Saturday 4 September 2010

A133661 Tiara LJ07


Emosi dan Ingatan adalah tajuk yang telah dibincangkan di dalam kuliah pada minngu ini. Kami telah difahamkan bagaimana emosi dan ingatan seseorang itu saling berhubungan. Selain itu, ia juga menerangkan bagaimana emosi dapat membantu pembelajaran sosial setiap individu. Persoalan dimana adakah emosi boleh memberi kesan ke atas ingatan. Mengikut pengalaman saya sendiri, emosi memang akan memberi kesan ke atas ingatan. Contohnya sewaktu saya kehilangan datuk kesayangan saya 5 tahun yang lalu saya berasa amat sedih dan kesunyian. Sehingga sekarang saya masih lagi merindui beliau terutamanya apabila mengenang setiap detik yang telah saya luangkan bersama beliau. 

 

            Terdapat bahagian otak yang terlibat dalam mempengaruhi emosi dan ingatan kita ialah seperti amygdala, cerebellum dan prefrontal cortex. 'Amygdala' adalah bahagian yang penting dalam mengingati sesuatu peristiwa. Ia juga berfungsi untuk memberikan signal kepada minda kita sama ada sesuatu peristiwa itu perlu atau tidak untu diberikan perhatian untuk diingati dan disimpan dalam memori otak. Untuk pengetahuan saudara dan saudari, bahagian ini kebiasaannya sering dikaitkan dengan emosi negatif  dan amat sensitif terhadap emosi tersebut. Bahagian cerebellum pula merupakan bahagian yang paling kuat dan bertanggungjawab dalam mengawal pergerakan kita dan juga berfungsi untuk mengingatkan sesuatu emosi kita, terutamanya emosi tang melibatkan perasaan ketakutan yang berpanjangan. Bahagian yang seterusnya prefrontal cortex pula adalah bahagian yang teransang melalui gabungan tugasan minda dan keadaan emosi.

 

            Emosi dan ingatan terbahagi kepada dua iaitu kandungan emosi dan keadaan emosi.Pengaruh kadar emosional adalah  apabila contohnya ingat peristiwa emosional lebih baik daripada yang membosankan. Kajian terkini menunjukkan bahawa itu adalah emosi terangsang, bukan makna peribadi acara, yang membuat peristiwa tersebut mudah diingat. Memori gambar sangat emosional dan peristiwa mungkin dengan mengorbankan maklumat lain. Dengan demikian, anda mungkin kurang cenderung mengingati maklumat jika diikuti oleh sesuatu yang sangat emosional. Kesan ini nampaknya lebih kuat bagi perempuan. Emosi yang tenang muncul memudar lebih lambat dari memori kita dari emosi yang tidak menyenangkan. Orang-orang yang mengalami depresi ringan, emosi tidak menyenangkan dan menyenangkan cenderung memudar secara merata, orang dewasa nampaknya menetapkan emosi mereka lebih baik daripada orang muda, dan boleh mengekodan maklumat yang kurang negatif. Kenangan positif mengandungi lebih pancaindera dan kontekstual butiran dari kenangan neutral atau negatif.

 

            Keadaan emosi pula menerangkan mood keselarasan dan mood pergantungan. Mood keselarasan adalah dimana kita ingat peristiwa yang berpadanan dengan suasana hati kita saat ini, dan mood pergantungan pula yang merujuk kepada fakta bahawa lebih mudah mengingat ketika suasana hati anda pada turun perlawanan mood anda di pengekodan. Namun, kita tidak boleh hanya mengatakan bahawa keadaan emosi mempengaruhi memori. Sifat emosi yang sedang dirasakan adalah juga penting. Dan ini juga tidak mudah. Kita tidak boleh hanya mengatakan, misalnya, bahawa kecemasan merosakkan memori dan meningkatkan kebahagiaan itu. 

 

            Justeru, mengingat lebih mudah ketika suasana hati anda sesuai dengan suasana hati anda ketika mengalami atau belajar maklumat. Semakin kuat emosi terangsang, semakin besar kesannya terhadap memori. Emosi boleh menyebabkan, atau diminimalkan, dengan memaparkan atau ekspresi menekan emosi.


No comments:

Post a Comment