Saturday 16 October 2010

a129839 nadirah lj11

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia, pada kali ini kuliah Pengurusan Emosi bertajuk; Mengurus Emosi: Tempat Kerja & Emosi. Emosi memainkan peranan yang besar di tempat kerja kerana ia mampu mempengaruhi  prestasi kerja samada di tahap yang baik atau tidak malah ia juga mampu membina motivasi yang mampu membuatkan waktu-waktu kerja kita begitu menyenangkan dan tidak membebankan. Menurut teori kerjaya Hollan terdapat enam pembahagian personality kerjaya iaitu ; Realistik, ia merupakan golongan yang menggemari aktiviti-aktiviti yang memerlukan kemahiran dan dan kekuatan dan orang tang sesuai ialah individu yang pemalu, tekun dan taat serta praktikal. Manakal yang seterusnya ialah Investigate, ia adalah individu yang menyukai aktiviti seperti berfikir, mengurus dan memahami sesuatu dan amat cirri-cirinya ialah bersifat analitikal, ingin tahu dan bebas bertindak.Ketiga ialah Orang yang sosial, mereka sukakan aktiviti yang membantu orang lain, suka bergaul, ramah, mudah bekerjasama, memahami. Kerjaya yang sesuai .Keempat pula ialah orang yang convensional, sukakan sesuatu yang tersusun, berperaturan, dan jelas,antara cirinya ialah  akur kepada peraturan, cekap, praktikal, tidak suka kekaburan dan tidak fleksibel. Seterusnya ialah Orang yang Entreprising, sukakan aktiviti verbal ( bercakap ) mereka ada peluang untuk mempengaruhi orang lain sekaligus  mendapatkan kuasa.Mereka berkeyakinan, bercita-cita tinggi, dan pentingkan kuasa. Yang terakhir ialah  orang yang Artistik sukakan aktiviti yang kabur dan tidak sistematik yang membolehkan mereka melakukan sesuatu yang kreatif.Mereka bersifat imaginatif, tidak terurus, idealistik, emosional dan tidak praktikal.

 

Antara slide show yang amat menarik ialah. Emotional Labour, yang membincangkan tentang kerja-kerja yang memerlukan mainan emosi anataranya  ialah surface acting, iaitu keadaan seorang staf memaksa dirinya untuk senyum demi  tuntutan tugas contohnya penyambut tetami. Manakala  kedua ialah deep acting iaitu keadaan staf yang berusaha untuk melahirkan perasaan yang dikehendaki oleh tuannya contohnya penyanyi yang yang menyanyi mengikut mood lagu yang terpaksa menjiwai lagu dan menyanyi mengikut mood tersebut. Begitu sukar untuk berkerja jika apa yang kita kerjakan itu tidak bersesuaian dengan mood kita atau tidak bersesuaian dengan diri atau terpaksa demi mencari rezeki. Selain itu, dalam pekerjaan yang melibatkan perkhidmatan pelanggan, maka pelanggan dianggap sebagai pihak yang benar walau apa keadaan sekalipun. Sesungguhnya  dalam situasi ini pekerja perku bijak memainkan emosi dan perlu sentiasa mengawal kondisi perasaan agar tidak terambil langkah yang salah.Sesungguhnya kerja di dalam Islam merupakan ibadah kerana ia adalah amanah, maka yakin dan pasti setiap ibadah itu ada nilai dan ganjarannya di sisi Allah, manakala amanah pula bagi orang Islam jika tidak ditunaikan ia dikira sebagai Munafik, ini menurut hadis Nabi s.a.w. , Bagi umat Islam bukan sahaja bersungguh dalam berkerja itu akan mendapat habuan dunia malah ada habuan akhirat yang menanti. Jika konsep ini di gengam kuat oleh umat Islam, istilah terpaksa senyum, terpaksa melayan dengan baik tiada dalam diri pekerja tersebut, kerana kerja itu memerlukan ikhlas  kerana Allah dan niat yang benar-benar membuktikan  rasa ikhlas ini kerana nabi telah bersabda yang mafhumnya  "Setiap amalan dimulakan dengan niat dan bagi setiap orang apa yang telah diniatkannya….". Sesungguhnya ini adalah keuntungan dan nikmat yang diberi Allah kepada umatnya untuk dinikmati dan diaplikasi dengan cara yang betul supaya implikasinya yang terhasil mampu menjana hati untuk terus taat kepada Khaliqnya. InsyaAllah. Salamualaikum.

 

 


Fw: A129088 RAFIUDDIN LJ10



----- Forwarded Message ----
From: Rafi Udin <kodit89@yahoo.com>
To: En Azmi pengurusan emosi <ayahlong_azm.jurnal-emosi@blogger.com>
Cc: azmi mansur pengurusan emosi <tugasan2253@gmail.com>
Sent: Sat, October 16, 2010 7:46:44 PM
Subject: A129088 RAFIUDDIN LJ10



Assalamualaikum dan Salam 1Perpaduan kepada semua blogger yang aktif dalam laman sesawang ini. Minggu ini,minggu ke-12 perkuliahan, dan bermakna kita akan menemui minggu peperikaan tidak lama lagi. Sedih rasanya meninggalkan kelas yang menjadi keterujaan saya pada setiap minggu,namun itulah hakikat yang perlu kita hadapi, emosi sedih dan hiba menjelang perpisahan.

 

Pada minggu yang penuh barakah ini, tajuk kuliah yang telah disampaikan oleh Encik Zambri adalah mengenai emosi di tempat kerja. Sesungguhnya, pengurusan emosi yang baik khususnya di tempat kerja amat penting bagi seseorang pekerja, tidak kira samada pekerja baharu mahupun yang sudah jauh berpengalaman. Hal ini kerana emosi dapat mempegaruhi prestasi kerja seseorang. Selain daripada itu, ia juga mampu mempengaruhi seseorang itu membuat sesuatu keputusan. Sesuatu masalah amat mustahil dapat diselesaikan dengan baik sekiranya seseorang individu itu berada dalam keadaan emosi marah, bahkan dapat menjadikan sesuatu perkara atau masalah itu menjadi lebih teruk dan rumit, seperti kata pepatah, mencurah minyak ke unggun api.

 

Terdapat beberapa konsep yang berkaitan dengan pengurusan emosi,seperti Teori kerjaya Holland, Personaliti Type A dan Type B, dan seterusnya adalah penggunaan emosi dalam tugasan harian yang dikenali sebagai Emotional Labour,dan budaya kerja di Malaysia. Bagi personaliti type A dan B adalah berbeza antara satu sama lain, dimana Type A adalah individu yang gemar melakukan kerja dengan pantas, membuat dua kerja dalam satu masa,mereka juga menilai kejayaan diri berdasarkan setakat mana mereka meyempurnakan sesuatu kerja dan mereka juga taksub dengan nombor. Pada pandangan saya,personaliti type A adalah meyamai personaliti diri saya,yakni saya akan melakukan tugasan yang diberi dengan bersungguh,dan akan menyiapkannya,tanpa mengira masa yang diambil,walaupun terpaksa bersengkang mata demi tugasan yang telah diamanahkan. Malah, saya akn memujuk diri saya untuk sentiasa tersenyum bagi menceriakan hati orang di sekeliling saya.

 

Manakala Jenis B pula, adalah individu yang tidak merasakan perlu berdasarkan desakan kerja, contohnya menganggap bersukan sebagai kegiatan riadah, bukan sebagai satu cara untuk mempamerkan kehebatan diri. Golongan ini hidup dalam keadaan bersantai dan tidak terburu-buru, dan yang paling penting, hidup seperti apa yang dia inginkan.

 

  Emotional Labour pula ,adalah keadaan di mana seseorang pekerja itu menjalankan kerja dengan menggunakan emosi. Emotional ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu, Surface Acting dan Deep Acting. Surface acting adalah di mana seseorang pekerja  itu memaksa dirinya untuk tersenyum walaupun mereka tidak gembira.  Sebagai contohnya, golongan artis. Hal ini kerana, golongan artis merupakan public figure dalam kalangan masyarakat dan mereka seharusnya senantiasa tampak gembira walaupun dalam situasi penuh beremosi agar tidak disalah anggap sebagai seorang yang sombong dan selfish.

 

Deep acting pula adalah di mana staff itu berusaha untuk melahirkan perasaan yang dikehendaki oleh tuntutan profesyennya. Contoh yang terbaik mampu saya berikan ialah penyambut tetamu. Hal ini kerana mereka tidak akan jangka dengan siapa mereka akan berhadapan, makanya mereka perlu senantiasa tersenyum walaupun pahit. Begitu juga nasib para peramugari yang senantiasa tampak cantik dan tersenyum setiap kali penerbangan yang mereka sertai. Jika tidak, kemungkinan besar mereka akan kehilangan profesion itu jika ada pelanggan yang membuat aduan bahawa peramugari tidak mesra pelanggan.

 

Tuntasnya, emosi di tempat kerja perlu bijak ditangani walau setinggi mana sekalipun tekanan yang kita hadapi, kerana sepanjang hidup ini, kita tidak mampu melarikan diri walaupun seketika, sehinggalah ajal dating menjengah. Senyuman walaupun sedikit mampu menceriakan hari orang di sekeliling kita dan mampu menjadi pengubat lara insan yang tersayang. Wassalam…





A129088 RAFIUDDIN LJ10

Assalamualaikum dan Salam 1Perpaduan kepada semua blogger yang aktif dalam laman sesawang ini. Minggu ini,minggu ke-12 perkuliahan, dan bermakna kita akan menemui minggu peperikaan tidak lama lagi. Sedih rasanya meninggalkan kelas yang menjadi keterujaan saya pada setiap minggu,namun itulah hakikat yang perlu kita hadapi, emosi sedih dan hiba menjelang perpisahan.

 

Pada minggu yang penuh barakah ini, tajuk kuliah yang telah disampaikan oleh Encik Zambri adalah mengenai emosi di tempat kerja. Sesungguhnya, pengurusan emosi yang baik khususnya di tempat kerja amat penting bagi seseorang pekerja, tidak kira samada pekerja baharu mahupun yang sudah jauh berpengalaman. Hal ini kerana emosi dapat mempegaruhi prestasi kerja seseorang. Selain daripada itu, ia juga mampu mempengaruhi seseorang itu membuat sesuatu keputusan. Sesuatu masalah amat mustahil dapat diselesaikan dengan baik sekiranya seseorang individu itu berada dalam keadaan emosi marah, bahkan dapat menjadikan sesuatu perkara atau masalah itu menjadi lebih teruk dan rumit, seperti kata pepatah, mencurah minyak ke unggun api.

 

Terdapat beberapa konsep yang berkaitan dengan pengurusan emosi,seperti Teori kerjaya Holland, Personaliti Type A dan Type B, dan seterusnya adalah penggunaan emosi dalam tugasan harian yang dikenali sebagai Emotional Labour,dan budaya kerja di Malaysia. Bagi personaliti type A dan B adalah berbeza antara satu sama lain, dimana Type A adalah individu yang gemar melakukan kerja dengan pantas, membuat dua kerja dalam satu masa,mereka juga menilai kejayaan diri berdasarkan setakat mana mereka meyempurnakan sesuatu kerja dan mereka juga taksub dengan nombor. Pada pandangan saya,personaliti type A adalah meyamai personaliti diri saya,yakni saya akan melakukan tugasan yang diberi dengan bersungguh,dan akan menyiapkannya,tanpa mengira masa yang diambil,walaupun terpaksa bersengkang mata demi tugasan yang telah diamanahkan. Malah, saya akn memujuk diri saya untuk sentiasa tersenyum bagi menceriakan hati orang di sekeliling saya.

 

Manakala Jenis B pula, adalah individu yang tidak merasakan perlu berdasarkan desakan kerja, contohnya menganggap bersukan sebagai kegiatan riadah, bukan sebagai satu cara untuk mempamerkan kehebatan diri. Golongan ini hidup dalam keadaan bersantai dan tidak terburu-buru, dan yang paling penting, hidup seperti apa yang dia inginkan.

 

  Emotional Labour pula ,adalah keadaan di mana seseorang pekerja itu menjalankan kerja dengan menggunakan emosi. Emotional ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu, Surface Acting dan Deep Acting. Surface acting adalah di mana seseorang pekerja  itu memaksa dirinya untuk tersenyum walaupun mereka tidak gembira.  Sebagai contohnya, golongan artis. Hal ini kerana, golongan artis merupakan public figure dalam kalangan masyarakat dan mereka seharusnya senantiasa tampak gembira walaupun dalam situasi penuh beremosi agar tidak disalah anggap sebagai seorang yang sombong dan selfish.

 

Deep acting pula adalah di mana staff itu berusaha untuk melahirkan perasaan yang dikehendaki oleh tuntutan profesyennya. Contoh yang terbaik mampu saya berikan ialah penyambut tetamu. Hal ini kerana mereka tidak akan jangka dengan siapa mereka akan berhadapan, makanya mereka perlu senantiasa tersenyum walaupun pahit. Begitu juga nasib para peramugari yang senantiasa tampak cantik dan tersenyum setiap kali penerbangan yang mereka sertai. Jika tidak, kemungkinan besar mereka akan kehilangan profesion itu jika ada pelanggan yang membuat aduan bahawa peramugari tidak mesra pelanggan.

 

Tuntasnya, emosi di tempat kerja perlu bijak ditangani walau setinggi mana sekalipun tekanan yang kita hadapi, kerana sepanjang hidup ini, kita tidak mampu melarikan diri walaupun seketika, sehinggalah ajal dating menjengah. Senyuman walaupun sedikit mampu menceriakan hari orang di sekeliling kita dan mampu menjadi pengubat lara insan yang tersayang. Wassalam…


A129088 RAFIUDDIN LJ09

Salam 1Malaysia dan Salam 1Cinta terutama kepada blogger yang sedang mabuk dalam mood percintaan. Tidak salah rasanya jika kita hendak bercinta ketika usia muda dan masih bergelar seorang pelajar, namun apa yang paling penting ialah bagaimana kita menguruskan cinta itu dan landasan yang bagaimanakah perlu kita turuti. Jika anda memilih landasan Islam, insyaAllah jaminan  titian ke jinjang pelamin dan cinta sampai syurga yang bakal anda perolehi.

 

Dalam mana-mana organisasi pun, pasti wujudnya aspek emosi yang akan menetukan berjaya atau tidaknya organisasi tersebut. Begitu juga bagi institusi kekeluargaan. Dalam usaha mengekalkan hubungan yang baik antara isi keluarga, emosi setiap pihak perlu dijaga dan senantiasa dipantau. Seperti yang kita sedia maklum, keluarga terdiri dari ibu bapa itu sendiri, adik beradik, anak-anak, bapa da ibu saudara, datuk dan juga nenek. Malahan, tidak terlanjur kiranya saya mengatakan bahawa sahabat juga merupakan ahli keluarga kita kerana mereka jugalah yang mengajar kita pelbagai ilmu dalam kehidupan.

 

Isu inilah yang menjadi tumpuan dan menjadi fokus saya pada minggu ini. Pengurusan emosi kekeluargaan merupakan tajuk yang selesa namun tidak semua yang berasa senang membincangkan perihal kekeluargaan ini. Keluarga wujud apabila dua insan iaitu  tatkala lelaki dan si wanita mendirikan rumah tangga. Kebanyakan perkahwinan adalah hasil putik cinta dua insan tersebut. Namun begitu, ada juga perkahwinan yang dilangsungkan secara paksaan dan terpaksa menurut pilihan keluarga. Sukar bagi mereka untuk memperoleh kebahagiaan jika tidak mampu menerima diri pasangan mereka seadanya. Walaupun bukan dengan rela, apabila cinta sudah bertaut, isteri wajar mentaati suami dan perlu melupakan lelaki yang pernah dikasihinya dulu, jika ianya perkahwinan desakan keluarga, seperti kisah Lagenda Budak Setan. Penghubung emosi yang paling baik ialah dengan menguntumkan senyuman kepada suami atau isteri secara ikhlas setiap hari.

 

"Keluarga adalah anugerah, anak ialah rezeki"

 

Namun, langit tidak selalunya dan sentiasa cerah, sentiasa mendung di pertengahan pesta. Kiasan ini sudah cukup menggambarkan bahawa kita perlu bersedia menghadapi emosi sedih dan kecewa ketika ditimpa musibah dan kecelakaan kerana sesungguhnya, malang tidak berbau. Sebagai contoh, apabila anak yang ditatang bagai minyak yang penuh oleh keluarga En Jazimin, Nurul Jazlin hilang, dan terbunuh, sudah pasti emosi sedih menghempap jiwa si ibu dan si ayah yang keras hati. Tapi, sedia atau tidak, begitulah lumrah dunia, Qada' dan Qadar.Hargailah keluarga kita selagi mereka berusia. Jenguklah kedua ibubapa kita selagi hayat mereka masih ada, kerana kita tidak tahu bahawa ajal dan maut urusan Yang Maha Pencipta. Subhanallah…

 

Topik pada minggu ini juga banyak berkisar tentang isu yang berkaitan dengan Teori Femism, yang banyak diketengahkan oleh pemikir barat berkaitan man conquer the world. Dalam hal ini, wanita sering kali dianggap lemah oleh golongan lelaki dan seharusnya pemikiran tipikal sang pria ini perlu dihakis kerana wanita kini lebih sofistikated dan unggul, tidak seperti wanita yang mengikut suara lelaki, 20 tahun yang lalu. Isu-isu yang klise seperti lelaki bekerja, dan wanita menjaga anak tidak boleh lagi digunapakai bagi mengukur tahap social wanita berkeluarga pada hari ini.

 

Konklusinya, wanita dan lelaki perlu bergandingan dalam pelayaran bahtera rumahtangga dan menguruskan keluarga, dan perlu menjadi teladan yang baik kepada anak-anak. Percayalah, jika anda memperlakukan ibu bapa anda dengan kejam dan acapkali mengabaikan mereka, anda perlu sedar yang anda juga akan tua suatu hari nanti dan hukum karma akan menyusul. Anak anda mungkin akan melayan anda seperti apa yang telah anda lakukan pada ayah dan ibu anda sewaktu muda dahulu. Renungkanlah, dan pulanglah mengucup dahi kedua ibu bapa anda selagi masih ada masa, jarak dan masa tidak wajar dijadikan kekangan...


Lj 12 A128223 ROSIDI

                   Assalamualaikum,salam sejahtera dan salam satu Malaysia di ucapakan kepada pensyarah saya iaitu En Zamri dan kawan-kawan yang di kasihi sekalian. Tanpa kita sedari masa telah berlalu dengan pantas,dan peperiksaan akhir semester akan bermula tidak lama lagi,saya berasa sedih kerana kuliah subjek pengurusan emosi ini semakin menhampiri penghujungnya,mungkin selepas ini saya tidak akan lagi berpeluang untuk mempelajari subjek pengurusan emosi ini. Namun begitu,ilmu yang saya dapat daripada kursus ini akan saya gunakan dengan sebaik mungkin.

 

 

                     Tajuk kuliah yang telah di kuliah oleh Encik Zambri pada minggu ini adalah mengenai emosi ditempat kerja,pengurusan emosi yang baik khususnya di tempat kerja amat penting bagi seseorang,hal ini kerana emosi dapat mempegaruhi prestasi kerja seseorang.Selain itu ia juga dapat mempengaruhi seseorang itu membuat sesuatu keputusan.Sesuatu masalah tidak dapat diselesaikan dengan baik jika seseorang individu itu berada dalam keadaan marah,bahkan dapat menjadikan sesuatu perkara atau masalah itu lebih teruk dan rumit.Sebagai contoh pada suatu hari kawan saya bergaduh dengan seseorang,saya tengok muka dia masam,lalu saya tegur dia dan tanya kenapa beliau kelihatan marah,lalu tanpa di sangka-sangka dia memarahi saya sedangkan dia merupakan kawan baik saya,selama ini dia tidak pernah marah pada saya.Di sini saya dapat lihat bahawa emosi telah menguasai beliau,emosi marah tersebut telah menyebabkan beliau membuat keputusan yang tidak rasional.Sepatutnya beliau berfikir positif,rasional dalam membuat sebarang keputusan.Terdapat beberapa konsep yang berkaitan dengan pengurusan emosi,seperti Teori kerjaya Holland,Personaliti type A dan type B,dan seterusnya adalah penggunaan emosi dalam tugasan harian yang dikenali sebagai Emotional Labour,dan budaya kerja di Malaysia.Bagi personaliti type A dan B adalah berbeza antara satu sama lain,dimana Type A adalah individu yang gemar melakukan kerja dengan pantas,membuat dua kerja dalam satu masa,mereka juga menilai kejayaan diri berdasarkan setakat mana mereka meyempurnakan sesuatu kerja dan mereka juga taksub dengan nombor.Pada pandangan saya,personaliti type A adalah meyamai personaliti diri saya,yakni saya akan melakukan tugasan yang diberi dengan bersungguh,dan akan menyiapkannya,tanpa megira masa yang di ambil,manakala Jenis B pula, adalah individu yang tidak merasakan perlu berdasarkan desakan kerja, contohnya menganggap bersukan sebagai kegiatan riadah, bukan sebagai satu cara untuk mempamerkan kehebatan diri. Contohnya Saya menpunyai mempunyai seorang kawan yang mempunyai ciri-ciri jenis B ini,beliau selalu bermain beliau juga beranggap bahawa bermain bola itu hanyalah beriadah,padahal beliau begitu hebat bermain bola,dengan mewakili pelbagai pasukan.

 

 

                     Emotional Labour pula ,adalah keadaan di mana seseorang pekerja itu menjalankan kerja dengan menggunakan emosi.  Sebagai contoh, sebagai pramugari. Mereka yang mempunyai profesion ini, mesti tersenyum walaupun pada waktu itu mereka merasa sedih atau marah.  Selain itu, kaunselor juga adalah antara pekerjaan yang memerlukan emosi semasa menjalankan pekerjaannya.  Kaunselor haruslah pandai menguruskan emosi dirinya agar kelihatan sentiasa ceria dan bersemangat ketika menerima pelanggan. Hal ini kerana,mereka harus sentiasa menunjukan emosi yang baik walaupun berada dalam emosi negatif demi memberi layanan yang terbaik kepada pelanggang. Emotional Labour kepada dua iaitu, Surface Acting dan Deep Acting. Surface acting adalah di mana seseorang pekerja  itu memaksa dirinya untuk tersenyum walaupun mereka tidak gembira.  Deep acting pula adalah di mana staff itu berusaha untuk melahirkan perasaan yang dikehendaki oleh tuntutan profesyennya.

 

 

                   Saya akan menggunakan ilmu yang diperolehi daripada kursus ini dengan sebaik mungkin,dengan mengamalkannya dalam kehidupan seharian saya,Hal ini kerana pengurusan emosi yang baik amat penting bagi seseorang individu terutama kepada pelajar dan pekerja.Pengurusan emosi yang baik dapat menjadikan hidup kita lebih teratur dan damai.

 

SEKIAN…WASSALAM..

 


A134393 Yanzur LJ12


Kuliah Pengurusan Emosi pada minggu ini membincangkan tentang emosi dalam keluarga dan masyarakat. Kita amat memerlukan keluarga dalam kehidupan kerana ia merupakan institusi yang sangat penting. Oleh itu, kita perlu tahu tentang pengurusan emosi dalam sesebuah keluarga supaya dapat membentuk sebuah keluarga yang bahagia. Menurut Hasnan Kasan, konsep keluarga bahagia ialah keluarga yang dibina atas satu ikatan perkahwinan yang amat kuat dan mesra untuk tolong-menolong, berkasih sayang, bahagia-membahagiakan dan damai-mendamaikan antara satu sama lain. Terdapat 4 matlamat yang ingin dicapai dalam pembentukan sesebuah keluarga di mana yang utamanya adalah untuk mencapai kebahagiaan. Seterusnya melahirkan anak yang soleh, mewujudkan masyarakat aman dan sentosa, serta membentuk keluarga yang harmonis.


Emosi positif dan negatif dalam keluarga haruslah bijak dikawal. Sekiranya kita gagal mengawal emosi negatif, inilah yang akan menyebabkan timbulnya pelbagai masalah dalam keluarga kita. Sebaliknya, emosi positif harus disemai dalam diri setiap ahli keluarga agar keharmonian keluarga sentiasa terjamin. Ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam mengawal emosi negatif dan positif dalam keluarganya kerana merekalah yang menjadi contoh teladan kepada anak-anak mereka. Emak saya seorang ibu yang sangat garang dan tegas berbanding ayah. Saya ingat lagi semasa kecil-kecil dahulu saya suka bergaduh dengan adik-adik saya terutamanya adik perempuan. Jika diketahui oleh emak, kami akan dikejar dengan rotan buluhnya yang panjang. Kadangkala sampai berbekas-bekas badan kami dirotan. Namun, ini adalah cara emak menyedarkan kami agar berbaik-baik sesama ahli keluarga kerana kami tersangatlah degil. Sudah berbuih mulut emak kami berpesan agar tidak bergaduh tapi kami tetap sering melakukannya. Boleh dikatakan hampir setiap hari. Mana ibu yang tahan dengan sikap anak-anak yang sebegini. Oleh itu, rotanlah jawabnya. Walaupun begitu, rotan juga tidak dapat menyedarkan kami adik-beradik kerana setelah dirotan berkali-kali, kami masih mengulanginya. Nakal sungguh saya sewaktu kecil dulu.


Selain emosi dalam keluarga, kita juga perlulah tahu menguruskan emosi dalam masyarakat. Kita harus sedar akan peranan masing-masing dalam masyarakat dan juga peranan emosi itu sendiri. Setiap individu harus bersama-sama menjaga keharmonian masyarakat dan tidak memecahbelahkannya. Islam juga menyuruh umatnya supaya hidup bersama-sama dalam satu masyarakat, saling bantu-membantu, dan jangan sesekali berhasad dengki sesama sendiri atau bermusuh-musuhan. Setiap orang yang beragama Islam adalah saling bersaudara. Selain itu, sekiranya kita ingin diri diterima dalam masyarakat, kita haruslah tahu cara-cara untuk membuatkan orang ramai menyukai diri kita. Pertama sekali, senyuman hendaklah sentiasa terpapar di wajah kita kerana wajah memberikan first impression orang terhadap kita. Seterusnya, kita perlu sungguh-sungguh berminat untuk bergaul dengan orang di sekeliling kita. Selain itu, kita juga hendaklah sentiasa ingat bahawa nama seseorang adalah bunyi yang paling manis dilontarkan. Oleh itu, panggillah seseorang itu dengan namanya dan bukanlah nama gelarannya kerana ia adalah lebih manis. Yang terakhir sekali, untuk disukai oleh semua orang, kita mestilah menjadi seorang pendengar yang baik iaitu dengan menggalakkan orang lain menceritakan tentang diri mereka kepada kita. Oleh itu, jadilah orang yang sentiasa disukai agar hidup ini sentiasa ceria dan kehidupan masyarakat yang harmoni dapat dilahirkan.


Kesimpulannya, pengurusan emosi dalam keluarga dan masyarakat adalah amat penting dalam kehidupan kita. Ini kerana kedua-duanya dapat mewujudkan perasaan kasih sayang serta menjamin keharmonian hidup.

A134393 Yanzur LJ12

Kuliah Pengurusan Emosi pada minggu ini membincangkan tentang emosi dalam keluarga dan masyarakat. Kita amat memerlukan keluarga dalam kehidupan kerana ia merupakan institusi yang sangat penting. Oleh itu, kita perlu tahu tentang pengurusan emosi dalam sesebuah keluarga supaya dapat membentuk sebuah keluarga yang bahagia. Menurut Hasnan Kasan, konsep keluarga bahagia ialah keluarga yang dibina atas satu ikatan perkahwinan yang amat kuat dan mesra untuk tolong-menolong, berkasih sayang, bahagia-membahagiakan dan damai-mendamaikan antara satu sama lain. Terdapat 4 matlamat yang ingin dicapai dalam pembentukan sesebuah keluarga di mana yang utamanya adalah untuk mencapai kebahagiaan. Seterusnya melahirkan anak yang soleh, mewujudkan masyarakat aman dan sentosa, serta membentuk keluarga yang harmonis.


Emosi positif dan negatif dalam keluarga haruslah bijak dikawal. Sekiranya kita gagal mengawal emosi negatif, inilah yang akan menyebabkan timbulnya pelbagai masalah dalam keluarga kita. Sebaliknya, emosi positif harus disemai dalam diri setiap ahli keluarga agar keharmonian keluarga sentiasa terjamin. Ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting dalam mengawal emosi negatif dan positif dalam keluarganya kerana merekalah yang menjadi contoh teladan kepada anak-anak mereka. Emak saya seorang ibu yang sangat garang dan tegas berbanding ayah. Saya ingat lagi semasa kecil-kecil dahulu saya suka bergaduh dengan adik-adik saya terutamanya adik perempuan. Jika diketahui oleh emak, kami akan dikejar dengan rotan buluhnya yang panjang. Kadangkala sampai berbekas-bekas badan kami dirotan. Namun, ini adalah cara emak menyedarkan kami agar berbaik-baik sesama ahli keluarga kerana kami tersangatlah degil. Sudah berbuih mulut emak kami berpesan agar tidak bergaduh tapi kami tetap sering melakukannya. Boleh dikatakan hampir setiap hari. Mana ibu yang tahan dengan sikap anak-anak yang sebegini. Oleh itu, rotanlah jawabnya. Walaupun begitu, rotan juga tidak dapat menyedarkan kami adik-beradik kerana setelah dirotan berkali-kali, kami masih mengulanginya. Nakal sungguh saya sewaktu kecil dulu.


Selain emosi dalam keluarga, kita juga perlulah tahu menguruskan emosi dalam masyarakat. Kita harus sedar akan peranan masing-masing dalam masyarakat dan juga peranan emosi itu sendiri. Setiap individu harus bersama-sama menjaga keharmonian masyarakat dan tidak memecahbelahkannya. Islam juga menyuruh umatnya supaya hidup bersama-sama dalam satu masyarakat, saling bantu-membantu, dan jangan sesekali berhasad dengki sesama sendiri atau bermusuh-musuhan. Setiap orang yang beragama Islam adalah saling bersaudara. Selain itu, sekiranya kita ingin diri diterima dalam masyarakat, kita haruslah tahu cara-cara untuk membuatkan orang ramai menyukai diri kita. Pertama sekali, senyuman hendaklah sentiasa terpapar di wajah kita kerana wajah memberikan first impression orang terhadap kita. Seterusnya, kita perlu sungguh-sungguh berminat untuk bergaul dengan orang di sekeliling kita. Selain itu, kita juga hendaklah sentiasa ingat bahawa nama seseorang adalah bunyi yang paling manis dilontarkan. Oleh itu, panggillah seseorang itu dengan namanya dan bukanlah nama gelarannya kerana ia adalah lebih manis. Yang terakhir sekali, untuk disukai oleh semua orang, kita mestilah menjadi seorang pendengar yang baik iaitu dengan menggalakkan orang lain menceritakan tentang diri mereka kepada kita. Oleh itu, jadilah orang yang sentiasa disukai agar hidup ini sentiasa ceria dan kehidupan masyarakat yang harmoni dapat dilahirkan.


Kesimpulannya, pengurusan emosi dalam keluarga dan masyarakat adalah amat penting dalam kehidupan kita. Ini kerana kedua-duanya dapat mewujudkan perasaan kasih sayang serta menjamin keharmonian hidup.

Friday 15 October 2010

A123875 Nurul LJ12

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah, itu yang dapat aku ucapkan di bibirku.. Rasa syukur dan puas menyelubungi hatiku. Pagi tadi, aku dan ahli kumpulanku membuat perbentangan projek dan ia berjalan dengan lancar, SubhanAllah.  Setelah berbulan-bulan, kami berhempas pulas untuk mencari dan memahami bahan demi menyiapkan projek, kini segalanya berakhir dengan satu kepuasan.  Benarlah, kata satu pujangga, kejayaan yang paling indah, adalah apabila sesuatu yang kita lakukan beserta dengan pengorbanan dan kesabaran.  Itulah yang dapat aku kaitkan dengan tajuk kuliah Pengurusan Emosi pada minggu ini iaitu "Emosi di Tempat Kerja".  Bagi diriku, fakulti boleh dikatakan sebagai tempat kerjaku.  Emosi dapat mempengaruhi prestasi di tempat kerja.  Ketika aku mempunyai emosi yang gembira, adalah lebih mudah bagiku untuk menerima dan memahami kuliah yang diajarkan oleh pensyarah.


Emosi juga memainkan peranan penting dalam proses membuat keputusan.  Jika seorang hakim itu ingin membuat keputusan, dia hendaklah bertindak mengikut kepada fakta, bukannya berdasarkan kepada emosi seseorang individu.  Banyak teori yang dipelajari dalam kuliah ini seperti Teori Kerjaya Holland, Jenis-jenis Personalti, dan Emotional Labour. 


Jenis-jenis Personaliti terbahagi kepada jenis A dan jenis B. Di mana kedua-dua jenis personaliti ini adalah sangat berbeza di antara satu sama lain. Jenis A adalah individu yang melakukan kerja dengan pantas, berusaha mencari jalan untuk membuat dua kerja pada satu masa, dan taksub dengan nombor, menilai kejayaan diri berdasarkan setakat mana mereka menyempurnakan sesuatu kerja.  Bagiku, ciri-ciri jenis A ini, ada yang menyamai personaliti diriku, kerana aku akan berusaha sesungguh hati untuk menyempurnakan sesuatu kerja atau amanah yang telah diberikan kepadaku.  Jenis B pula, adalah individu yang tidak merasakan perlu berdasarkan desakan kerja, menganggap bersukan sebagai kegiatan riadhah, bukan sebagai satu cara untuk mempamerkan kehebatan diri. Aku mempunyai seorang kawan yang mempunyai ciri-ciri jenis B ini, kerana dia juga seorang yang menganggap sukan sebagai satu riadhah sahaja, walaupun dia mempunyai bakat yang boleh digilap untuk menjadi bintang yang akan terkenal suatu hari nanti. 


Untuk Emotional Labour, ia adalah keadaan di mana seseorang staf itu menjalankan kerja dengan menggunakan emosi.  Sebagai contoh, penyambut tetamu. Mereka yang mempunyai profesion ini, mesti tersenyum walaupun pada waktu itu mereka merasa sedih atau marah.  Selain itu, kaunselor juga adalah antara pekerjaan yang memerlukan emosi semasa menjalankan pekerjaannya.  Kaunselor haruslah pandai menguruskan emosi dirinya agar kelihatan sentiasa ceria dan bersemangat ketika menerima pelanggan. 


Terdapat dua jenis Emotional Labour iaitu, Surface Acting dan Deep Acting. Surface acting adalah di mana staf itu memaksa dirinya untuk tersenyum walaupun mereka tidak gembira.  Deep acting pula adalah di mana staff itu berusaha untuk melahirkan perasaan yang dikehendaki oleh tuntutan profesyennya. Semoga kita semua dapat memberikan yang terbaik dalam pekerjaan kita dan menjalankannya dengan penuh dedikasi.