Saturday 15 January 2011

A133478 NORAISYAH MOHD ERTI BAHAGIA LJ03

                    Bismillahirahmannirrahim...bermulalah kisah pada minggu ini ... Aku mulai kisahku ini dengan mengaitkan satu pandangan falsafah "Aristotle" yang menyatakan  "Kegembiraan ialah hasil kepada pencarian ke arah keseronokkan". Adakah kalian bersetuju dengan pandanagn tersebut?? Bagi aku, setiap perlakuan seseorang itu bergantung pada situasi yang dia hadapi dan bagaimana dia mengatasi situasi tersebut. Perkaitan yang aku boleh lakukn adalah contoh liku-liku dalam kehidupan aku sendiri. Semasa aku di peringkat pengajian di Kolej Matrikulasi Melaka tahun lepas, aku telah melibatkan diri dalam Kem Biro Tatanegara Jabatan Perdana Menteri, Kem Bina Negara Ulu Kenas (A), Kuala Kangsar, Perak Darul Rizduan.Pada awalnya, aku takut dan risau untuk pergi ke sana. Ku takut untuk sesuaikan diri. Manakan tidak, sudah nama pun kem, semestinyalah aktivitinya pun lasak, perlu banyak berkomunikasi,bijak mengurus masa dan pelbagai lagi dan tempat tersebut yang aku tahu pada waktu itu adalah tempat bagi orang yang ingin melanjutkan bidangnya dalam pekerjaan. Tidak kiralah,doktor,engineer,guru,yang pasti mereka semua akan melalui saat-saat di situ. Tambah gerunlah aku untuk ke sana.Hingga membuatkan kepala ku pening untuk membuat keputusan hanya kerana takutkan aktiviti-aktiviti di dalam kem tersebut. Berkaitan pandangan falsafah Aristotle tadi, bahawa "Kegembiraan ialah hasil kepada pencarian ke arah keseronokkan".Aku sendiri ingin apabila pergi ke sana mendapatkan sesuatu pengalaman dan motivasi yang berkesan dalam diri. Di situ lah mulanya aku cuba mencari-cari stratergi bagaimana aku boleh menukar "mindset" aku ini kepada tidak takut malah berfikiran positif terhadapnya. Hasilnya,semestinyalah dapat aku rasakan nanti dengan yakin bahawa aku akan rasa tenang dan seronok dalam aktiviti tersebut. Tetapi, pencarian tetap dalam pencarian. Akhirnya aku membuat keputusan untuk pergi walaupun dalam masa yang sama masih terlekat saki-baki perasaan takut. Setelah bertekad untuk pergi ke kem tersebut. Rakan-rakanku yang dari awal melihatku dalam kebingungan untuk membuat keputusan kembali ceria dan gembira kerana tekad aku untuk ke kem tersebut. Aku yang pada awal tersipi-sipu malu turut tersenyum tanda gembira.
                        Akan  tetapi, ia tidaklah bermaksud kegembiraan yang di alami dalam masa singkat itu akan berpanjagan hingga ke kem tersebut. Ini ku kaitkan dengan  Faktor Dalam Kebahagiaan, dimana ia berkait rapat dengan jangka masa pendek. Beradasarkan peristiwa tersebut, aku hanya merasa bahagia pada waktu itu, sedangkan permulaan yang sebenarnya yang perlu aku tempuhi belum pun muncul. Bagaimana aku nanti di sana? Dengan siapa aku bertemu? Perlukah aku menonjolkan diri ku di hadapan khalayak ramai? Soalan-soalan yang berlegar di fikaranku mula aktif. Makin berdebar pula jantungku dalam perjalanan ke kem tersebut. Dalam perjalanan di dalam bas, kami di tempatkan sebelah menyebelahi rakan-rakan yang kami tidak kenali, dan ada yang kami kenali tetapi hanyalah seorang atau dua orang. Pelajar yang duduk di sebelahku adalah salah seeorang pelajar yang aku tidak pernah terserempak masa pembelajaran di matrikulasi. Aku mencari idea bagaimana ingin memulakan perbualan, di sini aku kaitkan dengan pandanagn falsafah Mills yang menyatakan " Kebahagiaan ialah sejauh mana kesesuaian tinhgkahlaku kita". Berulang kali aku melihat jenang pada tingkap bas, memikirkan apa yang patut aku lakukan umtuk mulakan perbualan tersebut. Sedangkan perjalanan masih jauh lagi, bagi aku perlu untuk aku berbual sesuatu degan pelajar tersebut untuk aku menghilangkan sedikit kegugupan jantungku sebelum tiba di sana. Tiba-tiba...telefon bimbitku terjatuh ke atas kaki pelajar tersebut, aku mula gelisah,takut-takut dia memarahi hanya kerana telefonku jatuh. Tetapi, pelajar tersebut, hanya membalas dengan senyuman sambil mencapai telefon yang berada di kakinya. Bermulalah aku untuk memberanikan diri berbicara dengannya. Aku mulakan perbualan dengan ucap terimah kasih terhadapnya. Seterusnya, kesempatanku untuk bertanya status pelajar tersebut. Dalam selang masa 10 atau 15 minit, aku mula merasa tenang kerana tindakan aku memberanikan diri untuk berbicara denagn pelajar tersebut.
                    Aku mula merasa gembira dan selesa untuk berkomunikasi dengannya kesan tindakan aku dalam menyesuikan diri dalam situasi gemuruh sebelumnya. Dalam rancak aku berbual dengan pelajar tersebut, perjalanan kami pun tiba ke destinasi kem tersebut. Tiba sahaja kami di sana, kami terus ke kaunter pendaftaran. Seterusnya kami di arah untuk berkumpul tujuan di beri taklimat sebelum menjalani kem tersebut dalam tempoh lima hari. Jantungku pada saat itu, mula berdegup kencang kembali. Ku lihat keadaan sekeliling. Anggota-anggota dan petugas-petugas dalam kem tersebut semuanya seperti seorang tentera. Ku rasa seakan-akan aku sedang mengikuti sesi latihan ketenteraan. Makin bertambahlah risau dan takut aku. Manakan tidak, wajah petugas-petugas di situ sangat serius ku lihat. Takut aku untuk memandangnya. Lebih kurang 15 minit kami di beri taklimat. Kemudian kami di tempatkan penginapan yang di sediakan. Pada keesokknan hari, sebelum subuh lagi kami telah di kejutkan dengan siren yang sangat kuat. Ada juga yang masih tekun tidur, maklumlah letih berjalan semalaman, kemudian terpaksa bangun awal. Bagi aku, bangun di awal sebegitu sudah kebiasaan bagiku. Mungkin sudah menjadai tabiatku serta sudah pun menjadi sebati dalam hidup ku. Secara terus aku dapat sesuiakan diri di kem tersebut. Aku merasakan ia bukanlah satu masalah atau bebanan. Kaitan dalam kuliah yang lepas di bawah subtopik "Sejauh mana kita bahagia" ada menyatakan "Orang yang tahap penyesuaian  lebih tinggi adalah lebih baik dalam mengatasi masalah" . Apabila ku lihat rakan-rakanku yang liat untuk bangun, tersingkap kerutan di wajah mereka bahawa betapa sukar untuk mereka bangun dari kamarnya. Berbagai-bagai keluhan terdengar dari mereka. Aku adalah orang yang antara awal hadir ke surau untuk solat subuh sementara menunggu pelajar-pelajar lain.
                    Ketika masa aku duduk menunggu rakan-rakan lain tiba, aku tanpa membuang masa, membelek satu persatu naskah ayat al-quran yang berada di tanganku. Kata pepatah  "masa itu emas". Jadi aku gunakan masaku untuk lakukan perkara yang berfaedah. Situasi ini ku samakan dengan subtopik yang baru aku tekan kan "sejauh mana kita bahagia" mengatakan bahawa "mereka yang ada strategi koping yang efektif menjadikan mereka lebih gembira". Sungguh aku setuju pernyataan tersebut, ini kerana. aku dapat menyusun masaku dengan mengisi wkatu lapang dengan perkara-perkara yang baik. Kesan selepas aku membelek dan membaca terjemahan ayat al-quran tersebut, dapat aku rasakan hatiku sangat tenang. Aku merasa sangat bahagia kerana ketenagan tersebut. Alhamdulillah....dengan izinNya. Selepas sesi tersebut, kami menjalankan aktiviti LDK dimana kami di pecahkan mengikut kumpulan. Ketakutan ku yan pada awalnya telah mula surut. Kesan dari pembelekkan ayat-ayat al-quran tadi. Walaupun perasaan takut masih ada tapi peratusnya tidaklah seperti awal aku tiba di sini. Apabila kami telah di pisahkan mengikut kumpulan, kami di arah untuk kenal antara ahli kumpulan dan tahu asal usul rakan-rakan dalam kumpulan tersebut. Aku denga sikap peramahku terus sahaja memulakan perbualan. Mudah bagi aku untuk lakukannya, kerana keyakinanku makin tinggi. Walaupun aku ada senda guaru dalam perbualan tersebut, aku masih dapat mengawal senda gurau tersebut denagn pertanyaan dengan soalan-soalan yang lebuh serius mengenai profil pelajar tersebut. Bertepatan dengan pandangan falsafah Epicurean yang , menyatakan "kebahagiaan ialah dengan memaksimumkan keseronokkan dan meminimumkan penderitaan.
                    Setelah beberapa jam sesi LDK berlangsung, kami diarahkan untuk membuat pembentangan. Alhamdulillah, aku semakin berani dan yakin untuk berhadapan dan berucap di depan orang ramai. Meskinpun, perasaan gementar itu tetap ada. Akhirnya aku berjaya melakukannya dengan cukup baik. Ini keran aku merasa puas dengan hasil tersebut, kesan kesungguhan dan keyakinanku dalam pembentanagn tersebut. Aktiviti di sambung dengan makan tengah hari. Di sebelah petang kami beriadah, dan seterusnya hari esok hingga ke hari terakhirnya. Banyak pegalaman yang dapat aku pelajari. Terutamanya dalam pembentukan keyakinan diri. Tepatlah kata-kata bahawa "Orang yang dapat sesuaikan diri adalah orang yang bahagia". Memang aku merasainya. Lagi tinggi usaha aku untuk sesuiakan diri, lagi aku merasa bahagia. Kerana ramai kenalan baru, bijak untuk berhadapan dengan oarng ramai, bijak berkomunikasi dangan oarng yang aku tidak kenali. Alhamdulillah..Moga dapat aku praktikkannya..
Kesimpulannya, boleh ku katakan dengan satu definisi yanfg mengatakan bahawa " kebahagiaan bererti satu keadaan yang mendatangkan ketenanagan di jiwa, kerehatan di minda dan kegembiraan di hati". Serta ku akhirinya dengan sepotong ayat-ayat cinta Allah yang berfirman :Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, beroleh kebahagiaan yang amat mengembirakan dan tempat kembali yang sebaik-baiknya". [Ar-Ra'd : 29]
Itulah kebahagiaan yang sebenar buatku..
InsyaAllah..sekain, Terima Kasih.





  


No comments:

Post a Comment