Wednesday 20 October 2010

A129214 AMIR LJ11

A129214 AMIR LJ11

Genap minggu ke-13 dan kini telah sampai jurnal ke-12 Pengurusan Emosi. Pelajaran Hari ini adalah smbungan kepada minggu lepas. Hari ini juga kami ditunjukkan beberapa video mengenai tekanan emosi di tempat kerja. Contoh adalah tentang kejadian yang menimpa 33 orang pelombong chile di Sepanyol baru-baru ini dimana mereka terperangkap selama 69 hari iaitu selama 2 bulan dan kerajaan chile melakukan apa sahaja dalam kuasa mereka untuk mengeluarkan mangsa-mangsa terbabit. Bagaimana mereka bertahan mengatasi sesuatu yang begitu traumatik dan beremosi.

Perlunya bagi kita untuk menjaga emosi atau peranan emosi di tempat kerja kerana ianya mempegaruhi perestasi kerja, memainkan peranan penting dlm membuat keputusan,berkait dgn motivasi dan penerimaan mesej dalam pengurusan.

Konsep-konsep penting pemadanan personaliti dgn kerjaya @ teori kerjaya holland, personality type A dan B, penggunaan emosi dlm tugasan seharian (emotional labour) dan budya kerja di Malaysia adalah penting. Penerangan konsep yang dipelajari adalah jika sifat kita berlawanan dengan kerjaya kita maka ianya menjadi sesuatu yang tidak sepadan dengan kerjaya. Contohnya seseorang itu sukakan tangkap gambar atau apa sahaja yang berkait dengan visual tetapi mendapat kerjaya sebagai seorang penulis jurnal atau buku, sesuatu yang tidak berapa kena pada minat dan sifatnya.

Emotional labour: keadaan dimana seorg staff menjalankan kerja yg melibatkan emosi. Cth penyambut tetamu. Terdapat dua Surface acting: memaksa diri untuk senyum dan Deep acting: berusaha untuk melahir perasaan yang dikehendaki oleh tuntutan profesionalisem. Cth penyayi berkeadaan ceria ketika menyanyaikan lagu-lagu ceria. Dimana setiap daripadanya mempunyai implikasi yang boleh membawa kesan dari segi emosi dan perhubungan.

Dalam konteks Budaya kerja di malaysia pula banyak yang dapat dilihat. Contoh Bagaimana berkerja dlm pasukan kerja? Malaysia adalah tergolong dlm masyarakt collectivist jika mengikut Hofstede. Bagaimana menagani konflik. Masyarakat di Malaysia mengambil pendekatan mengelak daripada konflik. Menurut Asma abdullah(1995) melalui permerhatian terhadap orang malaysia mendapati orang malaysia adalah harmoni, berbangga dan taat, tidak mengikut sangat apa yang di dalam buku, bertoleransi, belajar dan berexperimentasi, dan rasa kekeluargaan yang kuat. Tambahnya lagi orang Malaysia juga menghormati yang tua, kerjasama, komunikasi secara halus atau penggunaan pihak ketiga, dan mengelak konfrantasi. Contoh situasi adalah dalam tempat kerjaya dimana mereka membuat renenion setelah lama tidak bertemu atau jamuan untuk meraikan kawan-kawan lama. Cara menagani konflik di kalangan masyarakat malaysia adalah lebih kepada give and take dengan menggunakan saluran yang negative (mengumpat), metafizik (ilmu sihir).

Kesimpulannya, pengurusan emosi di tempat kerja adalah penting. Rakan-rakan adalah perlu dan kita juga harus bersikap positif dan jangan mudah mengambil jalan mudah. Pengurusan emosi kali ini banyak mengajar saya tentang pentingnya pada masa hadapan nanti untuk menguruskan diri dari segi emosi agar tidak dikongkong dan dibebani dengan perasaan serta memotivasikan diri ke arah yang lebih baik.

 

           

 

 

 

 

 

 


No comments:

Post a Comment