Thursday 5 August 2010

a133604 aslina

                 salam semua.erm.hari ini saya belajar tentang satu tajuk yang amat ringan dan tidak langsung memberi sedikit tekanan pun.saya amat berasa senang malah fikiran yang kusut menjadi tenang semula.pembelajaran pengurusan emosi pada kali ini adalah berkenaan tajuk emosi positif.3 jenis emosi di bincangkan pada kali ini iaitu gembira,bahagia dan kasih.apabila bercakap tentang kegembiraan (happiness) pasti senyuman terukir di bibir.bagi saya kegembiraan itu sesuatu yang di harapkan oleh setiap individu.tetapi apakah faktor yang menyebabkan kita gembira,dan bagaimanakah emosi ini dapat di ekspresikan?apakah itu gembira?seperti yang saya pelajari,happiness adalah emosi yang di perlihatkan melalui perasaan enjoyment,pleasure and satisfaction.sebagai contoh bila kita rasa seronok mendapat gred yang tinggi dalam peperiksaan sudah pasti kita akn melompat kegembiraan.

                    walaupun terdapat falsafah yang berbeza daripada beberapa sarjana terkenal,kita sebagai individu biasa juga pasti mentafsirkan makna kegembiraan dari sudut yang berbeza.menurut falsafah aristotle,happiness is the successful persuit of pleasure.falsafah plato pula source of happiness is virtuos of life.bagi epicurean,happiness achieve if we maximizing pleasure and minimizing pain.manakala bagi mills,happiness is appropriateness of all behaviour.saya amat tertarik dengan falsafah epicurean.teringat zaman kanak-kanak saya.saya seronok bermain anak patung.gembira sangat dapat anak patung barbie yang mahal.tapi kegembiraan saya tidak lama bila pada suatu hari anak patung saya dilarikan seekor kucing.bila terjadi situasi menyakitkan hati itu,saya tidak dapat merasa kegembiraan lagi.apepun itu kisah lama.

                   melaui kajian yang di lakukan,cross culture study mendapati kegembiraan adalah berbeza mengikut negara masing-masing(veenhoven,1995).asian culture study pula mendapati sel happiness adalah yang terendah di asean berbanding negara lain (diener at al,1995).negara yang sangat merasakan kegembiraan adalah mayarakat yang tinggal di north america,australia dan eropah (argyle.1987).setelah memahami lebih dalam timbul pula persoalan sejauh manakah kita merasa kegembiraan itu?apakah ciri-ciri yang dapat memberikan kita kegembiraan.pandangan yang mengatakan bahawa better adjust people are happier,happier people are better adjust,people who have high level of adjustment better at coping with problems,and those who develop more effective coping are tend to make themselves happier sangat mengelirukan saya.bagi saya semuanya adalh benar dan tidak dapat di nafikan.kita sendiri yang menetukan sebanyak mana kita mahu gembira.

                        kemudian saya pelajari gabungan kegembiraan dan perkahwinan.seronok bercakap hal ini.bagi kita yang belum merasa dunia perkahwinan pasti menggambarkan bahawa perkahwinan sesuta yang indah dan membahagiakan.tetapi mengapa masih ada sahaja cerita tentang penceraian?adakah penceraian merupakan simbolik ketidakbahgiaan sebuah pasangan itu?atau penceraian lah jalan terbaik menemui jalan kebahagiaan?situasi sebegini dapat dikaitkan dengan falsah epicurean.kemungkinan penceraian berlaku kerana terlalu banyak penderitaan yang di alami sehingga kebahagiaan tenggelam oleh ombak kesengsaraan.atau mungkin juga pasangan tersebut tidak dapat mengadaptasi dengan pelbagai masalah sehingga tidak dapat menemui kegembiraan di alam perkahwinan.apepun saya bersyukur dunia rumah tangga kedua ibu bapa saya masih kekal dan alam keadaan yang harmoni.hal ini kerana kami banyak merasa kegembiraan walaupun kadang-kadang merasakan sedikit penderitaan.

                        tentang kaitan cinta dan kegembiraan pula,memberi semangat kepda saya untuk lebih memberi tumpuan dalam kelas.hehehe.percintaan lebih sinonim dengan remaja seusia saya.cinta juga amat powerful dalam membina ikatan yang diiringi dengan kesetiaan,kepercayaan,dan sikap ambil berat.tanpa cinta tidak seberapalah kebahagiaan kita dalam kehidupan.terdapat 3 faktor cinta.intimacy,passion and commitment.interpersonal attraction membantu kepada lahirnya perasaan cinta.saya sebagai wanita sudah tentu akan rasa tertarik sekiranya ada jejaka di luar sana yang sangat mengambil berat tentang saya.maklumlah jiwa wanita kan lembut.jika lembut layanan di berikan maka cepat lembutlah hati wanita.selalunya interpersonal attraction membawa kepada hubungan yang romantik.romantika dalam kehidupan adalah sesutu yanh menggembirakan.

No comments:

Post a Comment