Wednesday 5 January 2011

Fw: A132153 Md Iqbal bin Mohd Noor Tajuk 1 Catatan Pertamaku



--- On Wed, 5/1/11, iqbal billie joe armstrong <iq_armstrong@yahoo.com> wrote:

From: iqbal billie joe armstrong <iq_armstrong@yahoo.com>
Subject: Fw: A132153 Md Iqbal bin Mohd Noor Tajuk 1 Catatan Pertamaku
To: ayahlong_azm.jurnal_emosi@blogger.com
Cc: jurnal2253@gmail.com
Date: Wednesday, 5 January, 2011, 12:38 AM



--- On Tue, 4/1/11, iqbal billie joe armstrong <iq_armstrong@yahoo.com> wrote:

A132153 Md Iqbal bin Mohd Noor Tajuk 1
Pengenalan Emosi


Assalamualaikum ,

  Hari pertama aku hadir ke kelas pengurusan emosi .Aku berasa sangat teruja kerana dapat bersama ramai pelajar yang lebih senior dalam satu kelas. Selain itu, aku telah mendapat sedikit maklumat dari senior yang kelas ini sangat bagus dan menyoronokkan. Nama pensyarah yang mengajar subjek ini adalah Encik Ahmad Zamri bin Mansor .Pada kelas yang pertama ini ,kami telah diberi kuiz .Dalam kuiz tersebut ,terdapat sepuluh soalan
dan setiap soalan terdiri daripada empat jawapan .Dalam jawapan tersebut ,terdapat mimik-mimik muka yang menunjukkan ekspresi muka yang berlainan sama ada lelaki mahupun perempuan .Kami dikehendaki memilih mimik muka yang menarik .Setelah selesai kuiz ini dijalankan ,aku dapati yang aku berada dalam kategori ekspresi muka yang senyum kerana majoriti jawapan aku adalah A .Ini menunjukkan bahawa aku seorang yang suka senyum, peramah dan mudah untuk didekati .Ramai juga pelajar yang lain memilih jawapan yang berlainan .Bagi pelajar yang majoriti jawapannya B ,mereka tergolong dalam kategori ekspresi muka yang terkejut manakala bagi pelajar yang majoriti jawapannya C ,mereka tergolong dalam kategori ekspresi muka yang menjijikkan .Bagi jawapan D ,tiada ekspresi muka yang ditunjukkan .Kuiz ini sangat bagus dan menarik kerana kuiz ini dapat menyatakan sikap seseorang dalam diri mereka melalui pemilihan jawapan yang dipilih .

  Setelah itu ,kami telah diberitahu mengenai tugasan yang perlu kami lakukan untuk mendapat markah dalam subjek ini .Kami diberi dua pilihan tugasan ,sama ada tugasan 1a ataupun tugasan 1b .Tugasan 1a adalah menulis jurnal mengenai 'pengalaman anda dalam menguruskan emosi dalam kehidupan' .Jurnal ini perlu ditulis dalam bentuk esei sebanyak 10 muka surat dan perlu dihantar pada minggu ke tujuh .Bagi tugasan 1b pula ,kami dikehendaki menulis jurnal pembelajaran bagi setiap minggu mengikut tajuk-tajuk yang telah diajar oleh pensyarah pada minggu tersebut .Bilangan muka surat adalah dua muka surat dan jumlah patah perkataan adalah sebanyak seribu hingga ke dua ribu patah perkataan .Setelah jenuh memikirkan yang terbaik, aku telah memilih tugasan 1b kerana bagi aku sememangnya suka untuk mencatat apa yang berlaku dalam kehidupan-kehidupan seharian.

  Untuk kuliah yang pertama ,kami belajar mengenai pengenalan kepada emosi . Sebelum mempelajari kuliah ini, semua orang mempunyai pendapat tersendiri tentang emosi. Bagi aku, setiap orang menpunyai emosi masing-masing mengikut situasi yang dialami oleh setiap individu tersebut .Sebagai contoh ,Ahmad dan Yana telah bercinta sejak zaman sekolah lagi. Mereka berjaya menyambung pelajaran di universiti yang sama dan telah merancang untuk melangsungkan perkahwinan. Namun demikian, cinta mereka telah mendapat tentangan dari pihak keluarga kerana permusuhan lama antara kedua-dua belah keluarga Ahmad dan Yana. Mereka telah berpakat untuk melarikan diri dan berkahwin di Siam. Sewaktu melarikan diri, mereka telah terlibat dalam satu kemalangan dan Yana meninggal di tempat kejadian. Selepas itu, Ahmad menjadi tidak tentu arah dan akhirnya dijumpai mati akibat bunuh diri. Daripada cerita ini ,aku dapat lihat bahawa Ahmad  terlalu sedih diatas kematian Yana dan dia telah mengambil keputusan untuk membunuh diri akibat terlalu mengikut emosi.

  Dalam kuliah yang pertama ini ,Encik Zamri telah menerangkan defiinisi emosi iaitu interaksi antara faktor-faktor luar yang dipengaruhi oleh pegangan kita ataupun situasi yang menpengaruhi perbuatan kita sendiri .Emosi terbahagi kepada empat kategori .Pertama ,emosi boleh membawa kepada pengalaman perasaan .Kedua ,emosi dapat memahami sesuatu situasi .Ketiga ,perubahan fisiologi dalam badan kita dan yang keempat pula adalah emosi boleh dikaitkan dengan tingkah laku ataupun tindakan yang tertentu .Emosi juga terdiri daripada beberapa komponen penting .Antaranya adalah perasaan ,proses kognitif ,proses fizikal serta tingkah laku yang berkaitan .Mengikut Lang et al ,1992 ,beliau menyatakan bahawa emosi boleh dijadikan sebagai motivasi kepada tingkah laku dan motif boleh jadi emotional .Emosi tidak semestinya menjadi pendorong dan pendorong tidak semestinya menjadi emosi .Emosi juga dapat dinilai dengan cara temu bual ,soal selidik dan juga teknik kendiri .Emosi tidak boleh diukur tetapi boleh diatasi dengan cara memerhati secara langsung ataupun pengukuran secara fizikal .Setelah pelajari serba sedikit mengenai istilah mahupun pengenalan kepada emosi ini ,barulah aku sedar bahawa emosi juga banyak mempengaruhi keadaan disekeliling kita .Aku juga dapat mengetahui kategori-kategori serta komponen-komponen yang ada didalam emosi .

  Bagi kelas yang seterusnya ,kami telah disuruh untuk membentuk beberapa kumpulan dan setiap kumpulan terdiri daripada 4 atau 5 orang .Walaubagaimanapun, aku hanya dapat mencari 2 orang lagi untuk membentuk kumpulan kerana pelajar-pelajar lain telah mempunyai kumpulan masing-masing. Aku berasa sangat gembira kerana dalam membentuk 1 kumpulan ,aku telah mendapat kawan baru yang rupa-rupanya juga menginap di kolej yang sama dengan aku iaitu Kolej Pendeta Za'ba. Dia merupakan seorang senior di tahun 3 dan seorang yang amat memahami. Selepas dari perkenaln di kuliah tersebut, hubungan aku dengan senior tersebut menjadi akrab dan sering lepak bersama ketika masa terluang. Cerita mengenai kawan baru ini ,ia telah mengingatkan aku tentang minggu mesra pelajar iaitu ketika orientasi pelajar tahun satu di Universiti Kebangsaan Malaysia .Ketika ini ,aku telah mendapat ramai kawan baru dari pelbagai negeri .Pada mulanya ,aku berasa sangat takut kerana dalam memilih kawan ini ,kita perlu memilih kawan yang betul dan bukanlah kawan yang suka bermain-main kerana kawanlah yang akan menjadi teman rapat kita apabila kita berada dalam kesusahan .Setelah beberapa hari minggu mesra pelajar ini dijalankan ,aku berasa senang bergaul dengan kawan-kawan yang lain malahan dapat tahu sedikit sebanyak tentang latar belakang keluarga mereka .Nama kumpulan aku adalah 'sweet emotion' dan ahli kumpulan aku adalah terdiri daripada Kharuddin , Awal,  dan aku sendiri .Tajuk kajian kami adalah pengurusan emosi dalam kalangan mahasiswa pada minngu pertama di Universiti .Selain itu juga ,terdapat beberapa kumpulan lain yang membentangkan tajuk kajian mereka .Antaranya adalah kumpulan yang bernama 'kami kisah' yang telah membentangkan tajuk kajian mereka yang bertajuk masalah yang dihadapi dalam kalangan anak luar nikah .Bagi kumpulan yang seterusnya ,mereka telah mengelarkan nama kumpulan mereka iaitu 'happy go lucky' .Mereka telah membentangkan tajuk kajian mereka iaitu pengurusan emosi dalam kalangan anak-anak yatim .Setiap kumpulan telah membentangkan tajuk kajian mereka dengan penuh bersemangat dan menerangkan isi-isi mengenai tajuk kajian mereka yang padat serta menarik .



No comments:

Post a Comment