Thursday 19 August 2010

A133604 ASLINA

           Kuliah saya pada minggu oini adalah berkenaan teori-teori fisiologikal,kognitif dan psykoanalitik.Terlalu banyak teori yang saya pelajari sehingga sukar bagi saya nak paham dan ingat teori-teori ini.Teori yang dikemukakan ini tidak bersetuju dengan evolutionary teory yang saya pelajari sebelum ini.Sebabnya teori evolutionary ini tidak menerangkan situasi tentang apa yang kadang-kadang membuat kita gembira dan kadang membuat kita sedih.Malah,tiada penerangan turutan peristiwa apabila kita merasakan sesuatu emosi.Tambahan pula,evolutionary teori tidak menjelaskan perkaitan antara minda dan emosi serta antara emosi dan tingkah laku..
 
           Saya mempelajari beberapa istilah-istilah yang menarik seperti subjective(apa yang kita rasa),cognitif(apa yang minda fikirkan),physiologycal arousal(perubahan fisiology),motor expression(pergerakan badan) dan motivational tendencies(menenangkan diri berasaskan emsi).Kesemua ini terdapat dalam expression of emotion.Teori fisiologikal terbahagi kepada tiga iaitu JAMES-LANGE teori,CANNON BARD teori,dan  PSYCOBIOLOGICAL teori.JLT mengatakan stimulus menyebabkan reaksi tubuh dan reaksi tubuh menimbulkan emosi.Contohnya, peperiksaan mid semester is around the corner,it makes me study hard until i get stressed!tetapi mengikut kebiasaannya,stimulus merangsang emosi dan barulah berlaku tindakan tubuh badan.Sebagaimana apabila melihat harimau kita akan berasa takut dan kemudian lari menyelamatkan diri..
 
          Oleh sebab demikian,CBT mengkritik JLT kerana bg beliau,organ bertindak perlahan dengan stimlus.Beliau berpendapat emosi lahir dahulu sebelum reaksi tubuh.teori cognitif seperti teori Schachter's pula bersetuju dengan JLT tetapi terdapat sediki penambahan kepada teori ini.Bagi Schacter's,reaksi tubuh diiringi dengan penilaian kognitif untuk menentukan emosi yang dirasakan.Namun begitu dalam teori cognitif,terdapat misattribution yang bermaksud salah penilaian terhadap emosi.Sebagai contoh kita beranggapan apabila seseorang wanita marah pasti kesan daripada premenstrual syndrome walaupun hakikatnya disebabkan faktor lain,.Tapi sebagai wanita saya juga kadang-kadang tidak tahu sebab saya marah.selalunye bila tanda-tanda datang bulan sudah mula dirasakan,saya menjadi lebih sensitif.Pendek kate,suka marah tak bersebab.
 
          Ketika pembelajaran saya turut tertarik dengan tajuk transfer excitation yang bermaksud pemindahan emosi dari sesutau keadaan kepada keadaan yang lain.Ini sering terjadi kepadsa diri saya sendiri..Saya mengambil masa yang agak lame untuk cool down.Sekiranya timing tak tepat,sape2 yang mendekati saya ketika saya rasa hati panas pasti orang itu akan menjadi mangsa kemarahan saya.Tapi saya masih mamapu mengurus emosi marah ketika berhadapan dengan orang yang lebih tua.Emosi saya lebih senang terurus sekiranya saya mmbaca ayat-ayat motivasi dan mendengar lagu berunsur ketuhanan.Seperti pendapat LAZARUS yang mengemukakan teori coping iaitu palliation(menenangkan diri).Kesimpulannya,banyak teori yang saya pelajari pada kuliah minggu ini.secara jujurnye agak memberi sedikit tekanan kerana terlalu banyak istilah-istilah pelik dan menyukarkan saya memahami keseluruhan teori ini. 

No comments:

Post a Comment