Saturday 4 September 2010

A132516 ctzara LJ07

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada pensyarah Pengurusan Emosi, Ahmad Zamri Bin Mansor. Pada 1 september 2010, sekali lagi saya ke kuliah buat kali ke-8. Namun, saya datang agak lewat 20 minit kerana sebelum kuliah saya ada program memasak secara gotong-royong untuk majlis berbuka puasa kelab. Di sini saya ingin memonhon maaf kerana telah terlambat datang ke kelas. Semasa saya masuk ke kelas satu video telah di pasang dan saya terlepas untuk melihat video tersebut.
    Pada kuliah kali ini membincangkan tajuk ke-7 iaitu 'Emosi dan Ingatan'. Emosi dan ingatan terbahagi kepada dua iaitu kandungan emosi dan kadar emosi (mood). Melalui kesan kandungan emosi iaitu emosi yang gembira akan sentiasa hadir dalam ingatan jika dibandingkan dengan emosi yang tidak gembira. Kadar emosi (mood) pula memberi kesan emosi keselarasan dan emosi ketergantungan. Emosi keselarasan ialah kita akan ingat suatu peristiwa yang baru berlaku berdasarkan emosi kita pada ketika itu. Manakala, emosi ketergantungan pula ialah apabila kita mengingat fakta dengan disertai emosi akan lebih mudah ingat berbanding menghafal tanpa di sertai emosi.
    Bahagian otak yang paling kuat menyimpan emosi ialah amygdala. Amygdala adalah kunci dalam memproses emosi ingatan. Selain itu, bahagian otak yang turut bertindak dalam emosi ingatan ialah prefrontal cortex dan cerebellum. Emosi dan perhatian adalah suatu fenomena yang berkaitan. Emosi bertindak ke atas ingatan dalam setiap sudut kitaran memori iaitu encoding, consolidation dan retrieval. Selain itu, emosi juga bertindak dalam memori dengan pelbagai cara termasuklah dalam penghasilan hormon tekanan (stress) yang digunakan untuk menggerakkan keupayaan memori dan melibatkan beberapa bahagian otak.
    semasa di dalam kuliah, pensyarah kami ada menunjukkan dua buah video yang ada kaitan dengan tajuk ini. Video yang pertama menunjukkan perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam menguruskan diri, emosi dan ingatan. Antara yang saya dapat dalam video ini adalah seseorang perempuan dapat menguruskan hal dalam satu masa dan jika dibandingkan lelaki hanya tahu buat satu perkara dalam satu-satu masa. Manakala video kedua pula adalah video klip lagu Superman. Ape yang saya peroleh dalam video ini ialah seorang lelaki juga boleh menangis tetapi kebanyakan lelaki selalu suka kawal macho.
    Kesimpulannya, suatu emosi yang hadir dalam diri seseorang adalah kurniaan yang tidak terhingga daripada Yang Maha Kurnia. Emosi ini merupakan suatu lumrah hidup. Tanpa emosi yang disertai dalam sesuatu perkara memang amat payah untuk diingati. Oleh itu, sertailah emosi yang gembira ketika melakukan sesuatu perkara agar perkara itu akan menjadi kenangan yang manis.
Sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment