusnya emosi juga menjadi motivasi kepada tingkah laku seseorang.

 

Sebagai contohan, pendekatan yang paling mudah kita boleh ambil ialah pada ketika saatnya untuk menduduki peperiksaan. Lumrahnya,sejak di bangku seawall tadika lagi kita telahpun dimomokkan dengan fenomena peperiksaan yang kerap,namun entah kenapa setiap kali itu jugalah kita mengalami perasaan dan kecamuk emosi secara tiba-tiba. Tindakbalas tubuh yang menerima isyarat dari otak (kognitif) menyebabkan tubuh kita rasa berpeluh dan tidak senang duduk. Malah,dalam kebanyakan kes, kita akan sering kali rasa berdebar-debar dan kadar denyutan jantung kian meningkat setiap kali ingin menduduki peperiksaan.

Selain itu, emosi dan motivasi ini adakalanya berkait rapat dan adakala sebaliknya. Menurut Baron & Logan bahawa emosi ini tidak dapat dipisahkan dari motivasi. Emosi adakalanya menjadi motivator (pendorong) kepada sesuatu tingkah laku kita. Sebagai contohnya,motif pembunuhan,selain daripada modus operandi untuk mendapatkan duit, terdapat juga kes terjadi kerana kebencian yang meluap-luap ataupun kerana dendam.Ini sebenarnya adalah didorong oleh emosi.Saya berpendapat bahawa kebanyakan kita tidak boleh mengelak dari persoalan cinta. Sudah pasti kebanyakan dari kita akan mengaitkan cinta dengan emosi.Pernyataan ini wajar dan boleh diterima pakai, kerana kewujudan cinta mampu serta akan memotivasikan seseorang untuk terlibat dalam tingkahlaku seperti memberi hadiah, rasa tidak keruan ketika bertentangan mata serta rasa melindungi dan kadangkala suara seakan tersekat-sekat ketika berhadapan dengan si pujaan hati.

 

Sebagai pelajar kursus Pengurusan emosi,kita harus membezakan antara tuntutan fisiologikal dengan tuntutan biologikal. Sebagai contoh, kita akan berasa bernafsu untuk makan ketika berasa lapar merupakan contoh tuntutan biologikal yang paling mudah dan ia sebenarnya bukanlah tuntutan fisiologikal. Hal ini kerana, lumrahnya manusia akan mengalami perasaan yang sama ketika lapar, tidak boleh dinafikan lagi.

Konklusinya, emosi hadir tanpa kita sedari. Rasa yang lahir dari jiwa ini tidak mampu ditahan dan dibendung lagi. Tidak kira samada perasaan itu positif mahupun negatif, selagi wujud pertalian antara kognitif, fisologikal, dan tingkahlaku, selagi itulah keadaan itu boleh dianggap sebagai permasalahan emosi.

Sekian, wassalam.


A131857 NORHIDAYU LJ01

Falsafah pendidikan negara menekankan kepada pembangunan insan yang seimbang daripada aspek-aspek jasmani,emosi,rohani dan intelektual.Namun demikian,aspek pengurusan emosi jarang diberi perhatian serta penekanan dalam sistem dan proses pengajaran dan pembelajaran.Kursus ini bertujuan memperkemaskan minda dan sikap pelajar bagi menangani perubahan dan cabaran,dengan keterampilan dari segi menguruskan emosi mereka sebagai persediaan untuk hidup dalam masyarakat modenisasi.Hal ini menarik minat saya untuk mengikuti kursus pengurusan emosi yang ditawarkan oleh pihak universiti.Pemilihan kursus ini mungkin sedikit sebanyak dapat membantu saya dalam menangani serta menguruskan emosi saya di samping memberi pendedahan yang lebih mendalam lagi.
 
Emosi?Apakah itu emosi?Sejauh manakah pengetahuan kita terhadap emosi ini.Saya pasti ramai dikalangan kita yang menyangkakan bahawa emosi ini adalah sama maksudnya dengan perasaan.Selepas menghadiri kuliah Dr.Ahmad Zambri bin Mansor ini saya mendapati bahawa anggapan saya selama ini adalah tidak tepat.Perasaan yang selalunya di anggap sebagai emosi sebenaranya cumalah sebahagian daripada emosi.Emosi itu lebih luas maknanya daripada perasaan.Menurut Kleinginna & Kleinginna(1981),emosi boleh ditakrifkan sebagai suatu interaksi yang komplek dari segi subjektif dan faktor objektif dari sistem hormon neural kita.Saya bersetuju dengan pendapat ini,iaitu bahawa emosi terdiri daripada 4 elemen.Antara elemen tersebut adalah seperti perasaan,proses kognitif,perubahan fisiologi dan tingkahlaku yang berkaitan.Berdasarkan pengalaman,emosi seseorang memang terdiri daripada 4 elemen tersebut.Perasaan takut sebagai contohnya akan mendorong berlakunya proses kognitif.Hal ini turut menyebabkan terjadinya perubahan fisiologi bagi seseorang itu.Ini akhirnya akan mendorong tingkahlaku mereka.Tidak perlu mengambil contoh orang lain kerana saya juga dapat merasai perkara yang sama.Keempat-empat elemen ni sangatlah berhubung rapat antara satu sama lain.
 
Selain itu,emosi dan motivasi ini adakalanya berkait rapat dan adakala sebaliknya.Menurut Baron & Logan bahawa emosi ini tidak dapat dipisahkan dari motivasi.Emosi adakalanya menjadi motivator(pendorong) kepada sesuatu tingkah laku kita.Sebagai contohnya,motif pembunuhan,selain dari motif untuk mendapatkan duit ada di antara terjadi kerana kebencian ataupun kerana dendam.Ini sebenarnya adalah di dorong oleh emosi.Saya berpendapat mesti kebanyakkan dari kita akan mengaitkan cinta dengan emosi.Penyatan ini boleh diterima kerana cinta akan memotivasikan seseorang untuk terlibat dalam tingkahlaku seperti meng'sms',menelefon,memberi hadiah serta mendirikan rumahtangga.Walaubagaimanapun,kita tidak boleh menganggap bahawa semua emosi sebagai pendorong kepada sesuatu tingkahlaku kita.Contoh sesetengah perkara yang tidak didorong oleh emosi adalah seperti kegigihan dalam pelajaran dan makan.Keinginan untuk makan bukanlah disebabkan oleh kerana emosi dan ia adalah kerana 'hunger motive'.
 
Sebagai kesimpulannya,emosi itu adalah suatu yang berbeza dari perasaan kita walaupun ramai yang menganggap bahawa 2 perkataan tersebut adalah sama.Emosi itu lebih luas maknanya dari perasaan dan perasan cuma salah satu daripadanya.Ianya juga terdiri dari 4 elemen seperti perasaan,proses kognitif,perubahan fisiologi dan tingkahlaku.Saya tidak menyesal bahkan bersyukur kerana dapat mengikuti kursus ini kerana pengurusan emosi amatlah penting bagi seseorang itu.Untuk berjaya dari segala aspek kita perlulah mengetahui cara-cara menguruskan diri kita terutamanya dari aspek emosi ini.Sekian.

A134381 Abu Bakar LJ01

setelah aku mengikuti kursus pengurusan emosi, banyak perkara yang telah aku
pelajari.
antaranya, perbezaan antara perasaan dan juga emosi. bagaimana untuk mengukur
emosi, apakah komponen-komponen emosi dan sebagainya. begitu juga dengan
definisi atau maksud emosi itu sendiri. Emosi yang didefinasikan oleh Kleinginna
And Kleinginna (1981 ialah sebagai satu interaksi kompleks yang berlaku antara
faktor subjektif dan faktor objektif yang melibatkan sistem hormon dalam badan
seseorang. Emosi juga terdiri daripada empat komponen, iaitu perasaan, proses
kognitif iaitu cetusan pemikiran, perubahan fisiologi dan tingkahlaku berkaitan.
Dalam kehidupan yang telah aku lalui, aku juga dah menempuh semua komponen ini
tanpa aku sedar.


Semasa berada di dalam kelas tersebut, pada mulanya aku merasakan bahawa emosi
ini merupakan sesuatu yang remeh. tetapi kemudian, aku merasakan bahawa emosi
memainkan satu peranan yang amat besar dalam kehidupan. contohnya, sekiranya
kita melakukan perkara yang amat kita suka, dimana emosi dijadikan pendorong,
perkara itu akan menjadi sesuatu yang amat senang ataupun mudah untuk
dilaksanakan. kita tidak akan mengalami sebarang kesukaran ketika melaksanakan
perkara tersebut. tetapi kita harus ingat bahawa tidak semua keadaan emosi dapat
menjadi pendorong. begitu juga, tidak semua pendorong berlandaskan emosi. cuba
kita bayangkan untuk hidup tanpa emosi. bagaimanakah seseorang itu dapat
merasakan sebarang perubahan terhadap dirinya mahupun perkara disekelilingnya?
Mungkin jiwa akan menjadi kosong tanpa gelak ketawa dan gabungan perasaan yang
lain. Malah, diri tidak akan terdorong untuk melakukan sesuatu yang mungkin
boleh mengubah hidupnya kearah yang lebih baik.

Selepas mengikuti kelas ini, aku juga telah mengetahui bahawa emosi boleh diukur
dengan beberapa kaedah seperti temuramah dan pemerhatian secara langsung.
Tetapi, emosi ini sesuatu yang sangat subjektif, maka ianya tidak dapat diukur
dengan tepat dan akan terdapat percanggahan penilaian kerana setiap individu
mempunyai pandangan yang berbeza.

Banyak input yang telah aku dapat dalam mengikuti kelas ini. Aku kini akan
lebih berusaha untuk menguruskan emosi aku sebaiknya supaya aku dapat menikmati
hidup ini dengan lebih baik.

A132245 Nur Hasshimaa LJ01

Sebagai manusia, setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan akan mengundang pelbagai emosi yang secara am nya sangat luas dan kadangkala tak mampu ditafsirkan secara lisan. Justeru, saya memilih untuk mengikuti kursus pengurusan emosi ini agar saya mampu untuk menguruskan emosi dengan baik dan mendorong kepada kehidupan yang lebih baik dan sihat.

Selama ini, saya menyangka bahawa perasaan membawa maksud dan pengertian yang sama dengan emosi. Namun, ternyata sangkaan saya merosot. Ini kerana, dalam kelas pengurusan emosi minggu ini, saya telah didedahkan dengan definisi sebenar emosi. Menerusi Kleinginna And Kleinginna (1981), emosi telah didefinasikan sebagai satu interaksi kompleks yang berlaku antara faktor subjektif dan faktor objektif  yang melibatkan sistem hormon dalam badan seseorang. Antara komponen-komponen emosi ialah pengalaman afektif atau lebih kepada perasaan yang dialami, justeru menghasilkan proses kognitif ataupun dikenali sebagai pemikiran, menghidupkan penyesuaian fisiologikal dan perubahan tingkah laku. Oleh itu, jelas ternyata  bahawa emosi itu tidak sama dengan perasaan, hal ini kerana perasaan merupakan salah satu komponen dalam emosi.

Maka, sangkaan saya selama ini telah direncah semula dan kini ianya lebih jelas. Ini kerana perkara ini sering berlaku dalam kehidupan kita tanpa disedari. Sebagai contoh, pengalaman saya sewaktu berada di sekolah berasrama penuh suatu masa dahulu. Ketika itu saya ingin menggosok pakaian dan jam ketika itu menunjukkan hampir pukul 12 tengah malam. Memikirkan keadaan pagi esok yang pasti ramai orang menggosok dan tidak ingin beratur panjang, maka saya mengambil keputusan untuk turun ke bilik menggosok yang terletak bersebelahan dengan tandas. Ketika sedang menggosok, tiba-tiba saya terdengar suatu bunyi ketukan yang datang dari tingkap belakang bilik tersebut. Saya terus menjadi takut dan jantung saya berdegup kencang. Namun, saya tunggu untuk mendapatkan kepastian sama ada bunyi itu betul-betul wujud atau tidak. Tetapi apabila mendengar bunyi itu berulang, saya terus mengambil langkah seribu meninggalkan bilik itu dan mendapatkan kawan saya yang kebetulannya melalui bilik itu. Melalui peristiwa ini, ternyata terdapat keempat-empat komponen itu seperti, perasaan takut, jantung berdegup kencang menandakan perubahan fisiologi, dan perubahan tingkahlaku iaitu dengan melarikan diri.

Selain itu, emosi juga adalah sesuatu yang luas. Emosi itu mampu mendorong kepada sesuatu yang boleh memotivasikan. Maka, emosi dan motivasi seakan tidak boleh dipisahkan. Emosi mampu menjadi motivasi kepada tingkahlaku sesorang sebagai contoh, apabila kita sayangkan seseorang, kita akan terdorong untuk melakukan sesuatu yang boleh mnggembirakan insan tersebut. manakala, motif juga boleh menjadi emosional seperti perasaan dendam dan benci. Motif negatif ini boleh menjadikan emosi seseorang itu tidak terkawal dan mampu bertindak diluar jangkaan.

Walaubagaimana pun, tidak semua keadaan emosi boleh menjadi pendorong (motivator). Malah, tidak semua pendorong (motivator) berasaskan kepada emosi. Sebagai contoh, Adif memakan nasi tersebut kerana lapar. Ini menunjukkan bahawa adif mengambil makanan tersebut kerana keperluan hidupnya bukan kerana dorongan emosi. Manakala, bagi contoh ini pula, Mira yang sudah kenyang, masih sanggup untuk mengambil makanan sekali lagi kerana menerima ajakan suaminya yang mahu Mira menemannya makan. Ini jelas menunjukkan bahawa Mira mengambil makanan itu atas dasar emosinya yang sayangkan suaminya.

Tambahan lagi, melalui kelas ini, saya baru mendapat tahu bahawa emosi boleh diukur. Emosi boleh diukur melalui temuramah dan pemerhatian secara langsung. Namun ukuran emosi ini tidaklah setepat seperti ukuran berskala kerana emosi merupakan sesuatu yang sangat subjektif.  Malah, penilaian setiap individu terhadap emosi akan berbeza-beza.

Kesimpulannya, kelas minggu ini telah memberi banyak pendedahan baru kepada saya malah mampu memberikan pengetahuan yang lebih jelas tentang definasi sebenar emsosi  dan perbezaannya dengan perasaan. Saya menanti pengetahuan baru yang bakal ditimba dikelas yang akan datang.

 


Friday 23 July 2010

A133647 Fatin Ilyani LJ01

Assalamualaikum w.b.t..

         Tanggal 21 Julai 2010 bersamaan 12 Sya'ban 1431H, hari Rabu yang lalu, saya telah mempelajari sesuatu yang baru, iaitu emosi. Tajuk utama pada hari tersebut yang dipelajari ialah Pengenalan Kepada  Emosi. Pengenalan emosi terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu definisi, struktur dan ekspresi emosi serta pengalaman dalam emosi.


        Menurut Kleinginna & Kleinginna (1981), emosi dapat ditakrifkan sebagai satu set yang komplek dalam interaksi antara faktor subjektif (mempengaruhi kepercayaan seseorang berdasarkan fakta yang benar ) dan objektif (fakta atau situasi yang mempengaruhi implikasi dalam sesuatu perkara) yang dipengaruhi oleh sistem hormon.Emosi terbahagi kepada empat komponen utama, iaitu perasaan yang dialami, proses kognitif, perubahan fisiologikal dan tingkahlaku berkaitan.


       Dalam tajuk emosi dan motivasi pula, saya dapat pelajari yang emosi itu tidak boleh disamakan dengan perasaan. Perasaan merupakan salah satu elemen dalam emosi. Selain itu, emosi juga tidak dapat dipisahkan dengan motivasi. Menurut (Lang et al, 1992), emosi boleh dijadikan motivasi kepada tingkahlaku dan motif pula boleh menjadi emosional. Walaubagaimanapun, hanya dalam keadaan tertentu sahaja emosi boleh menjadi pendorong dan tidak semua pendorong berasaskan emosi.


       Dalam tajuk yang dipelajari, di sini, saya ingin berkongsi  cerita berkenaan pengalaman saya semasa saya berada di kolej matrikulasi dahulu.


      Jam ketika itu menunjukkan tepat pukul 11.00 malam. Kami para pelajar kolej matrikulasi telah dikumpulkan di dataran pelajar kerana menjalani latihan kebakaran. Kami bergegas untuk berkumpul di dataran pelajar tersebut. Kemudian, kami diberi taklimat oleh pegawai-pegawai bomba yang bertugas tentang bagaimana untuk menyelamatkan diri sekiranya berlaku kebakaran.


      Semasa sesi taklimat dijalankan, tiba-tiba seorang pelajar perempuan pengsan. Pelajar perempuan tersebut dibawa oleh felo-felo yang bertugas ke bahagian tepi dataran pelajar. 


      Tiba-tiba, saya dan semua yang berada di dataran pelajar tersebut dikejutkan dengan jeritan pelajar perempuan tersebut yang sangat nyaring. Rupa-rupanya pelajar perempuan tersebut telah dirasuk. Saya dan rakan-rakan berasa sangat takut.  Setelah beberapa ketika kemudian, semakin lama semakin ramai pelajar yang dirasuk. Terutamanya pelajar perempuan. Keadaan menjadi semakin teruk.


        Setelah melaungkan azan dan membaca ayat Kursi beberapa kali, pelajar yang dirasuk kian bertambah. Pelajar-pelajar yang dirasuk telah dibawa oleh felo-felo ke masjid untuk dipulihkan. Beberapa ketika kemudian, kami semua diarahkan untuk turut ke masjid untuk membaca surah Yaasin di masjid. Setelah beberapa kali membaca surah Yaasin, keadaan menjadi semakin pulih. Tetapi pelajar-pelajar yang dirasuk itu telah dibawa ke hospital berdekatan untuk diberi ubat penenang. Para pelajar yang lain diarahkan pulang ke bilik masing-masing dan membuat pedinding dalam bilik masing-masing. Ketika itu jam menunjukkan pukul 2.00 pagi. Saya dan rakan-rakan saya tetap berasa takut untuk balik ke bilik kerana bilik saya terletak di hujung kolej. Tetapi kami tabahkan hati untuk langkah pulang ke bilik masing-masing. 

 

Keesokan hari, selepas tamat kelas pada pukul 4.00 petang, saya dan rakan-rakan melalui kawasan masjid. Kami  terkejut apabila terdengar jeritan nyaring dari arah masjid. Rupa-rupanya, masih ada pelajar yang dirasuk pada hari tersebut. Tetapi tidak begitu ramai seperti pada malam yang menakutkan itu. Lebih dalam masa seminggu kami berada dalam keadaan takut kerana pada setiap waktu senja, pasti akan ada pelajar yang dirasuk.

Alhamdulillah. Setelah ustaz di kolej kami berjaya menguruskan masalah tersebut, kami tidak lagi diganggu. Tetapi, perasaan takut masih ada dalam diri.


Sebagai konklusi, saya berharap saya dapat mempelajari bagaimana untuk mengurangkan perasaan takut dalam diri saya kerana rakan-rakan sering mengatakan bahawa saya seorang penakut. Saya juga berharap semasa menghadiri kursus pengurusan emosi ini, saya dapat mempelajari bagaimana menguruskan pelbagai perasaan yang sering dialami oleh insane yang bernama manusia.



A130691 NORAIDA LJ01

Hari pertama saya berada dalam kelas pengurusan emosi , saya takut-takut kerana tidak mengetahui apa-apa yang akan dipelajari berkenaan pengurusan emosi ini ,setelah pensyarah menyentuh pengenalan mengenai emosi iaitu dari segi definisi, komponen emosi dan sebagainya, barula saya dapat memahami bahawa emosi adalah sesuatu yang kompleks serta diperantarakan oleh sistem saraf. Emosi juga adalah berbeza dengan perasaan. Perasaan adalah salah satu daripada komponen  emosi dan emosi adalah perkara yang lebih luas daripada perasaan kerana emosi yang mendadak atau naik akan berlakunya berubah terhadap diri seseorang. Sebagai contoh ,pembunuh yang berlaku disebabkan oleh keinginan untuk mendapatkan wang akan menyebabkan pelaku tersebut tidak berasa takut, bersalah, berdosa kerana emosi telah menguasai diri pelaku tersebut.Seperti  contoh lain pula ,beberapa minggu ini saya tidak dapat tidur malam disebabkan saya terpaksa tidur keseorangan di asrama dan tidak seperti tahun sebelum ini, saya berasa amat takut dengan persekitaran bilik saya apabila mendapat tahu bilik kawan saya hendak diceroboh masuk beberapa hari yang lepas. Hal ini dapat saya kaitkan dengan pengurusan emosi yang berlaku terhadap diri saya dan apa yang telah saya pelajari mengenai pengurusan emosi ini. saya rasa dalam kempat-empat komponen emosi yang terdapat iaitu yang pertama adalah affective experiences, kedua pula cognitive processes, seterusnya physiological adjustments dan terakhir behavior. Kempat-empat komponen emosi  ini yang dapat dikaitkan dengan diri saya adalah affective experieces iaitu terlalu bermain dengan perasaan menyebabkan berlakunya gangguan tidur. Emosi sebenarnya dapat diukur dan terdapat beberapa cara iaitu salah satu daripadanya ialah melalui temubual dengan individu yang dipilih.

A127559 NOR RAIHANA LJ01

Pertama kali saya mendengar tentang kursus ini, iaitu Pengurusan Emosi, saya sudah benar-benar tertarik untuk mengikuti kursus ini. Ini adalah kerana pada pendapat saya kursus ini sangat penting bagi seseorang individu. Bagi pengenalan berkenaan kursus ini yang baru diberikan baru-baru ini, iaitu berkenaan konsep emosi itu sendiri, konsep perasaan yang sering dikaitkan dengan emosi, kompenan-kompenan emosi, serta perubahan-perubahan yang berlaku pada seseorang apabila berlaku sesuatu pada saya amat bermakna. 
Dalam kuliah pertama ini saya dapat mengutip beberapa input yang dapat saya fahami tentang emosi. Emosi ini merupakan satu set kompleks yang subjektif. Emosi ini merupakan sesuatu yang sukar dijangka dan kadangkala sukar untuk difahami. Malah kerana emosi juga mampu untuk mempengaruhi pemikiran seseorang dalam melakukan apa sahaja keputusan. Oleh itu, seseorang individu perlu mahir dalam mengawal emosi agar sesuatu yang dilakukan tidak berdasarkan emosi semata-mata.
Selain itu, sebelum mengikuti kursus ini, saya sering mempunyai persepsi bahawa perasaan dan emosi itu merupakan satu perkara yang sama. Namun selepas melalui kuliah pertama, saya mula mengetahui bahawa perasaan dan emosi itu merupakan dua perkara yang berbeza. Perasaan itu sebenarnya merupakan kompenan dalam emosi.  Dalam pada itu, saya turut mendapat input bahawa emosi terdiri daripada empat kompenan, iaitu perasaan, proses kognitif, perubahan fisiologi, dan tingkahlaku. Proses kognitif ini boleh dikatakan sebagai kesan dan penilaian individu apabila berhadapan dengan emosi. Perubahan fisiologi pula adalah perubahan yang berlaku pada seseorang apabila berhadapan dengan sesuatu perasaan. Sebagai contoh apabila individu itu berasa gembira, dia akan ketawa, berasa sangat bahagia, dan sentiasa tersenyum. Jika individu berasa takut pula, dia akan berpeluh, dan jantungnya berdebar.
Dalam kuliah pertama ini juga, saya turut mendapat input tentang hubungan antara emosi dengan motivasi. Sesuatu yang dapat saya fahami dalam konteks ini ialah, seseorang akan mendapat motivasi atau pendorong apabila keadaan emosinya berada dalam keadaan yang baik. Sebagai contoh, apabila remaja berada dalam keadaan gembira dalam alam percintaan, mereka akan berasa semangat untuk belajar, sebaliknya remaja akan berasa putus asa apabila berpisah dengan pasangan. Dalam konteks ini, saya dapat fahami bahawa perasaan seseorang akan mempengaruhi tindakannya, malah emosi itu mampu memotivasikan seseorang. Walau bagaimanapun tidak semua emosi itu mampu menjadi pendorong pada seseorang. Seperti dalam contoh remaja yang berpisah dengan pasangannya, mereka akan mula hilang tumpuan pada pelajaran apabila berhadapan dengan situasi yang mengecewakan.
Sesuatu yang membuatkan saya berasa tertarik untuk mengikuti kursus ini apabila melalui kuliah pertama ialah saya mula mendapat banyak input yang berguna dan dapat saya manfaatkan dalam kehidupan. Sebagai seorang pelajar, anak, adik, kakak, sahabat, saya berdepan dengan banyak tekanan yang kadangkala menyebabkan saya berasa murung, sedih, dan kadangkala menyebabkan kesihatan saya terganggu. Pada pendapat saya pengetahuan tentang emosi adalah sangat penting kerana hanya kerana gagal mengawal emosi, seseorang akan melakukan pelbagai tindakan diluar batasan tanpa sedar. Ini dapat dibuktikan apabila pelbagai berita seperti jenayah dan gejala sosial yang begitu membimbangkan sekarang, dan seperti yang diketahui, masalah gejala sosial sering dikaitkan dengan tekanan yang dihadapi seseorang kerana sesuatu masalah seperti masalah keluarga.
 Secara peribadinya, saya merupakan seseorang yang lemah apabila berhadapan dengan tekanan, dan sering berasa tidak mampu untuk melawan tekanan yang hadir walaupun tekanan tersebut hanyalah tekanan yang kecil, dan diharap dengan kursus ini, saya akan menjadi seorang yang lebih bijak dalam mengawal emosi supaya sebarang keputusan yang bakal saya lakukan diambil dalam keadaan rasioanal.

A123875 Nurul LJ01

 

Bismillahirrahmanirrahim.

Tahun ini, sudah menjadi tahun ketiga saya berada di bumi UKM ini. Namun, inilah pertama kalinya, saya mengambil kursus ini. Namanya sahaja sudah menarik minat saya untuk mendalami kursus ini iaitu "pengurusan emosi" .   Ya, emosi saya perlu diuruskan dengan sebaiknya!

Setelah kami melangkah masuk ke bilik kuliah, tidak lama selepas itu, masuklah seorang pensyarah yang bernama Ahmad Zamri Mansor.  Itu merupakan pertemuan pertama buat kami. 

Selama ini saya mengetahui bahawa "perasaan" tidak sama dengan "emosi".  Namun, tiada sumber yang jelas dan sahih yang membenarkan fakta itu.  Dan, hari yang bersejarah itu akhirnya tiba, iaitu, pada 21 Julai 2010, saya mengetahui akan penjelasan tentang perkara itu.

 Ya, benar!  "Perasaan" tidak sama dengan "emosi".  Akan tetapi, ia adalah salah satu komponen dari emosi.  Selain dari perasaan (affective experiences), terdapat tiga lagi komponen yang merangkumi  emosi iaitu, "cognitive process", "physiological adjustment", and "behavior".

Mengikut Baron & Logan (1993), "Emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi".  Apabila saya mendengar fakta ini, saya mula merenung ke dalam diri saya. Ternyata, ia adalah benar. Pernah suatu ketika dahulu, saya merasa sedih dengan kehilangan pensyarah saya.  Beliau sangat dedikasi dan amanah terhadap pekerjaannya.  Sudah setahun, beliau pergi meninggalkan dunia ini untuk selama-lamanya.  Dan malam itu saya terdengar satu ceramah yang menenangkan hati saya.  Ingin saya petik disini ayat yang disebutkannya, iaitu surah Al-Mulk ayat 2 (67:2).

" Yang menciptakan  mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu lebih baik amalnya.  Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun."  (Al-Mulk:2)

Semua yang bernyawa akan akan merasai mati.  Sesungguhnya jiwa adalah milik ALLAH dan ia akan

dikembalikan kepada ALLAH suatu masa kelak.  Tapi mahukah jiwa yang dipinjamkan kepada

kita itu  dikembalikan dalam keadaan dipenuhi dosa dan noda?  Alangkah murkanya empunya

jiwa bila kepunyaannya itu, kita kembalikan dalam keadaan ternoda dan alangkah sukanya

empunya jiwa bila ianya dikembalikan dikembalikan dalam keadaan suci dan terpelihara.  Jiwa

adalah penyempurnaan anggota, tanpa jiwa layulah anggota dan bisulah segala-galanya.

 

Malam itu juga, emosi saya yang dahulunya tidak stabil, akhirnya akhirnya sedikit demi sedikit menjadi lebih stabil.

 

Di dalam sesi kuliah pengurusan emosi itu, saya mendapat tahu bahawa bukan semua pendorong adalah berasaskan kepada emosi.  Kadangkala, terdapat perkara lain yang boleh menjadi pendorong seseorang untuk melakukan sesuatu.

Sebagai contoh, seseorang itu akan belajar dengan tekun adalah disebabkan oleh motif untuk mencapai kejayaan.  Begitu juga, jika seseorang itu makan,  adalah disebabkan oleh rasa lapar bukan kerana dia beremosi.  Saya mempunyai impian daripada dahulu sehinggalah ke hari ini.  Saya ingin melanjutkan pelajaran ke negara orang.  Antara negara yang menjadi pilihan saya adalah negara China dan negara Korea.  Saya ingin ke sana kerana saya suka akan budaya,bahasa, makanan, pakaian tradisional mereka dan juga empat musim yang berlaku di sana. Oleh sebab itu, saya merasa terdorong untuk belajar dengan lebih tekun dan serius setiap kali saya terfikir akannya.  Tambahan pula, saya sudah mula belajar bahasa Cina.  Alhamdulillah, saya boleh berkomunikasi dengan sahabat-sahabat saya yang berbangsa Cina.  Di dalam jurnal-jurnal yang akan datang, saya akan cuba untuk memberitahu beberapa perkataan atau ayat-ayat  yang mudah dalam bahasa Cina.

Untuk minggu ini, perkataannya ialah :

Ni hao = apa khabar?

Wo hen hao = saya sihat.

Sekian. Jumpa lagi di dalam jurnal yang akan datang..! Assalamualaikum and goodbye..