Saturday 4 September 2010

A126968 Liyana LJ07

 Salam sejahtera dan salam bulan Ramadhan. Pada kali ini saya ingin memaparkan dan menyatakan tentang sambungan tajuk kursus Pengurusan Emosi ini iaitu Emosi, Ingatan dan Pembelajaran. Di sini saya mempelajari tentang emosi dan ingatan mempunyai perhubungan. Hal ini saya menyetujui bahawa antara emosi dan ingatan ada perkaitan di antara mereka kerana ingatan yang kuat tentang sesuatu peristiwa akan mengubah seseorang daripada satu emosi ke satu emosi yang lain. Emosi boleh memberi kesan yang kuat ke atas ingatan yang kuat ke atas ingatan emosi yang mudah diingati daripada peristiwa neutral. Hal ini saya telah mengetahui bahawa tidak semua emosi boleh merangsang ingatan.

Dalam proses pembelajaran ini saya telah di beri pembelajaran tentang bagaimana ingatan mempunyai perkaitan dengan emosi ini. Antaranya ialah melalui beberapa aspek iaitu Amygdula, Cerebulum, dan Cortex. Ketiga-tiga komponen dalam otak memainkan peranan penting da mempunyai huraian-huraian yang tertentu mengenai kajian emosi dan ingatan. Emosi yang mempunyai nilai yang tinggi akan lebih diingati, contohnya peristiwa-peristiwa besar yang lalu. Selain itu, perkara-perkara atau peristiwa yang menggembirakan akan mendatangkan ingatan yang kuat daripada peristiwa yang sedih. Hal ini kerana peristiwa yang sedih itu akan sentiasa dilupakan dan dijadikan pengajaran agar tidak lagi diingati untuk masa yang akan datang. Contoh emosi kegembiraan adalah semasa alam perkahwinan menjadi raja sehari. Peristiwa itu menjadi satu memoir yang menggamit perasaan menjadi lebih gembira kerana ia adalah proses yang sukar untuk mengesahkan dua pasangan yang hendak disatukan menjadi pasangan suami isteri. Ditambah lagi dengan menghayati gambar-gambar kenangan bersama-sama.

Di sini, saya telah mempelajari tentang memori yang positif akan mengandungi maklumat-maklumat yang teliti. Contoh yang di berikan ialah wanita yang membuat kerja secara terperinci. Contohnya, apabila wanita mengemas, mereka akan membuat dengan pantas dan kemas kerana perkara yang dilakukan adalah perkara sehari-harian dan menyebabkan perkara yang dilakukan itu menjadi memoir yang berpanjangan sepanjang hidup mereka. Selain itu, emosi yang kuat akan meluputkan ingatan yang biasa sahaja dan kurang nilai emosinya. Semasa anda berumur 2 atau 3 tahun, sebahagian ingatan pada ketika itu susah untuk diingati kera perjalanan hidup mnjadi seorang kanak-kanak ketika itu, perasaan atau emosi seperti orang dewasa sangat berbeza dan terhad. Oleh hal yang demikian, kita sukar untuk mengingati peristiwa sewaktu kecil.

Memori yang kuat akan mengeluarkan gambaran dan mempengaruhi anda ketika melakukan sesuatu. Seperti yang telah diterangkan tadi, apabila kita melakukan sesuatu, kita akan cepat ingat berbanding kita melihat dan disertai dengan aspek2 kegembiraan dan kesedihan. Kadang-kala, perkara yang memalukan akan mempengaruhi kita juga untuk mengingat kembali selepasnya dan menjanjikan perkara tersebut  tidak akan diulangi lagi.

Melalui subjek ini, banyak yang telah saya pelajari. Antaranya ialah orang yang lebih tua daripada kita lebih baik dalam mengawal emosi berbanding orang muda pada hari ini dalam kajian. Mereka menganggap pengalaman menjadi panduan hidup n pengalam hidup mereka lebih banyal dilalui berbanding orang muda. Apabila kita dalam kesedihan, kesedihan itu kita pulihkan kembali dengan kaedah mengimbau kenangan lampau. Khususnya kepada golongan-golongan yang bergaduh dalam alam percintaan, hilangkan lah perasaan marah itu. Hal ini kerana, marah adalah pembunuh segala hubungn antara kamu. Ingatilah perkara ynag mendatangkan kegembiraan. Ingatilah peristiwa-peristiwa yang menarik yang membuatkan kamu tersenyum kembali sebagai satu proses kesegaran dalam hati. Salam Aidilfitri dari Liyana.

No comments:

Post a Comment