Monday 31 January 2011

A133607 NOR FAZLYANA TAJUK 5 TEORI TEORI ;)

Assalamualaikum. 
HELLO peeps. Ohh, ini sudah merupakan jurnal yang terakhir untuk dihantar. ohh, mesti saya akan merindui untuk menulis menulis lagi
disini. HEHE





Teori Aras Adaptasi

Teori ini mengenai suatu tindak balas terhadap suatu rangsangan berdasarkan adaptasi semasa kita. Contoh yang dapat saya ceritakan seperti 
bunyi kereta api yang melalui kawasan perumahanan saudara saya. Pada mulanya, saya menginap di rumahnya semasa cuti sekolah pada empat
tahun lepas. Saya tidak mengetahui bahawa terdapat laluan untuk kereta api ada di belakang halaman rumahnya. Apabila pertama kali
saya mendengar bunyi bising itu, saya menanyakan kepadanya. Dia berkata, 'Tren lalu lah'. Saya agak terkejut dan bertanya kepada nya,
'Kau tidak rasa bunyi tu merunsingkan ke?' Lalu dia menjawab,'Tiadalah, aku sudah biasa. Lagi pun bunyi itu tidaklah kuat sangat'.
Pada saya ketika itu, bunyi tersebut sangatlah menyakitkan telinga tetapi setelah sebulan bercuti disana saya sudah lali dan
terbiasa mendengar bunyi bising tersebut.
Disini dapat kita lihat, saya sudah sebati dengan bunyi bising tersebut dan tidak memikirkan itu bunyi bising yang merunsingkan.





Teori Proses Berlawanan Solomon

Pada mulanya, saya tergelak besar mendengar nama teori ini. HEHE. kerana semasa Matrik dahulu pengarah saya bernama SULAIMAN dan
kami mengelarkan THE KING OF SOLOMON. hehe. jadi saya terus teringat mengenai zaman matrikulasi saya mengenai makna teori ini. Ia berdasarkan
pengalaman saya semasa zaman matrikulasi. Semasa SEMESTER satu saya pelajar sains hayat diwajib mengambil KOKOKURIKULUM.
jadi kelas saya telah ditetapkan untuk mengambil KELAB REKREASI. Pada minggu tersebut, kami diberi tugasan untuk menyempurnakan aktiviti
abseiling. jadi setiap seorang wajib untuk mencuba aktiviti ini. Pada mulanya, saya amat takut. tetapi setelah dipaksa dan diberi
semangat oleh kawan saya, saya cuba juga untuk mencuba. Semasa di had ketinggian itu, saya amat gayat dan seperti ingin menangis. Namun
kuatkan diri dan tidak memandang ke bawah. apabila selesai melakukan aktiviti tersebut, saya seperti ter'excited' sebentar.
Saya ingin mencuba lagi dan lagi. hehe. 
Jadi teori ini dapat kita lihat berlawanan dengan perasan kita sebelum ini iaitu daripada ketakutan ke keseronokan. 




Sampai di sini sahaja, TERIMA KASIH ;)


No comments:

Post a Comment