Saturday 24 July 2010

A128223 ROSIDI LJ01

Assalamualaikum,salam sejahtera dan salam 1 Malaysia,Diucapkan kepada kawan-kawan mahasiswa dan mahasisiwi UKM,dan tidak lupa kepada pensyarah saya iaitu,Encik Ahmad Zambri Bin Mansor yang merupakan tenaga pengajar bagi kursus pengurusi emosi,set 3.Kursus pengurusan Emosi amat penting bagi semua pelajar kerana kursus ini dapat menbantu pelajar menguruskan emosi supaya lebih baik dan teratur. Selain itu,Kursus ini juga dapat memberi pemahaman yang luas kepada pelajar tentang emosi.Mula-mulanya saya memilih kursus ini hanya untuk memenuhi syarat U2,namun begitu setelah saya masuk ke kuliah pertama kursus ini,minat saya terhadap kursus ini semakin bertambah kerana saya tertarik dengan kuliah-kuliah yang di sampaikan,ianya amat berguna untuk saya dalam menguruskan emosi saya yang kadang-kadang tidak menentu ini.Di samping itu juga semangat Encik Zambri yang bersungguh-sungguh dalam menyampaikan kuliah merupakan faktor saya memilih kursus ini.

 

Dalam kuliah pertama saya dapat memahami maksud emosi yang sebenarnya. Kadang-kadang kita tertanya-tanya adakah emosi sama dengan perasaaan.Namun setelah mengikuti kuliah,saya dapati bahawa emosi dan perasaan adalah berbeza.Apakah emosi???,Emosi menurut Kleinginna adalah sebagai 1 set yang komplek dimana wujudnya interaksi antara faktor subjektif dan objektif yang di perantarakan oleh sistem saraf.Interaksi tersebutlah yang menyebabkan terciptanya pelbagai jenis Emosi. Emosi lebih luas maknanya berbanding perasaan.Manakala Perasaan pula adalah salah 1 daripada kompenen emosi,selain perasaan terdapat juga kompenen lain iaitu proses kognitif (cara pemikiran,buat tindakan,penilaian,tanggapan),perubahan dalam badan dan tingkah laku.Sebagai contohnya perasaan,setiap manusia ada perasaan,memiliki pelbagai perasaan seperti cinta,takut dan lain-lain lagi.Bagi perasaan cinta seseorang itu akan berdebar-debar,bepeluh ketika berdepan dengan seseorang yang mereka minati dan cintai.Manakala contoh perubahan tingkah laku bagi perasaan cinta pula adalah,orang yang mencintai akan tersenyum,dan sebagainya bila berhadapan dengan kekasihnya.

 

Emosi lebih luas berbanding perasaan,selain itu,menurut Baron dan Logan 1993,emosi tidak boleh di pisahkan dari motivasi.Hal ini kerana emosi adalah merupakan motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional (Lang et al 1992). Sebagai contohnya seseorang melakukan sesuatu jenayah,seperti membunuh,sebalik pembunuhan itu tedapat motif lain selain mendapatkan wang,mungkin juga disebabkan oleh perasaan benci dan dendam.

 

Sebagai kesimpulannya,Kursus pengurusan emosi ini perlu di pelajari oleh semua pelajar kerana ianya memberi banyak faedah kepada kita tentang emosi.Dengan adanya pengurusan emosi yang berkesan dapat menjadikan hidup kita lebih aman,tenang dan sebagainya.Saya amat bertuah kerana di gerakan hati oleh Nya untuk memilih kursus ini.Tindakan yang melulu mengikut emosi yang berkecamuk dapat memberikan pelbagai kesan negatif dalam kehidupan kita,oleh itu,memang wajar untuk kita menpelajari kursus pengurusan emosi ini supaya kita dapat mengurusan emosi kita dengan lebih baik.#


No comments:

Post a Comment