Wednesday 26 January 2011

A 133478 NORAISYAH MOHD Teori Perubahan Emosi LJ05

                        Bismillahirahmanirahim…..Aku mulakan pagiku dengan senyuman manis. Aku gemar melemparkan senyuman kepada orang ramai. Ini tidak kiralah aku mengenali atau tidak mengenalinya. Aku akui, aku ini seorang yang suka berbicara banyak. Jadi, mungkin tiada masalah bagiku untuk menegur atau melemparkan senyuman kepada sesiapa yang aku kenali atau tidak. Pagi tersebut, sedang aku berbual dengan rakanku, Alisa. Alisa secara tiba-tiba mendendangkan satu lagu " Hindustan" lah katakan.  Bila aku dengar, mahu dikatakan merdu, tiada la sangat. Tetapi, boleh saja dengar. Pantang bicara ku..sedang asyik Alisa menyanyi, aku pun berkata " Alisa sedapnya suara kau, tapi lagi sedap kalau kau tak menyanyi". Tersentap Alisa mendengarnya. Ini lah yang dikaitkan dengan tajuk yang aku pelajari minggu ini yang menyatakan bahawa emosi itu boleh berubah, dan perubahan tersebut diebabkan oleh adanya ransangan dan stimuli. Bukan niatku untuk menyakiti hati Alisa. Cuma sekadar gurauan. Pernah aku terdengar satu kata-kata "Jika niat kita hanya ingin mengambil hati seseorang bukan kerana niat jahat, Allah akan mudah memberikan sifat pemaaf pada orang yang terasa tersebut" lebih kuarng begitulah kata-kata tersebut. Aku kurang pasti. Ternyata, Alisa tidak memarahiku. Alhamdulillah dia sangat memahamiku yang suka bergurau seperti itu. Dia pun melemparkan senyuman kembali padaku dengan malu tersipu-sipu. Laku aku dan Alisa meneruskan pejalanan ke kuliah pada pagi tersebut. Setelah sampai ke kuliah, pagi tersebut aku dan Alisa di kejutkan dengan satu "statement" dari pensyarahku bahawa akan diadakan kuiz pada pagi itu. Gelisah lah aku dan Alisa kerana kurang bersedia untuk menjawab kuiz tersebut. Bukan hanya aku dan Alisa sahaja, malah hampir satu kuliah tersebut terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan. Jadi, terdengar lah rungutan dari rakan-rakan sekuliah dan merayu kepada pensyarah agar kuiz di tangguhkan pada minggu akan datang . Akhiranya, dalam masa lebih kurang 5 minit, pensyarah tersebut pun akur dengan permintaan pelajar-pelajar sekelas pagi itu. Seterusnya, terbatal kuiz pada pagi itu. Alahamdulillah.... takut juga aku dengarnya. Mana tidaknya. Sesuatu yang mungkin kita tidak jangka ada kuiz, tiba-tiba ada. Agak tertekan bagiku. Ini yang dinamakan Teoti Aras Adaptasi. Bilamana, dalam perubahan emosi terbahagi kepada dua iaitu teori aras adaptasi dan teori proses berlawanan solomon. Oleh itu, apa yang telah aku alami sebentar tadi adalah teori aras adaptasi. Yang menyatakan bahawa teori ini ialah bertindakbalas terhadap sesuatu ransangan berdasarkan aras adaptasi semasa. Aras adaptasi tidak tetap dan sama sepanjang masa tetapi akan berubah mengikut situasi yang berbeza.

                        Setelah selesai kuliah pada pagi itu,sementara menunggu untuk kuliah seterusnya jam 10 pagi. Aku menemani Alisa mengeluarkan wang PTPTN. Ketika dalam perjalanan ke ATM. Alisa menceritakan perasaan tidak puas hatinya mengenai pinjamannya. Alisa merasakan bersyukur sangat jika dia di beri rezeki untuk di tawarkan JPA. Dia menyatakan begitu seronok jika dia dapat mencapainya. Ini kerana dia tidak merasa begitu tenang dan selesa dengan menggunakan wang PTPTN tersebut hanya kerana takutkan bunga yang banyak. Pada masa itu angan-angannya itu, menjadi aras yang tinggi kerana jika angan-angannya mendapatkan JPA tercapai. Bilamana, fikirannya tertumpu pada realiti dirinya sekarang, aras adaptasinya menurun. Ini yang ku kaitkan dengan teori aras adaptasi. Emosi boleh berubah mengikut sesuatu keadaan yang dihadapi. Hampir 15 minit menunggu Alisa mengeluarkan wangnya, kami bergegas ke kedai buku. Di situ aku berniat ingin membeli buku solusi yang banyak membincangkan hal-hal dan info-info islam. Aku sudah lama menjadi pelanggan tetap buku tersebut setiap kali keluaranya. Setekah aku membelinya, ada satu isu yang aku terbaca mengenai "antara yakin dengan cuba-cuba" . Disini, ia menceritakan bagaiman boleh menambahkan keyakinan diri, bagaimana pelajari keyakinan dan sebagainya yang berkaitan keyakinan diri. Memang tepatlah untuk diriku dengan isu kali ini. Aku teringat pada diriku yang kadang-kadang kurang yakin terhadap diri sendiri terutamanya semasa membuat sesuatu pembentangan. Dalam isu tersebut aku tertarik dengan ayat-ayat tersebut  yang menyatakan, seorang muslim sejati hidup dalam keyakinan. Ia yakin kepada Allah, juga kepada dirinya. Dan setiap kali melakukan sesuatu pekerjaan, ia akan melakukannya dengan penuh keyakinan. Dan setiap kali mengucapkan sesuatu, ia akan mengucapkannya dengan penuh keyakinan. Otak manusia bekerja ibarat sebuah supercomputer yang sangat canggih. Ia memproses setiap kata yang kita masukkan lalu merialisasikannya dalam bentuk aktiviti zahir. Apabila kata-kata itu tegas dan jelas, maka otak kita dapat segera melaksanakan tugasnya dengan baik.

                    Jika kita masukkan kata-kata yanh penuh keyakinan, seperti "saya akan melakukan ini", maka otak segera memproses perintah itu secara automatik. Otak lalu mengirimkan pesan kepada seluruh anggota tubuh kita agar mereka mewujudkan kata-kata itu dengan sempurna. Namun, apabila kalimat yang kita masukkan tidak jelas, yakni dipenuhi dengan keraguan dan ketidakyakinan seperti "saya akan cuba melakukannya", maka otak kita sukar memproses perintah ini dan menterjemahkannya dalam bentuk perbuatan. Akibatnyam tubuh manusia tidak dapat melakukan tugasan itu dengan sebaik-baiknyan. Malahan, sejak awal lagi telah membayanagkan kegagalan, lalu mencari-mencari alasan untuk memaafkanya. "saya sudah mencuba, agaknya ini bukan bahagian syaya." Alhamdulillah, terbuka sedikit mindaku. Menambah keyakinanku. Pernah aku alaminya. Masa di matrikulasi, aku takut untuk membuat pembentangan. Pada awalnya, terketar-ketar di buatnya. Sangat kurang keyakinanku. Tetapi, bilamana aku telah target pada mindaku  bahawa aku boleh lakukannya walaupun dalam masa yang sama persaan takutku ku pendam, Alhamdulillah, berjaya. seterusnya, bila aku lakukan pembentangna dengan lebih kerap dan berulang kali. Perasaan takut aku itu berkrurangan. Lama-kelamaan, diriku terbiasa dengan membuat pembentangan. Tanpa rasa gementar dan takut. Situasi yang di namakan itu ialah teori proses berlawanan solomon. Teori ini menyatakan emosi yang mempunyai pasangan. Seperti situasi aku tadi yang dalam ketakutan tapi dalam masa sama aku melawannya dengan memendam dan memaksa untuk memberanikan diri. Sungguh info tersebut sangat berguna untuk aku. Habis setengah jam aku menghabiskan info-info menarik dalam majalah solusi tersebut, Jam pun telah menunjukkan jam 10 pagi, menandakn aku perlu bergerak kekuliah seterusnya. kesimpulannya, teori perubahan emosi ini boleh kita klasifikasikan kepada dua iaitu teoir aras adaptasi dan teori proses berlawanan solomon. Dimana sesuatu emosi itu boleh berubah,dan perubahan itu berlaku dengan pantas. Perubahan tersebut boleh juga berlaku dalan jangka masa pendek dan jangka masa pendek. Mekanisma ini perlu dan penting bagi memahami bagaimana emosi boleh di kawal dan di urus. Ahkir kata, aku ingin memberi satu kata-kata yang mungkin berkaitan dengan pengalamanku sebelum ini yang berkaitan teori solomon dari kata-kata Dr. Ahmad Zamri yang menyatakan " Alah  bisa, kerana terpaksa"..Kawallah emosi diri kita mengikut situasi di mana pun kita berada dan pengurusan emosi itu akan berkualiti jika kita dapat mengawalnya dengan baik.


No comments:

Post a Comment