Thursday 29 July 2010

A133604 ASLINA

  Saya dah terlepas untuk mengikuti tajuk pertama pengurusan emosi kerana saya baru sahaja mendaftar kursus ini.Tetapi ini tidak menghalang saya untuk menghantar tugasan jurnal yang pertama.Alhamdulillah,so far so good.Tak stress pun kursus ni.Cume kene banyak menulis jurnal jew.But its good for me to improve my writing skill.Tajuk pertama ni saya mempelajari maksud emosi.Jikalau soalan definisi ini kita tanyakan pada beberapa orang,tidak ramai yang akan menjelaskan maksudnya dengan betul.Malah ada yang tidak ambil kisah pun akan persoalan ini.
 
      According to Kleinginna & Kleinginna (1981), emotion is a complex set of interactions among subjective and objective factors, mediated by neural hormonal systems, which can give rise to affective experiences such as feelings of arousal, pleasure/displeasure, generate cognitive processes such as emotionally relevant perceptual effects, appraisals, labeling processes, activate widespread physiological adjustments to the arousing conditions, lead to behavior that is often, but not always, expressive, goal directed, and adaptive. Subjective factors will influenced by personal beliefs, based on real facts. However, objective factors are facts or situations that influence the result of something.
 
   Secara jujurnya saya tidak terlalu paham dengan maksud emosi yang diberikan oleh Kleinginna.Tetapi yang paling saya suka adalah pendapat Baron & Logan (1993), emosi adalah tidak dapat dipisahkan daripada motivasi.Apa yang saya paham mengenainya adalah emosi ini sangat berhubung rapat dengan motivasi.Tidak saya nafikan akan perkara ini kerana dapat dibuktikan melaui pengalaman saya.Emosi menyebabkan kita bermotivasi.Sepertimana saya sangat-sangat menyayangi kedua ibu bapa saya (emosi),saya menjadi lebih bermotivasi.Saya motivasikan diri supaya gigih mancari ilmu dan membawa kegembiraan dan kejayaan kepada ibu bapa saya.Saya tidak mahu menghampakan mereka kerana sayangkan mereka.
 
    Kemudian saya mempelajari bagaimana ingin mengukur tahap emosi kita sendiri.Antara kaedahnya termasuk interviews, questionnaire dan self monitoring techniques (record own behavior over period of time).Bagi saya sendiri agak sukar hendak memahami perkara ini.Maklumla tak dengar secara terus apa yang dijelaskan oleh pensyarah.Tetapi kaedah self monitoring ini berkait rapat dengan tingkah laku saya.Saya sendiri mengkaji tahap emosi saya.Saya lebih beremosi sekiranya mengalami keadaan di diskriminasi.Bukan marah atau sedih,tapi saya menjadi lebih bermotivasi untuk mencari jalan untuk tidak merasakan diskriminasi tersebut.
 
    Erm,saya tak dapat banyak sangat idea nak menulis jurnal berkaitan tajuk pertama ini.Stress pulak saya rasakan.just because of one reason,i miss the class!

 


No comments:

Post a Comment