Wednesday 29 September 2010

A134560 NURUL NABILA LJ10

  Pengorbanan seorang ibu merupakan satu perkara yang paling bermakna sekali kerana percayalah ibu akan melakukan apa sahaja yang boleh membuatkan kita sebagai anaknya hidup bahagia biarpun dia ditimpa derita. Hal ini terlintas di hati saya semasa menyaksikan klip video yang di tayangkan semasa kelas petang tadi. Memang patutlah di wujudkan kata- kata yang menyatakan syurga itu terletak di bawah telapak kaki ibu, tidak cium bau syurga andai sesorang anak itu menderhakai ibunya,dan sebagainya bagi menunjukkan betapa besarnya nilai dan jasa seorang ibu itu terhadap anak- anak mereka. Akan tetapi jasa dan pengorbanan seorang bapa juga tidak boleh di lupakan begitu sahaja, ini kerana bapa adalah tulang belakang sebuah keluarga dan tanpanya musnahlah keluarga .Selain dari mencari rezeki, dia juga beranan menjaga keharmonian,keselamatan dan sebagainya bagi memastikan keluarga itu hidup bahagia biarpun dia terpaksa membanting tulang mencari sesuap nasi.
                                                               
  Tajuk pada kali ini adalahkebijaksanaan emosi.Maksud pengurusan emosi ialah kawalan emosi yang merujuk kepada cara mereka mengurus dan mengawal perasaan dan ekspresi mereka serta cara meraka mempengaruhi perasaan orang lain. Terdapat beberapa fakta tentang emosi yang telah dipelajari. Emosi juga dapat dikenal pasti melalui ekspresi wajah dan intonasi suara. Sebagai contoh, jika seseorang itu gembira, mukanya akan sentiasa tersenyum malah intonasi suaranya juga bersemangat dan ceria. Ekspresi muka yang tidak bersemangat dan sedih juga boleh membuatkan orang di sekitarnya merasakan dia sedang bersedih. Saya boleh mengesan ekspresi wajah adik saya terutamanya jika dia sedang melakukan kesalahan dan mahu menyembunyikannya dari pengetahuan ibubapa kami kerana intonasi suaranya kurang bersemangat dan dia tidak mahu memandang wajah saya semasa bercakap dengan saya.
  Memori yang indah lebih senang diingati berbanding memori pahit. Ini kerana ingatan berkait rapat dengan emosi. Wanita lebih mudah mengingati sesuatu yang membuatkan dirinya gembira. Oleh itu, jikalau pelajar belajar dengan perasaan gembira dan seronok, pelajaran itu lebih mudah sebernarnya untuk di ikuti. Saya amat menyukai kelas ekonomi rumah tangga  yang diajar semasa saya di sekolah menengah dahulu, oleh itu saya masih lagi mengingati  pelajaran yang diajar kepada saya seperti cara- cara menjahit baju, menanam pokok, melakukan kerja kayu dan sebagainya. Oleh irtu tidak hairanlah sekiranya saya masih boleh lagi melakukan aktiviti- aktivi tersebut lagi sekarang.
                                                       


  Terdapat satu gejala yang dipanggil gejala Alexithymia iaitu gejala kekosongan emosi. Orang yang menghadapi gejala ini akan mengalami perkara- perkara seperti tidak tahu apakah perasaan yang dialami. Mereka tidak dapat menyatakan secara terbuka emosi mereka dan merasakan mereka tidak mempunyai perasaan marah,suka mahupun sedih.Mereka juga jarang menangis
. Namun begtu setiap orang lain cara ekspresi yang di nyatakan, oleh itu pastikan anda memang mengenali orang tersebut sebelum anda menyatakan apa-apa kesimpulan akan emosi yang dialami oleh orang tersebut.end#

No comments:

Post a Comment