Thursday 26 August 2010

adda a133767 lj06

          Minggu lepas saya telah diajar tentang apa itu pengalaman teori yang terbahagi kepada tiga bahagian iaitu fasiologikal, kognitif dan psikoanalitik. Pendedahan tentang teori ini telah membuka minda saya kerana emosi telah ditafsirkan dengan pelbagai teori-teori yang sebelum ini saya tidak pernah mengetahuinya. Pada minggu ini pula saya telah didedahkan dengan peringkat adaptasi teori,ini berbeza dengan minggu lepas kerana minggu lepas emosi berkait rapat dengan situasi, emosi dan reaksi tubuh iaitu yang bertentangan dengan teori james-lange iaitu bermula dengan situasi, reaksi tubuh dan akhirnya emosi.

       Peringkat adaptasi teori mepupakan konsep asas iaitu kita bertidak kerana adanya ransangan asas berdasarkan kehadiran peringkat adaptasi, peringkat adaptasi seseorang itu adalah serentak iaitu peringkat neural akan berfungsi kerana adanya ransangan. Contohnya apabila tangan kita terkena setsrika yang masih panas, pada mulanya ia akan dihantar ke otak untuk mentafsir dan kemudiannya otak akan bertindak untuk menghantar maklumat supaya tangan di alihkan daripada seterika yang panas tersebut. Kita automatic akan mengadaptasi setiap jenis ransangan yang dihadapi. Penilaian situasi kita adalah berdasarkan pengalaman emosi kita. Lazarus, kanner dan folkman,1980 menyatakan bahawa penilaian kognitif kita pada sesuatu situasi adalah dipengaruhi oleh keupayaan pengalaman emosi, contohnya apabila kita mendapat sayu pengiktirafan berdasarkan hasil kerja daripada penat lelah kita selama ini ataupun menerima ganjaran wang sebanyak rm5000, mungkin pada mulanya kita merasa amat gembira terhadap ganjaran tersebut tetapi apabila masa berlalu dan duit itu telah habis dibelanjakan kita pasti merasa bahawa itu adalah biasa saja. Peringkat teori juga boleh dirasai bila kita selalu mengharapkan yang terbaik untuk diri kita contohnya ingin mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan. Kita pastinya mengharapkan markah kita selalu meningkat iaitu dari mendapat c inginkan b, jika mendapat b mahukan a dan setetusnya.

        Minggu ini juga saya telah didedahkan dengan teori berlawanan Solomon, teori ini menyatakan bahawa setiap emosi itu boleh menyebabkan emosi yang berlawanan timbul. Situasi emosi pada peringkat pertama ialah emosi boleh menerbitkan keadaan primari iaitu situasi yang dihadapi bukan saja diperolehi daripada pembelajaran bahkan tindakbalas secara automatic. Seterusnya adalah keadaan emosi yang bertentangan iaitu keadaan primary akan melahirkan situasi yang berlawanan, emosi ini lambat ditafsir tetapi emosi ini boleh bertahan dalam jangka masa yang lama, berbanding dengan situasi primary. Pengalaman saya berkaitan dengan situasi ini adalah ketika saya berada di tingkatan lima kerana saya telah dipaksa untuk memasuki satu bertandingan di peringkat negeri, tapi saya dengan kerasnya menolak perlawaan tersebut kerana ingin menumpukan kepada pembelajaran saya, tapi tenaga pengajar sangat memerlukan pertolongan saya pada waktu itu, saya pun memyertai pertandingan tersebut kerana terpaksa tapi apabila menyertai pertandingan tersebut saya telah merasa sangat gembira kerana memenangi pertandingan tersebut. Itulah salah satu contoh yang dinyatakan oleh Solomon tntang emosi berlawanan.

        Sebagai kesimpulannya, saya berpendapat bahawa apa yang telah dikuliahkan pada minggu ini sangat bermanfaat kepada saya dan juga kepada rakan-rakan yang lain. Ini kerana setiap peristiwa ataupun keadaan yang kita lalui, pasti ada emosi positif dan juga negatif. Setiap apa yang kita lalui pasti ada lawannya dan juga hikmahnya. Sekian   


No comments:

Post a Comment