Friday, 3 September 2010

A130854 Rafidah LJ 07

Assalamualaikum w.b.t... dan Salam Sejahtera….

Jurnal ketujuh pada kali ini membincangkan tentang emosi dan juga ingatan. Emosi dan ingatan adalah maklumat yang mudah diingati apabila 'mood' dan keadaan adalah selari. Contohnya seperti pengalaman positif, ianya lebih mudah diingati dalam keadaan gembira dan sebaliknya. Pengaruh emosi ke atas persepsi akan menyebabkan kita mengingati tentang sesuatu perkara.

            Kejadian-kejadian yang mempunyai nilai emosi akan lebih diingati berbanding dengan peristiwa biasa-biasa (neutral). Menurut fakta, perempuan lebih mudah untuk mengingati tentang sesuatu perkara berbanding dengan lelaki. Mengingati adalah lebih mudah jika 'mood' berpadanan dengan apa yang kita alami dan pelajari.

            Sebagai contoh, para ibu yang mempunyai anak pasti melalui pengalaman-pengalaman dalam membesarkan anak. Ibu sewajarnya memenuhi masa pembesaran anak tersebut secara sedar dan faham, tidak secara kebetulan ini kerana ia bukan sekadar pengalaman buat si ibu malahan ia akan memberi kesan dan ingatan kekal kepada anak.

Ini kerana rangkaian neuron dalam otak anak, pesat terbina dalam masa 3- 6 tahun pertama usia anak. Bahan 'input' yang wujud dalam tempoh tersebut akan menjadi asas rangkaian ini, maka apa saja yang dialami pada segi emosi akan terbina secara kekal bersama pengalaman melihat, mendengar, menyentuh dan seterusnya. Ini juga bermakna minat atau tidak minat, suka atau tidak suka , bersih atau kotor, tepat tau tidak akan bergantung kepada pengalaman emosi diperingkat awal iaitu sebelum umur enam tahun.

Pengalaman enam tahun pertama menjadikan asas pembinaan perwatakan, keperibadian, perangai, malahan cara anak itu berfikir dan membuat keputusan apabila dewasa kelak. Pengalaman ini lebih dikenali sebagai 'inner sel' iaitu bahasa senyap di dalam otak kita, yang sentiasa memberi arahan kepada kita secara tidak sedar.

 

Sebagai contoh, sekiranya seorang anak melihat benda-benda baru yang tidak pernah dilihatnya, anak kecil akan terus mendapatkan benda tersebut dan ingin memegang, merasa, membau dan ingin mendengar bunyi benda tersebut supaya ia mengenalinya. Anak belum tahu sama ada benda itu merbahaya atau tidak, mahal atau murah, tegap atau mudah pecah, apa yang  dia tahu ialah benda itu tidak pernah dia lihat, rasa, sentuh atau bau, dia ingin belajar tentang benda itu.

 

Sekirannya ibu bapa memimpin, merangsang dan menggalakkan dengan cara yang yang positif, penuh ikhlas dan kasih sayang, anak juga akan mengalami emosi yang memberangsangkan dan menggembirakan. Perasaan itu akan kekal dalam ingatan anak, bersama ciri-ciri dan nama benda itu yang disebut oleh ibu atau bapa. Ini bermakna  minat belajar pada diri anak tersebut terangsang.

 

 

http://wanitaisma.files.wordpress.com/2010/05/e5f33d19eb4048a61.jpg?w=130&h=128

 

Sebaliknya pula sekiranya keinginan anak untuk belajar dihalang dengan "tak boleh", "hep'… atau sering dipukul dan dikritik akan menghasilkan perasaan atau rasa emosi yang negatif atau rasa tidak tenteram , tidak selamat, tidak disayangi seterusnya merasa kecewa dan menekan jiwanya. Maka perasaan ini akan wujud dalam rangkaian belajar tasi dan akan menyebabkan anak itu tidak minat belajar, tidak suka bertanya, takut mencuba atau meneroka. Sebenarnya anak tidak perlu diajar semuanya oleh ibu bapa, penjaga dan guru., apa yang perlu wujud ialah persekitaran untuk anak itu minat belajar.

 

Anak dilahirkan bagai kain putih maka ibu bapanyalah yang akan mencorakkannya. Dan Rasulullah saw pernah bersabda maksudnya :

"Didiklah anak-anak kamu menghadapi zamannya , zaman yang sama sekali berlainan dari zaman mu".

 

Sekian,, Wassalam... Salam Aidil Fitri.....#


No comments:

Post a Comment