Saturday 1 January 2011

A133718 Izzati Liyana bt Mohd Rahim Tajuk 1 Pengenalan Emosi

 
 
Assalamualaikum ,
 
    Hari pertama aku hadir ke kelas pengurusan emosi .Aku berasa sangat teruja kerana ramai kawan menyatakan bahawa subjek pengurusan emosi ini sangat bagus dan seronok .Selain itu juga ,mereka ada mengatakan bahawa subjek ini senang untuk skor .Jadi dengan tidak ragu-ragu ,aku pun memilih subjek ini .Nama pensyarah yang mengajar subjek ini adalah Encik Ahmad Zamri bin Mansor .Pada kelas yang pertama ini ,kami telah diberi kuiz .Dalam kuiz tersebut ,terdapat sepuluh soalan dan setiap soalan terdiri daripada empat jawapan .Dalam jawapan tersebut ,terdapat mimik-mimik muka yang menunjukkan ekspresi muka yang berlainan sama ada lelaki mahupun perempuan .Kami dikehendaki memilih mimik muka yang menarik .Setelah selesai kuiz ini dijalankan ,aku dapati yang aku berada dalam kategori ekspresi muka yang senyum kerana majoriti jawapan aku adalah A .Ini menunjukkan bahawa aku seorang yang suka senyum, peramah dan mudah untuk didekati .Ramai juga pelajar yang lain memilih jawapan yang berlainan .Bagi pelajar yang majoriti jawapannya B ,mereka tergolong dalam kategori ekspresi muka yang terkejut manakala bagi pelajar yang majoriti jawapannya C ,mereka tergolong dalam kategori ekspresi muka yang menjijikkan .Bagi jawapan D ,tiada ekspresi muka yang ditunjukkan .Kuiz ini sangat bagus dan menarik kerana kuiz ini dapat memberitahu sikap seseorang dalam diri mereka melalui pemilihan jawapan yang dipilih .
 
    Setelah itu ,kami telah diberitahu mengenai tugasan yang perlu kami lakukan untuk mendapat markah dalam subjek ini .Kami diberi dua pilihan tugasan ,sama ada tugasan 1a ataupun tugasan 1b .Tugasan 1a adalah menulis jurnal mengenai 'pengalaman anda dalam menguruskan emosi dalam kehidupan' .Jurnal ini perlu ditulis sebanyak 10 muka surat dan perlu dihantar pada minggu ke tujuh .Bagi tugasan 1b pula ,kami dikehendaki menulis jurnal pembelajaran bagi setiap minggu mengikut tajuk-tajuk yang telah diajar oleh pensyarah pada minggu tersebut .Bilangan muka surat adalah dua muka surat dan jumlah patah perkataan adalah sebanyak seribu hingga ke dua ribu patah perkataan .Aku telah memilih tugasan 1b kerana bagi aku tugasan ini lebih menyenangkan dan memudahkan .
 
    Untuk kuliah yang pertama ,kami belajar mengenai pengenalan kepada emosi .Pada pendapat aku ,emosi boleh dikaitkan dengan perasaan ,tingkah laku ,serta keadaan disekeliling kita sendiri .Setiap orang menpunyai emosi masing-masing mengikut situasi yang dialami oleh setiap individu tersebut .Sebagai contoh ,Samsul ,seorang pelajar yang sangat pintar .Dia mahu belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-citanya yang ingin menjadi seorang doktor .Dia ingin membuktikan kepada ayahnya bahawa dia seorang yang boleh berjaya .Pada suatu hari ,ayahnya telah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya .Samsul berasa sangat sedih .Dia terlalu sayangkan ayahnya .Dia mahu ayahnya lihat kejayaan yang dia akan perolehi pada masa akan datang ,tetapi apakan daya ,ayahnya tidak sempat untuk melihat kejayaan tersebut .Semenjak dari itu ,kehidupannya menjadi tidak tentu arah .Dia tidak mahu belajar lagi .Dia sudah berputus asa dengan kehidupannya .Keluarganya juga tidak mahu menerimanya lagi sebagai ahli keluarga kerana Samsul sudah berubah menjadi seorang budak yang nakal dan tidak mahu mendengar kata keluarganya lagi .Daripada cerita ini ,aku dapat lihat bahawa Samsul terlalu sedih diatas pemergian ayahnya dan dia telah berubah dengan sekelip mata .Dia terlalu mengikutkan perasaan sehingga telah merosakkan kehidupannya sendiri .
 
    Dalam kuliah yang pertama ini ,Encik Zamri telah menerangkan defiinisi emosi iaitu interaksi antara faktor-faktor luar yang dipengaruhi oleh pegangan kita ataupun situasi yang menpengaruhi perbuatan kita sendiri .Emosi terbahagi kepada empat kategori .Pertama ,emosi boleh membawa kepada pengalaman perasaan .Kedua ,emosi dapat memahami sesuatu situasi .Ketiga ,perubahan fisiologi dalam badan kita dan yang keempat pula adalah emosi boleh dikaitkan dengan tingkah laku ataupun tindakan yang tertentu .Emosi juga terdiri daripada beberapa komponen penting .Antaranya adalah perasaan ,proses kognitif ,proses fizikal serta tingkah lakuyang berkaitan .Mengikut Lang et al ,1992 ,beliau menyatakan bahawa emosi boleh dijadikan sebagai motivasi kepada tingkah laku dan motif boleh jadi emotional .Emosi tidak semestinya menjadi pendorong dan pendorong tidak semestinya menjadi emosi .Emosi juga dapat dinilai dengan cara temu bual ,soal selidik dan juga teknik kendiri .Emosi tidak boleh diukur tetapi boleh diatasi dengan cara memerhati secara langsung ataupun pengukuran secara fizikal .Setelah pelajari serba sedikit mengenai istilah mahupun pengenalan kepada emosi ini ,barulah aku sedar bahawa emosi juga banyak mempengaruhi keadaan disekeliling kita .Aku juga dapat mengetahui kategori-kategori serta komponen-komponen yang ada didalam emosi .
 
    Bagi kelas yang seterusnya ,kami telah disuruh untuk membentuk beberapa kumpulan dan setiap kumpulan terdiri daripada 4 atau 5 orang .Aku berasa sangat gembira kerana dalam membentuk 1 kumpulan ,aku telah mendapat kawan baru .Cerita mengenai kawan baru ini ,ia telah mengingatkan aku tentang minggu mesra pelajar iaitu ketika orientasi pelajar tahun satu di Universiti Kebangsaan Malaysia .Ketika ini ,aku telah mendapat ramai kawan baru dari pelbagai negeri .Pada mulanya ,aku berasa sangat takut kerana dalam memilih kawan ini ,kita perlu memilih kawan yang betul dan bukanlah kawan yang suka bermain-main kerana kawanlah yang akan menjadi teman rapat kita apabila kita berada dalam kesusahan .Setelah beberapa hari minggu mesra pelajar ini dijalankan ,aku berasa senang bergaul dengan kawan-kawan yang lain dan ternyata mereka sangat baik dan bukan la jenis orang yang suka bermain-main .Tambahan pula ,aku berasa sangat gembira kerana mereka bukan sahaja baik ,tetapi mereka juga sering mengambil berat tentang diri aku .Nama kumpulan aku adalah 'bersamamu' dan ahli kumpulan aku adalah terdiri daripada Siti ,Zahra ,Liyana dan aku sendiri .Tajuk kajian kami adalah mengenai bagaimana pelajar yang sudah kematian orang tersayang menguruskan emosi dalam kehidupan mereka .Selain itu juga ,terdapat beberapa kumpulan lain yang membentangkan tajuk kajian mereka .Antaranya adalah kumpulan yang bernama 'kami kisah' yang telah membentangkan tajuk kajian mereka yang bertajuk masalah yang dihadapi dalam kalangan anak luar nikah .Bagi kumpulan yang seterusnya ,mereka telah mengelarkan nama kumpulan mereka iaitu 'happy go lucky' .Mereka telah membentangkan tajuk kajian mereka iaitu pengurusan emosi dalam kalangan anak-anak yatim .Setiap kumpulan telah membentangkan tajuk kajian mereka dengan penuh bersemangat dan menerangkan isi-isi mengenai tajuk kajian mereka yang padat serta menarik .
 


A133718 Izzati Liyana bt Mohd Rahim Tajuk 1 Pengenalan Emosi

Assalamualaikum ,
 
    Hari pertama aku hadir ke kelas pengurusan emosi .Aku berasa sangat teruja kerana ramai kawan menyatakan bahawa subjek pengurusan emosi ini sangat bagus dan seronok .Selain itu juga ,mereka ada mengatakan bahawa subjek ini senang untuk skor .Jadi dengan tidak ragu-ragu ,aku pun memilih subjek ini .Nama pensyarah yang mengajar subjek ini adalah Dr. Ahmad Zamri bin Mansor .Pada kelas yang pertama ini ,kami telah diberi kuiz .Dalam kuiz tersebut ,terdapat sepuluh soalan dan setiap soalan terdiri daripada empat jawapan .Dalam jawapan tersebut ,terdapat mimik-mimik muka yang menunjukkan ekspresi muka yang berlainan sama ada lelaki mahupun perempuan .Kami dikehendaki memilih mimik muka yang menarik .Setelah selesai kuiz ini dijalankan ,aku dapati yang aku berada dalam kategori ekspresi muka yang senyum kerana majoriti jawapan aku adalah A .Ini menunjukkan bahawa aku seorang yang suka senyum, peramah dan mudah untuk didekati .Ramai juga pelajar yang lain memilih jawapan yang berlainan .Bagi pelajar yang majoriti jawapannya B ,mereka tergolong dalam kategori ekspresi muka yang terkejut manakala bagi pelajar yang majoriti jawapannya C ,mereka tergolong dalam kategori ekspresi muka yang menjijikkan .Bagi jawapan D ,tiada ekspresi muka yang ditunjukkan .Kuiz ini sangat bagus dan menarik kerana kuiz ini dapat memberitahu sikap seseorang dalam diri mereka melalui pemilihan jawapan yang dipilih .
 
    Setelah itu ,kami telah diberitahu mengenai tugasan yang perlu kami lakukan untuk mendapat markah dalam subjek ini .Kami diberi dua pilihan tugasan ,sama ada tugasan 1a ataupun tugasan 1b .Tugasan 1a adalah menulis jurnal mengenai 'pengalaman anda dalam menguruskan emosi dalam kehidupan' .Jurnal ini perlu ditulis sebanyak 10 muka surat dan perlu dihantar pada minggu ke tujuh .Bagi tugasan 1b pula ,kami dikehendaki menulis jurnal pembelajaran bagi setiap minggu mengikut tajuk-tajuk yang telah diajar oleh pensyarah pada minggu tersebut .Bilangan muka surat adalah dua muka surat dan jumlah patah perkataan adalah sebanyak seribu hingga ke dua ribu patah perkataan .Aku telah memilih tugasan 1b kerana bagi aku tugasan ini lebih menyenangkan dan memudahkan .
 
    Untuk kuliah yang pertama ,kami belajar mengenai pengenalan kepada emosi .Pada pendapat aku ,emosi boleh dikaitkan dengan perasaan ,tingkah laku ,serta keadaan disekeliling kita sendiri .Setiap orang menpunyai emosi masing-masing mengikut situasi yang dialami oleh setiap individu tersebut .Sebagai contoh ,Samsul ,seorang pelajar yang sangat pintar .Dia mahu belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-citanya yang ingin menjadi seorang doktor .Dia ingin membuktikan kepada ayahnya bahawa dia seorang yang boleh berjaya .Pada suatu hari ,ayahnya telah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya .Samsul berasa sangat sedih .Dia terlalu sayangkan ayahnya .Dia mahu ayahnya lihat kejayaan yang dia akan perolehi pada masa akan datang ,tetapi apakan daya ,ayahnya tidak sempat untuk melihat kejayaan tersebut .Semenjak dari itu ,kehidupannya menjadi tidak tentu arah .Dia tidak mahu belajar lagi .Dia sudah berputus asa dengan kehidupannya .Keluarganya juga tidak mahu menerimanya lagi sebagai ahli keluarga kerana Samsul sudah berubah menjadi seorang budak yang nakal dan tidak mahu mendengar kata keluarganya lagi .Daripada cerita ini ,aku dapat lihat bahawa Samsul terlalu sedih diatas pemergian ayahnya dan dia telah berubah dengan sekelip mata .Dia terlalu mengikutkan perasaan sehingga telah merosakkan kehidupannya sendiri .
 
    Dalam kuliah yang pertama ini ,Encik Zamri telah menerangkan defiinisi emosi iaitu interaksi antara faktor-faktor luar yang dipengaruhi oleh pegangan kita ataupun situasi yang menpengaruhi perbuatan kita sendiri .Emosi terbahagi kepada empat kategori .Pertama ,emosi boleh membawa kepada pengalaman perasaan .Kedua ,emosi dapat memahami sesuatu situasi .Ketiga ,perubahan fisiologi dalam badan kita dan yang keempat pula adalah emosi boleh dikaitkan dengan tingkah laku ataupun tindakan yang tertentu .Emosi juga terdiri daripada beberapa komponen penting .Antaranya adalah perasaan ,proses kognitif ,proses fizikal serta tingkah lakuyang berkaitan .Mengikut Lang et al ,1992 ,beliau menyatakan bahawa emosi boleh dijadikan sebagai motivasi kepada tingkah laku dan motif boleh jadi emotional .Emosi tidak semestinya menjadi pendorong dan pendorong tidak semestinya menjadi emosi .Emosi juga dapat dinilai dengan cara temu bual ,soal selidik dan juga teknik kendiri .Emosi tidak boleh diukur tetapi boleh diatasi dengan cara memerhati secara langsung ataupun pengukuran secara fizikal .Setelah pelajari serba sedikit mengenai istilah mahupun pengenalan kepada emosi ini ,barulah aku sedar bahawa emosi juga banyak mempengaruhi keadaan disekeliling kita .Aku juga dapat mengetahui kategori-kategori serta komponen-komponen yang ada didalam emosi .
 
    Bagi kelas yang seterusnya ,kami telah disuruh untuk membentuk beberapa kumpulan dan setiap kumpulan terdiri daripada 4 atau 5 orang .Aku berasa sangat gembira kerana dalam membentuk 1 kumpulan ,aku telah mendapat kawan baru .Cerita mengenai kawan baru ini ,ia telah mengingatkan aku tentang minggu mesra pelajar iaitu ketika orientasi pelajar tahun satu di Universiti Kebangsaan Malaysia .Ketika ini ,aku telah mendapat ramai kawan baru dari pelbagai negeri .Pada mulanya ,aku berasa sangat takut kerana dalam memilih kawan ini ,kita perlu memilih kawan yang betul dan bukanlah kawan yang suka bermain-main kerana kawanlah yang akan menjadi teman rapat kita apabila kita berada dalam kesusahan .Setelah beberapa hari minggu mesra pelajar ini dijalankan ,aku berasa senang bergaul dengan kawan-kawan yang lain dan ternyata mereka sangat baik dan bukan la jenis orang yang suka bermain-main .Tambahan pula ,aku berasa sangat gembira kerana mereka bukan sahaja baik ,tetapi mereka juga sering mengambil berat tentang diri aku .Nama kumpulan aku adalah 'bersamamu' dan ahli kumpulan aku adalah terdiri daripada Siti ,Zahra ,Liyana dan aku sendiri .Tajuk kajian kami adalah mengenai bagaimana pelajar yang sudah kematian orang tersayang menguruskan emosi dalam kehidupan mereka .Selain itu juga ,terdapat beberapa kumpulan lain yang membentangkan tajuk kajian mereka .Antaranya adalah kumpulan yang bernama 'kami kisah' yang telah membentangkan tajuk kajian mereka yang bertajuk masalah yang dihadapi dalam kalangan anak luar nikah .Bagi kumpulan yang seterusnya ,mereka telah mengelarkan nama kumpulan mereka iaitu 'happy go lucky' .Mereka telah membentangkan tajuk kajian mereka iaitu pengurusan emosi dalam kalangan anak-anak yatim .Setiap kumpulan telah membentangkan tajuk kajian mereka dengan penuh bersemangat dan menerangkan isi-isi mengenai tajuk kajian mereka yang padat serta menarik .
 

A135322 TAN YAN CHENG TAJUK 1 PENGENALAN EMOSI

Minggu ini adalah minggu kedua saya menghadiri kuliah ZZZT 2253 Pengurusan Emosi.Setelah memahami apa yang diterangkan oleh pensyarah iaitu Encik Ahmad Zamri Mansor  mengenai tugasan-tugasan yang perlu dibuat dalam kursus ini. Maka saya memulakan tugasan saya pada minggu ini.

Untuk memudahkan saya memahami definisi emosi dengan lebih lanjut.Sebelum menghadiri kuliah, saya telah memcari beberapa sumber mengenai definisi emosi.Kebanyakkan sumber menjelaskan antara emosi yang wujud dalam manusia adalah seperti marah, takut, rasa bersalah, murung, sedih, meluat, dukacita, tidak berharga, memberi maaf dan sebagainya. Apa yang penting adalah mengenal pasti cara anda menunjukkan emosi yang negatif kerana emosi jenis ini selalu membawa kepada keburukan. Secara umumnya emosi penting untuk manusia kerana ia dapat membantu dan mempermudahkan manusia dalam kehidupan di dunia ini Untuk memperolehi emosi yang sihat kita perlu mengurus emosi yang negatif.  Langkah pertama mengenal pasti emosi yang dirasai dan tanyakan diri kita adakah perasaan itu baik atau tidak.  Seterusnya tanyakan bagaimana menjadikan perasaan itu lebih baik.  Ini akan menolong pemikiran kita ke arah yang lebih positif. Sebenarnya sesuatu emosi dapat dirasai mengikut cara kita melihat sesuatu perkara. Kadangkala sesuatu perkara dipandang dengan cara serong atau tidak tepat dan dengan itu akan menghasilkan emosi yang negatif.  Selain daripada itu manusia lebih suka melihat bahagian yang negatif berbanding positif.  Tabiat ini harus dikikis sebab ia akan memakan diri sendiri.  Apa yang penting adalah dengan memberi peluang kepada diri untuk memahami orang lain dengan lebih baik walaupun kita mempunyai perassan negatif terhadapnya.

 

Sebelum memulakan kuliah,pensyarah telah memberikan kuiz untuk kami menjawab secara persendirian. Dalam kuiz ini,pelbagai wajah telah ditunjukkan  dan kami dikehendaki mencari wajah yang kami rasa paling menarik sekali.Secara pasti,kebanyakkan kami mempunyai pandangan dan jawapan yang berbeza-beza.

 

Menurut Kleinginna & Kleinginna (1981),definisi emosi adalah seperangkat rumit interaksi antara faktor-faktor subjektif dan objektif, yang dimediasi oleh sistem hormon saraf, yang dapat:

-Menimbulkan pengalaman afektif seperti perasaan ghairah, kesenangan / ketidaksenangan

-Menghasilkan proses kognitif seperti persepsi kesan emosional yang relevan, penilaian, pelabelan proses

-Mengaktifkan penyesuaian fisiologi luas dengan keadaan membangkitkan

-Menyebabkan perilaku yang kerap, tetapi tidak semestinya, ekspresif, tujuan diarahkan, dan adaptif.

Contohnya, pada suatu larut malam,junainah terdengar suatu bunyi yang pelik dan dia berasa takut. Selepas itu,dia cuba dengar dengan teliti untuk mengenal pasti apa suara itu.Junainah dapat merasakan jantungnya berdeyut dengan kuat  dan lebih kuat.Secara tiba-tiba, seekor kucing lari masuk ke dalam bilik nya.Dia terkejut dengan menjerit dan melompat. Dalam situasi ini,Junainah menunjukkan semua empat komponen yang saya mempelajari menurut Kleinginna & Kleinginna (1981).Komponen perasaan (Affective or feeling state) yang ditunjukkan oleh junainah adalah takut(fear). Selepas itu,dia menunjukkan proses kognitif  ( Cognitive processes) dengan cuba untuk mengenal pasti suara tersebut dan memikir macam mana menangani masalah ini. Junainah menunjukkan (perubahan fisiologi) apabila jantungnya berdeyut dengan kuat dan bernafas dengan cepat. Akhirnya,dia menjerit dan melompat adalah tingkah laku berkaitan ( Associated behavior)

 

Selepas mendengar penerangan daripada pensyarah dan diberikan contoh, barulah saya mengerti maksud emosi dengan lebih tepat. Selain itu,saya juga mendapati bahawa emosi seseorang tidak dapat dikawal dan dipengaruhi oleh faktor-faktor dan perkara-perkara tertentu. Oleh itu,ini dapat dijelaskan kenapa kita boleh menitiskan air mata dan sedih apabila menonton drama-drama yang berkisah sedih.Hal ini kerana kita terlalu taksub dan membawa emosi pelakon-pelakon dalam drama tersebut ke dalam diri kita secara tidak disedari oleh kita sendiri!

 

Saya teringat sebelum memulakan kuliah juga, pensyarah telah menanya kami suatu soalan yang ringkas dan mudah.Namun,kebanyakkan kami tidak dapat menjawab dengan penuh keyakinan. Pensyarah menanya kami adakah emosi sama dengan perasaan?Jawapannya ialah "tidak". Walaupun kami jawab dengan betul,tetapi tidak dapat menerangkan sebab-sebabnya.Menurut Baron & Logan, 1993 ,emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi. Emosi sebagai motivasi kepada tingkahlaku & motif boleh menjadi emosional (Lang et al, 1992).Oleh itu, emosi lebih luas maknanya daripada perasaan.

 

Saya juga boleh menjadikan diri saya sebagai contoh, saya akan berasa sangat gembira apabila dapat balik ke kampung saya setelah meneruskan pengajian di luar yang berjauhan dengan kampung saya pada jangka masa yang agak lama. Motif ini menyebabkan saya gembira.Oleh itu,saya akan berasa sangat sedih dan muram jika terdapat perkara-perkara yang menyebabkan saya tidak dapat balik ke kampung seperti yang dijangkakan.Motif ini menyebabkan saya berasa sedih.Dengan ini,kita jug dapat memahami bahawa emosi seseorang dipengaruhi oleh perkara-perkara tertentu atau emosi akan menpengaruhi tingkah laku seseorang.

 

Walaubagaimana pun, tidak semua keadaan, emosi menjadi pendorong (motivator) dan  tidak semua pendorong (motivator) berasaskan kepada emosi. Contohnya, kita memakan nasi setiap hari adalah sebagai asas keperluan kehidupan bukannya kerana kita gembira atau sedih.

 

Dalam kuliah ini juga,pensyarah juga mengajar tentang bagaimana untuk  mengukur kadar emosi. Emosi dapat diukur melalui psikologi.Antara psikologi yang dipengaruhi oleh emosi termasuklah:Denyut jantung, tekanan darah, ketegangan otot,laju respirasi, aktiviti elektrik otak,electrodermal kegiatan. Secara jujur,saya kurang faham dan memahami cara untuk mengukur kadar emosi seseorang walaupun penerangan diberikan oleh pensyarah.Oleh itu, saya tidak dapat menghuraikan secara terperinci cara untuk mengukur emosi seseorang.

 Seperti yang disebut tadi,emosi seseorang dipengaruhi oleh perkara-perkara tertentu. Menurut Miller, emosi seseorang tidak berkaitan dengan biologi atau faktor genetik. Ia adalah bersifat sendiri tanpa dipengaruhi oleh ibu bapa kita. Hal ini menyebabkan saya mengimbas kembali setiap ahli keluarga saya. Masing-masing mempunyai emosi yang berbeza.Contohnya,ayah saya adalah seorang yang agak panas paran manakala ibu saya adalah seorang yang pendiam.

Secara tidak disedari, rasa mengantuk kian merasa oleh diri saya.Saya membelek jam tangan saya.,sudah hampir dua jam saya menghadiri kuliah ini.Rasa kian mengantuk dan cemas turut terasa oleh diri saya pada masa yang sama. Saya berasa sangat mengantuk sampai mata saya terpejam tanpa disedari dan berasa cemas kerana kuliah ini habis pada jam 11 pagi dan kuliah saya yang seterusnya juga mula pada jam 11 pagi khuatir tidak dapat hadir kuliah yang seterusnya dengan tepat masa. Rasa cemas kian terasa apabila pensyarah tidak menunjukkan sebarang responsi untuk mengakhiri kuliah walaupun sudah hampir jam 11 pagi. Namun,saya tahan emosi saya dengan terus menumpukan perhatian terhadap apa yang diajar oleh pensyarah agar menghormati pensyarah dan megelakkan gangguan terhadap kuliah yang sedang berlangsung.Situasi ini menunjukkan bahawa emosi seseorang dapat diatasi dan dikawal oleh diri sendiri. Akhirnya,saya berjaya mengawal emosi saya dan menghentikan tingkah laku daripada melahirkan emosi untuk meninggal dewan kuliah.

Akhirnya,saya berjaya menghadiri kuliah yang seterusnya dengan tepat masa.Kuliah ini membolehkan saya memahami erti emosi dengan lebih meluas. Sekian,terima kasih.

Minggu ini adalah minggu kedua saya menghadiri kuliah ZZZT 2253 Pengurusan Emosi.Setelah memahami apa yang diterangkan oleh pensyarah iaitu Encik Ahmad Zamri Mansor  mengenai tugasan-tugasan yang perlu dibuat dalam kursus ini. Maka saya memulakan tugasan saya pada minggu ini.

Untuk memudahkan saya memahami definisi emosi dengan lebih lanjut.Sebelum menghadiri kuliah, saya telah memcari beberapa sumber mengenai definisi emosi.Kebanyakkan sumber menjelaskan antara emosi yang wujud dalam manusia adalah seperti marah, takut, rasa bersalah, murung, sedih, meluat, dukacita, tidak berharga, memberi maaf dan sebagainya. Apa yang penting adalah mengenal pasti cara anda menunjukkan emosi yang negatif kerana emosi jenis ini selalu membawa kepada keburukan. Secara umumnya emosi penting untuk manusia kerana ia dapat membantu dan mempermudahkan manusia dalam kehidupan di dunia ini Untuk memperolehi emosi yang sihat kita perlu mengurus emosi yang negatif.  Langkah pertama mengenal pasti emosi yang dirasai dan tanyakan diri kita adakah perasaan itu baik atau tidak.  Seterusnya tanyakan bagaimana menjadikan perasaan itu lebih baik.  Ini akan menolong pemikiran kita ke arah yang lebih positif. Sebenarnya sesuatu emosi dapat dirasai mengikut cara kita melihat sesuatu perkara. Kadangkala sesuatu perkara dipandang dengan cara serong atau tidak tepat dan dengan itu akan menghasilkan emosi yang negatif.  Selain daripada itu manusia lebih suka melihat bahagian yang negatif berbanding positif.  Tabiat ini harus dikikis sebab ia akan memakan diri sendiri.  Apa yang penting adalah dengan memberi peluang kepada diri untuk memahami orang lain dengan lebih baik walaupun kita mempunyai perassan negatif terhadapnya.

 

 Sebelum memulakan kuliah,pensyarah telah memberikan kuiz untuk kami menjawab secara persendirian. Dalam kuiz ini,pelbagai wajah telah ditunjukkan  dan kami dikehendaki mencari wajah yang kami rasa paling menarik sekali.Secara pasti,kebanyakkan kami mempunyai pandangan dan jawapan yang berbeza-beza.

 

Menurut Kleinginna & Kleinginna (1981),definisi emosi adalah seperangkat rumit interaksi antara faktor-faktor subjektif dan objektif, yang dimediasi oleh sistem hormon saraf, yang dapat:

-Menimbulkan pengalaman afektif seperti perasaan ghairah, kesenangan / ketidaksenangan

-Menghasilkan proses kognitif seperti persepsi kesan emosional yang relevan, penilaian, pelabelan proses

-Mengaktifkan penyesuaian fisiologi luas dengan keadaan membangkitkan

-Menyebabkan perilaku yang kerap, tetapi tidak semestinya, ekspresif, tujuan diarahkan, dan adaptif.

Contohnya, pada suatu larut malam,junainah terdengar suatu bunyi yang pelik dan dia berasa takut. Selepas itu,dia cuba dengar dengan teliti untuk mengenal pasti apa suara itu.Junainah dapat merasakan jantungnya berdeyut dengan kuat  dan lebih kuat.Secara tiba-tiba, seekor kucing lari masuk ke dalam bilik nya.Dia terkejut dengan menjerit dan melompat. Dalam situasi ini,Junainah menunjukkan semua empat komponen yang saya mempelajari menurut Kleinginna & Kleinginna (1981).Komponen perasaan (Affective or feeling state) yang ditunjukkan oleh junainah adalah takut(fear). Selepas itu,dia menunjukkan proses kognitif  ( Cognitive processes) dengan cuba untuk mengenal pasti suara tersebut dan memikir macam mana menangani masalah ini. Junainah menunjukkan (perubahan fisiologi) apabila jantungnya berdeyut dengan kuat dan bernafas dengan cepat. Akhirnya,dia menjerit dan melompat adalah tingkah laku berkaitan ( Associated behavior)

 

Selepas mendengar penerangan daripada pensyarah dan diberikan contoh, barulah saya mengerti maksud emosi dengan lebih tepat. Selain itu,saya juga mendapati bahawa emosi seseorang tidak dapat dikawal dan dipengaruhi oleh faktor-faktor dan perkara-perkara tertentu. Oleh itu,ini dapat dijelaskan kenapa kita boleh menitiskan air mata dan sedih apabila menonton drama-drama yang berkisah sedih.Hal ini kerana kita terlalu taksub dan membawa emosi pelakon-pelakon dalam drama tersebut ke dalam diri kita secara tidak disedari oleh kita sendiri!

 

Saya teringat sebelum memulakan kuliah juga, pensyarah telah menanya kami suatu soalan yang ringkas dan mudah.Namun,kebanyakkan kami tidak dapat menjawab dengan penuh keyakinan. Pensyarah menanya kami adakah emosi sama dengan perasaan?Jawapannya ialah "tidak". Walaupun kami jawab dengan betul,tetapi tidak dapat menerangkan sebab-sebabnya.Menurut Baron & Logan, 1993 ,emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi. Emosi sebagai motivasi kepada tingkahlaku & motif boleh menjadi emosional (Lang et al, 1992).Oleh itu, emosi lebih luas maknanya daripada perasaan.

 

Saya juga boleh menjadikan diri saya sebagai contoh, saya akan berasa sangat gembira apabila dapat balik ke kampung saya setelah meneruskan pengajian di luar yang berjauhan dengan kampung saya pada jangka masa yang agak lama. Motif ini menyebabkan saya gembira.Oleh itu,saya akan berasa sangat sedih dan muram jika terdapat perkara-perkara yang menyebabkan saya tidak dapat balik ke kampung seperti yang dijangkakan.Motif ini menyebabkan saya berasa sedih.Dengan ini,kita jug dapat memahami bahawa emosi seseorang dipengaruhi oleh perkara-perkara tertentu atau emosi akan menpengaruhi tingkah laku seseorang.

 

Walaubagaimana pun, tidak semua keadaan, emosi menjadi pendorong (motivator) dan  tidak semua pendorong (motivator) berasaskan kepada emosi. Contohnya, kita memakan nasi setiap hari adalah sebagai asas keperluan kehidupan bukannya kerana kita gembira atau sedih.

 

Dalam kuliah ini juga,pensyarah juga mengajar tentang bagaimana untuk  mengukur kadar emosi. Emosi dapat diukur melalui psikologi.Antara psikologi yang dipengaruhi oleh emosi termasuklah:Denyut jantung, tekanan darah, ketegangan otot,laju respirasi, aktiviti elektrik otak,electrodermal kegiatan. Secara jujur,saya kurang faham dan memahami cara untuk mengukur kadar emosi seseorang walaupun penerangan diberikan oleh pensyarah.Oleh itu, saya tidak dapat menghuraikan secara terperinci cara untuk mengukur emosi seseorang.

 Seperti yang disebut tadi,emosi seseorang dipengaruhi oleh perkara-perkara tertentu. Menurut Miller, emosi seseorang tidak berkaitan dengan biologi atau faktor genetik. Ia adalah bersifat sendiri tanpa dipengaruhi oleh ibu bapa kita. Hal ini menyebabkan saya mengimbas kembali setiap ahli keluarga saya. Masing-masing mempunyai emosi yang berbeza.Contohnya,ayah saya adalah seorang yang agak panas paran manakala ibu saya adalah seorang yang pendiam.

Secara tidak disedari, rasa mengantuk kian merasa oleh diri saya.Saya membelek jam tangan saya.,sudah hampir dua jam saya menghadiri kuliah ini.Rasa kian mengantuk dan cemas turut terasa oleh diri saya pada masa yang sama. Saya berasa sangat mengantuk sampai mata saya terpejam tanpa disedari dan berasa cemas kerana kuliah ini habis pada jam 11 pagi dan kuliah saya yang seterusnya juga mula pada jam 11 pagi khuatir tidak dapat hadir kuliah yang seterusnya dengan tepat masa. Rasa cemas kian terasa apabila pensyarah tidak menunjukkan sebarang responsi untuk mengakhiri kuliah walaupun sudah hampir jam 11 pagi. Namun,saya tahan emosi saya dengan terus menumpukan perhatian terhadap apa yang diajar oleh pensyarah agar menghormati pensyarah dan megelakkan gangguan terhadap kuliah yang sedang berlangsung.Situasi ini menunjukkan bahawa emosi seseorang dapat diatasi dan dikawal oleh diri sendiri. Akhirnya,saya berjaya mengawal emosi saya dan menghentikan tingkah laku daripada melahirkan emosi untuk meninggal dewan kuliah.

Akhirnya,saya berjaya menghadiri kuliah yang seterusnya dengan tepat masa.Kuliah ini membolehkan saya memahami erti emosi dengan lebih meluas. Sekian,terima kasih.

# end


A132733 MUHAMMAD KAMAL LJ01 Bermulanya Disini..

    Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,di sinilah segala coretanku bermula pada tanggal 28.12.2010 saya telah menerima kuliah pertama saya di dalam kursus ini iaitu pengurusan masa.Saya begitu teruja sekali untuk mendengar kuliah pertama ini,al maklumlah bagi saya kos ini pada mulanya macam hal yang remeh temeh iaitu berkaitan dengan emosi tetapi sangkaan saya meleset.Emosi sangat penting dan ia merupakan sesuatu yang lumrah yang di lalui oleh setiap insan yang berada di muka bumi ini.Bagi saya kursus ini merupakan kursus yang mencabar dan memerlukan fokus yang tinggi untuk memahaminya.Walaubagaimanapun saya menganggap ia merupakan sesuatu keperluan untuk mempelajari kursus ini.Disini saya ingin mengambil kesempatan untuk menggucap ribuan terima kasih kepada En zamri kerana mengajar saya dalam kursus ini.

    Pada mulanya saya menganggap emosi adalah perasaan tetapi pandangan saya silap.Perasaan hanyalah sebahagian daripada emosi dan emosi merupakan skop yang lebih besar untuk ditafsirkan.Menurut Boron & Logan 1993,menyatakan emosi tidak dapat dipisahkan daripada motivasi serta sebagai motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional.selain itu,menurut Kleinginna & Kleinginna(1981),emosi dapat diklasifikasikan sebagai satu set yang kompleks,dimana wujud interaksi antara faktor subjektif dan faktor objektif yang diterjemah oleh sistem saraf hormon.Emosi mempunyai empat komponen di dalam nya iaitu pengalaman perasaan,proses kognitif,perubahan fisilogi dan tingkahlaku berkaitan.
   
    Sebagai contah nya pengalaman saya sendiri ketika ular memasuki bilik saya,ketika peristiwa ini berlaku umur saya baru 7 tahun tetapi masih segar dalam ingatan,Pada suatu malam saya tidur di bilik bersama dengan adik lelaki saya yang muda 2 tahun dari saya.ketika sedang nyenyak tidur tiba-tiba saya terjaga kerana saya terdengar bunyi plastik.Saya sangkakan bunyi anak kucing saya yang tengah main tetapi baru saya teringat bahawa kesemua kucing saya sudah di bawa keluar.saya bertambah takut dan gementar[pengalaman perasaan],saya berpura pura tidur untuk mengetahui benda itu.Tiba-tiba saya terasa sesuatu yang berjalar di kaki saya dan benda itu sejuk.Saya mencelik sedikit mata saya untuk melihat nya,alangkah terkejut nya saya seekor ular telah berada di katil saya dan sedang menghampiri adik saya yang masih tidur.Apa yang perlu saya buat ialah melarikan diri dan beritahu kepada ayah saya[proses kognitif].Saya mula berasa berpeluh dan dengupan nadi saya bertambah laju[perubahan fisiologi].Saya menungu peluang ular itu pergi jauh dari saya,setelah mendapat peluang itu saya terus melarikan diri ke bilik ayah saya dan memaklumkan nya.Ayah saya terkejut dan terus bangun untuk mendapatkan batang buluh dan seterusnya pergi membunuh ular tersebut[tingkahlaku]

    sekian coretan kali ini...

Friday 31 December 2010

Fw: A134166NOORHASNIYAHLJ01



----- Forwarded Message ----
From: Hass Noor <petite_gurlz91@yahoo.com>
To: ayahlong_azm.jurnal-emosi@blogger.com
Cc: 2253@yahoo.com
Sent: Fri, December 31, 2010 8:56:04 PM
Subject: A134166NOORHASNIYAHJL01

 

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia. Pada hari ini saya telah mempelajari satu kursus yang baru di universiti iaitu Pengurusan Emosi yang mana sebelum ini tidak pernah lagi diajar secara terperinci dan mendalam sama ada di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahupun di matrikulasi. Saya akui sememangnya saya amat meminati bahan bacaan yang berkaitan tentang emosi. Tidak dinafikan juga saya seorang yang emotional dan mudah mengalirkan air mata. Justeru apabila saya mendapat tahu mengenai kursus "pengurusan emosi" ini tersenarai di dalam unit tambahan U2, saya merasa amat gembira sekali. Tanpa memikir panjang, saya dengan yakinnya memilih kursus pengurusan emosi sebagai unit tambahan U2 sebagai pilihan pada sem ini.

           

            Sebelum masuk ke kuliah pertama pengurusan emosi, saya sendiri tertanya-tanya dan kurang jelas apa yang dimaksudkan dengan perkataan emosi itu sendiri. Jadi bagi memahami apa itu emosi, saya melayari internet dengan menggunakan google search. Definisi emosi ini adalah satu ciri jiwa manusia yang mempamerkan perasaan-perasaan kuat yang berpunca daripada psikologi (mental seseorang dan emosi dapat berlaku secara naluri bergantung pada situasi). Merujuk internet dan menghadiri kuliah pertama Encik Ahmad Zamri b. Mansor iaitu pensyarah kursus ini membuatkan saya lebih lagi memahami tentang emosi diri sendiri dan dengan sebab ini membuatkan juga saya lebih bersemangat untuk mengikuti kuliah-kuliah yang akan datang. Menurut Kleinginna & Kleinginna (1981), "emotion is a complex set of interactions among subjective and objective factors mediated by neural hormonal system", which can give to affective experience, generate cognitive process, physiological adjustment and behaviour.

 

            Mengimbau kembali pengalaman yang pernah terjadi pada diri saya dua tahun yang lalu yang mana sewaktu itu saya berumur 17 tahun. Saya pulang dari sekolah dengan menaiki bas. Apabila tiba di perhentian bas yang berdekatan dengan rumah saya, saya dapati ibu saya belum tiba. Kebiasaannya memang ibu saya akan mengambil saya di perhentian bas itu. Jadi saya mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja kerana jarak perhentian bas dengan rumah saya hanya mengambil masa dalam lima minit jika berjalan kaki. Ketika berjalan tiba-tiba saya dapati ada sebuah kereta mengekori langkah kaki saya. Saya menjadi cemas dan tidak henti-henti berdoa agar Tuhan selamatkan saya. Saat itu juga terasa lajunya peluh keluar dari badan saya. Apabila pemilik kereta itu keluar dari keretanya dan lantas menekup mulut saya dari arah belakang, saya dengan beraninya mengigit tangannya dan menjerit meminta tolong. Kebetulan pada waktu itu ada sebuah motosikal, jadi saya terselamat menjadi mangsanya. Bagi saya kejadian yang terjadi kepada saya cukup memenuhi keempat-empat faktor yang penting iaitu "effective experience, generate cognitive process, physiological adjustment and behaviour". Kadang-kadang apabila menghadapi emosi seperti ini, seseorang yang takut boleh bertindak menjadi berani.

 

            Berbalik kepada pembelajaran dalam kuliah, emosi lebih luas maknanya daripada perasaan. Emosi bersifat universal manakala perasaan adalah respon yang dipelajari tentang sebuah keadaan emosi dalam lingkungan atau kebudayaan tertentu. Oleh itu, emosi lebih mempengaruhi mood seseorang. Pelbagai emosi dan perasaan telah Allah kurniakan kepada manusia. Tidak seorang pun terkecuali daripada merasai emosi-emosi tersebut. Jadi sebagai manusia, kita harus pandai mengawal emosi tersebut. Sebelum mengakhiri penulisan saya, ingin sekali lagi saya nyatakan bahawa saya amat beruntung dapat mendaftar di bawah kursus ini. Kursus pengurusan emosi ini memang amat serasi dengan jiwa saya. Saya berharap segala pembelajaran saya di dalam kuliah pengurusan emosi ini dapat dikongsi juga bersama rakan-rakan dan ahli-ahli keluarga saya.

 

Sekian, Wassalam......



A133478NORAISYAHMOHDLJ01

                    Assalammua'laikum.wbt..alhamdulillah, setelah 2 minggu kuliah bermula pada semester 2 ini.Teruja untuk memperkatakan yang saya telah memilih kursus pengurusan emosi di bawa Encik Ahmad Zamri Bin Mansor. Ini kerana, pada awalnya, saya tidak tertarik dengan kursus pengurusan emosi ini. Namun, selepas melihat isi kandungan kursus ini, seterusnya membuatkan sangat menarik minat saya untuk mempelajarinya. Daripada awal kursus ini, saya telah didedahkan tajuk-tajuk yang menarik serta bagi saya kusus ini mungkin sedikit sebanyak dapat membantu dalam sesuatu kajian atau kaitan dalam hidup seseorang. Oleh itu,  tanpa berfikir panjang saya berminat untuk menimba ilmu dalam kursus ini dengan lebih mendalam lagi. Harap dalam pembelajaran seterusnya, akan dapat saya menimbanya dengan lebih banyak lagi untuk dipraktikkan dalam hidup terutamanya dari sudut emosi.

            Berikut dari kuliah pertama dalam kursus ini, saya telah diberitahu atau didedahkan mengenai pengenalan mengenai emosi. Semasa mulanya kuliah tersebut, Encik Ahman Zamri telah memberi satu persoalan yang mungkin diri dari setiap kita akan terkaku atau tidak pasti dan tidak yakin terhadap jawapan yang akan diberi. Bagi saya, soalan ini pernah juga terdetik di hati saya, tetapi tidak pernah untuk saya mencari lebih dari itu iaitu untuk mencari jawapanya yang tepat dan hanya tahu untuk meneka sahaja. Walaubagaimanapun, dalam pembelajaran kuliah pertama ini, soalan yang pernah terdetik di hati saya di kala dahulu, merungkai sedikit jawapan dan respon daripada hasil pembelajaran dalam kursus pengurursan emosi ini. Persoalan yang dipersoalkan adalah, adakah emosi dan perasaan itu berbeza?.Saya akan mengulas lanjut persoalan ini selepas memberi penerangan apa yang dimaksudkan serta didefinisikan  dengan "emosi".

            Emosi? Apa pula yang dimaksudkan dengan emosi? dalam pmbelajaran tersebut, perkataan "emosi" telah didefinisikan seperti : Emotion is a complex set of interactions among subjective and objective factors, mediated by neural hormonal system'', which can give to affective to experience, generate cognitive process, physiological adjustment and behaviour . Ini bermaksud emosi adalah satu set komplex dari interaksi diantara faktor-faktor objektif dan subjektif, dimediasi oleh Sistem Hormon Neural, yang memberikan afektif terhadap pengalaman, menghasilkan proses kognitif, penyesuaian fisiologi dan kelakuan. Dalam erti kata lain, 'emosi' juga bermaksud perasaan mendedahkan yang ditujukan kepada seseorang atau sesuatu. Emosi juga adalah reaksi terhadap seseorang atau kejadian serta ditunjukkan ketika merasa senang atau gembira, marah, atau pun takut terhadap sesuatu. Dari segi istilahnya pula , Kata "emosi" diturunkan dari kata Bahasa Perancis. Dari segi istilahnya, émotion, dari émouvoir, 'kegembiraan' dari bahasa latin emovere, dan dari movere  'bergerak'. Kebanyakan ahli yakin bahawa emosi lebih cepat berlalu daripada suasana hati. Contohnya, jika seseorang mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati orang lain, seseorang itu akan merasa marah. Perasaan yang terlihat seperti marah tersebut mungkin datang dan pergi dengan terlalu pantas tetapi ketika sedang dalam suasana hati yang buruk, seseorang dapat merasa tidak selesa atau tenang untuk beberapa jam. 

                    Setelah penerangan emosi dijelaskan kita kembali pada persoalan yang telah saya kemukakan sebelum ini, yang menyatakan adakah emosi dan perasaan itu sama?. Hasil pembelajaran saya pada awal tajuk ini, menunjukkan bahawa emosi dan persaan itu adalah sama sekali  berbeza, ini kerana perasaan itu sendiri adalah salah satu daripada komponen emosi. Maksud atau konsep emosi itu lebih besar ruang lingkupnya berbanding perasaan. Oleh itu, kita harus menukar "mind set' kita bahawa perasaan itu adalah tidak sama degan emosi. Dalam mengaitkan pengalaman hidup berkenaan emosi dalam hidup. Saya tertarik pada satu kisah yang baru saya menelaahnya pada minngu lepas mengenai artikel bertajuk '' kehebatan perkataan 'Tolong' dan ' Terima Kasih' ". Artikel tersebut sedikit sebanyak memberi  motivasi dalam diri saya dan juga pengajaran yang bermakna buat saya. Kisah dalam artikel tersebut mengenai perbualan penulis tersebut dengan seorang sisiwi (orang New zealand), seperti biasa bila dikata orang New Zealand, mestilah berbahasa pun dalam Bahasa English.

 Perbualan tersebut bermula apabila penulis dan siswi tersebut sekali masuk bersama-sama. Dalam ketika kedua-dua mereka ingin menekan  tingkat yang ingin dituju, siswi itu pun meminta dengan berkata,
 "Can you press for me level 7....please", pinta siswi tersebut.
 "sure", penulis membalas, sambil jari menekan butang di lif. "
"Cheers!" Siswi membalas.

 Dalam kejadian lain.

"Excuse me, can you take that for me..please"Pinta seorang makcik.
"Which one? This one?" sambil memegang tin dan menunjukkan kepada makcik yang meminta.
"yup, thank you so much, my love" Oh, hati berbunga kerana di panggil 'love'!
Penulis menyatakan betapa dia merasa gembira dengan perbualan tersebut walaupun dalam waktu yang singkat. Disini, kita boleh melihat di mana kelakuan seseorang itu juga bleh memberi kesan kepada yang lain. yamg melibatkan hati seseorang itu tersentuh. Kaitan dengan konsep yang saya pelajari seperti "behaviour"

                     Dalam perbualan tersebut memprlihatkan satu perlakuan atau tindakan seseorang itu juga boleh membuatkan perasaan atau air muka seseorang berubah. Tambahan lain, kisah yang menarik yang ingin saya kongsikan ini adalah berkaitan teman rapat saya. Dia pernah menceritakan pengalamanya semasa dia mengalami kemalangan jalan raya. Sungguh saya tidak paham pada awalnya kenapa dia masih boleh tersenyum ketika menceritakannya. Namun, pada masa itu perasaan yang hadir sudah tentulah sedih dan suram. Kisahnya berlaku apabila dia, adik dan ayahnya menaiki motor menuju suatu tempat. Malangmya, mereka di langgar van seterusnya ketiga-tiga mereka tercampak menyebabkan mereka mengalami luka tangan dan kaki. Tetapi, tidak lah terlalu parah sehinnga terpaksa masuk hospital. Tambah malangya, pemandu yang membawa van terus meneruskan panduannya dan meninggalkan mereka yang cedera ringan di situ. Kata orang "Langgar lari" katakan. Jika kita yang mengalaminya, sudah semesti terpaut perasaan marah, geram  dan bermacam-macam lagi perasaan negatif akan timbul di benak dada ni. Tetapi, dengan tidak di sangka, pemandu van tersebut datang kembali di tempat kejadian tersebut kerana ingin meminta maaf. Padahal, pada awalnya niat, ingin langgar lari kerana takut di persoalkan polis. Disebabkan niatnya untuk membuat begitu terbatal, pemandu tersebut berniat untuk menghantar mereka ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

                    Timbul pula masalah, apabila teman saya yang kecederaan di kaki, enggan menerima tawaran pemandu tersebut hanya kerana pemandu itu telah melanggarnya dan teman saya terus menggelarnya "orang jahat".Lucu saya dengar ceritanya, manakan tidak kejadian ini berlaku ketika dia masih kecil lagi. Sudah semestinya pemikiran pun tidak matang lagi. Simpati terhadap pamandu van tersebut, dalam kekalutan orang ramai di situ di tuduh pula "orang jahat". Akhirnya, teman saya terpaksa akur dengan tawaran untuk rawatan tersebut selepas mendengar nasihat daripada ayahnya. Di sini kita boleh katakan bahawa perasaan seseorang itu tidak selalunya boleh kita jangka. Melalui kuliah berkaitan pengenalan emosi. Kaitan antara kisah tadi dapat kita kaitkan ke dalam ke empat-empat faktor tersebut. Pertama adalah faktor "perasaan" kenyataan perasaan teman saya merasa takut kerana kelihatan van yang sedang manghampirinya, selepas itu "proses kognitif"  dimana dia mengenalpasti keadaan dia yang akan berlaku selapas itu. Seterusnya berlaku "perubahan fisiologi" , jantungya berdegup kencang kerana ketakutan, dan terakhir adalah "tindakan berkaitan" di mana dia menjerit sekuat hati dan jatuh dari motornya.

            Kesimpulannya, hasil pembelajaran minggu ini, sedikit sebanyak membuka minda saya mengenai apa yang di maksudkan dalam erti kata "emosi" . Kerana ianya bukan sekadar kata-kata tetapi mendalam maknanya jika kita lihat dari sudut komponen-komponenya. Sekian sahaja maklumat dan kisah yang saya kongsikan, insyaAllah pembelajaran seterusnya akan saya cuba kupas lebih lanjut lagi mengenai kursus ini dan tajuk-tajuk yang akan di pelajari.
sekian terima kasih.




A134166NOORHASNIYAHJL01

 

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia. Pada hari ini saya telah mempelajari satu kursus yang baru di universiti iaitu Pengurusan Emosi yang mana sebelum ini tidak pernah lagi diajar secara terperinci dan mendalam sama ada di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahupun di matrikulasi. Saya akui sememangnya saya amat meminati bahan bacaan yang berkaitan tentang emosi. Tidak dinafikan juga saya seorang yang emotional dan mudah mengalirkan air mata. Justeru apabila saya mendapat tahu mengenai kursus "pengurusan emosi" ini tersenarai di dalam unit tambahan U2, saya merasa amat gembira sekali. Tanpa memikir panjang, saya dengan yakinnya memilih kursus pengurusan emosi sebagai unit tambahan U2 sebagai pilihan pada sem ini.

           

            Sebelum masuk ke kuliah pertama pengurusan emosi, saya sendiri tertanya-tanya dan kurang jelas apa yang dimaksudkan dengan perkataan emosi itu sendiri. Jadi bagi memahami apa itu emosi, saya melayari internet dengan menggunakan google search. Definisi emosi ini adalah satu ciri jiwa manusia yang mempamerkan perasaan-perasaan kuat yang berpunca daripada psikologi (mental seseorang dan emosi dapat berlaku secara naluri bergantung pada situasi). Merujuk internet dan menghadiri kuliah pertama Encik Ahmad Zamri b. Mansor iaitu pensyarah kursus ini membuatkan saya lebih lagi memahami tentang emosi diri sendiri dan dengan sebab ini membuatkan juga saya lebih bersemangat untuk mengikuti kuliah-kuliah yang akan datang. Menurut Kleinginna & Kleinginna (1981), "emotion is a complex set of interactions among subjective and objective factors mediated by neural hormonal system", which can give to affective experience, generate cognitive process, physiological adjustment and behaviour.

 

            Mengimbau kembali pengalaman yang pernah terjadi pada diri saya dua tahun yang lalu yang mana sewaktu itu saya berumur 17 tahun. Saya pulang dari sekolah dengan menaiki bas. Apabila tiba di perhentian bas yang berdekatan dengan rumah saya, saya dapati ibu saya belum tiba. Kebiasaannya memang ibu saya akan mengambil saya di perhentian bas itu. Jadi saya mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja kerana jarak perhentian bas dengan rumah saya hanya mengambil masa dalam lima minit jika berjalan kaki. Ketika berjalan tiba-tiba saya dapati ada sebuah kereta mengekori langkah kaki saya. Saya menjadi cemas dan tidak henti-henti berdoa agar Tuhan selamatkan saya. Saat itu juga terasa lajunya peluh keluar dari badan saya. Apabila pemilik kereta itu keluar dari keretanya dan lantas menekup mulut saya dari arah belakang, saya dengan beraninya mengigit tangannya dan menjerit meminta tolong. Kebetulan pada waktu itu ada sebuah motosikal, jadi saya terselamat menjadi mangsanya. Bagi saya kejadian yang terjadi kepada saya cukup memenuhi keempat-empat faktor yang penting iaitu "effective experience, generate cognitive process, physiological adjustment and behaviour". Kadang-kadang apabila menghadapi emosi seperti ini, seseorang yang takut boleh bertindak menjadi berani.

 

            Berbalik kepada pembelajaran dalam kuliah, emosi lebih luas maknanya daripada perasaan. Emosi bersifat universal manakala perasaan adalah respon yang dipelajari tentang sebuah keadaan emosi dalam lingkungan atau kebudayaan tertentu. Oleh itu, emosi lebih mempengaruhi mood seseorang. Pelbagai emosi dan perasaan telah Allah kurniakan kepada manusia. Tidak seorang pun terkecuali daripada merasai emosi-emosi tersebut. Jadi sebagai manusia, kita harus pandai mengawal emosi tersebut. Sebelum mengakhiri penulisan saya, ingin sekali lagi saya nyatakan bahawa saya amat beruntung dapat mendaftar di bawah kursus ini. Kursus pengurusan emosi ini memang amat serasi dengan jiwa saya. Saya berharap segala pembelajaran saya di dalam kuliah pengurusan emosi ini dapat dikongsi juga bersama rakan-rakan dan ahli-ahli keluarga saya.

 

Sekian, Wassalam......


A134166NOORHASNIYAHMDRODZEEJL01EMOSI

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia. Pada hari ini saya telah mempelajari satu kursus yang baru di universiti iaitu Pengurusan Emosi yang mana sebelum ini tidak pernah lagi diajar secara terperinci dan mendalam sama ada di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahupun di matrikulasi. Saya akui sememangnya saya amat meminati bahan bacaan yang berkaitan tentang emosi. Tidak dinafikan juga saya seorang yang emotional dan mudah mengalirkan air mata. Justeru apabila saya mendapat tahu mengenai kursus "pengurusan emosi" ini tersenarai di dalam unit tambahan U2, saya merasa amat gembira sekali. Tanpa memikir panjang, saya dengan yakinnya memilih kursus pengurusan emosi sebagai unit tambahan U2 sebagai pilihan pada sem ini.
Sebelum masuk ke kuliah pertama pengurusan emosi, saya sendiri tertanya-tanya dan kurang jelas apa yang dimaksudkan dengan perkataan emosi itu sendiri. Jadi bagi memahami apa itu emosi, saya melayari internet dengan menggunakan google search. Definisi emosi ini adalah satu ciri jiwa manusia yang mempamerkan perasaan-perasaan kuat yang berpunca daripada psikologi (mental seseorang dan emosi dapat berlaku secara naluri bergantung pada situasi). Merujuk internet dan menghadiri kuliah pertama Encik Ahmad Zamri b. Mansor iaitu pensyarah kursus ini membuatkan saya lebih lagi memahami tentang emosi diri sendiri dan dengan sebab ini membuatkan juga saya lebih bersemangat untuk mengikuti kuliah-kuliah yang akan datang. Menurut Kleinginna & Kleinginna (1981), "emotion is a complex set of interactions among subjective and objective factors mediated by neural hormonal system", which can give to affective experience, generate cognitive process, physiological adjustment and behaviour.

Mengimbau kembali pengalaman yang pernah terjadi pada diri saya dua tahun yang lalu yang mana sewaktu itu saya berumur 17 tahun. Saya pulang dari sekolah dengan menaiki bas. Apabila tiba di perhentian bas yang berdekatan dengan rumah saya, saya dapati ibu saya belum tiba. Kebiasaannya memang ibu saya akan mengambil saya di perhentian bas itu. Jadi saya mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja kerana jarak perhentian bas dengan rumah saya hanya mengambil masa dalam lima minit jika berjalan kaki. Ketika berjalan tiba-tiba saya dapati ada sebuah kereta mengekori langkah kaki saya. Saya menjadi cemas dan tidak henti-henti berdoa agar Tuhan selamatkan saya. Saat itu juga terasa lajunya peluh keluar dari keretanya dan lantas menekup mulut saya dari arah belakang. Saya dengan beraninya mengigit tangannya dan menjerit meminta tolong. Kebetulan pada waktu itu ada sebuah motosikal, jadi saya terselamat menjadi mangsanya. Bagi saya kejadian yang terjadi kepada saya cukup memenuhi keempat-empat faktor yang penting iaitu "effective experience, generate cognitive process, physiological adjustment and behaviour". Kadang-kadang apabila menghadapi emosi seperti ini, seseorang yang takut boleh bertindak menjadi berani.

Berbalik kepada pembelajaran dalam kuliah, emosi lebih luas maknanya daripada perasaan. Emosi bersifat universal manakala perasaan adalah respon yang dipelajari tentang sebuah keadaan emosi dalam lingkungan atau kebudayaan tertentu. Oleh itu, emosi lebih mempengaruhi mood seseorang. Pelbagai emosi dan perasaan telah Allah kurniakan kepada manusia. Tidak seorang pun terkecuali daripada merasai emosi-emosi tersebut. Jadi sebagai manusia, kita harus pandai mengawal emosi tersebut. Sebelum mengakhiri penulisan saya, ingin sekali lagi saya nyatakan bahawa saya amat beruntung dapat mendaftar di bawah kursus ini. Kursus pengurusan emosi ini memang amat serasi dengan jiwa saya. Saya berharap segala pembelajaran saya di dalam kuliah pengurusan emosi ini dapat dikongsi juga bersama rakan-rakan dan ahli-ahli keluarga saya.

Sekian, Wassalam......